2677
Sök

Skoda Felicia 1,6 -98 startat på tre cylindrar går lite småryckigt

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Min skoda har börjat bråka lite, det är en felicia 1,6 från -98 som gått 9200 mil. När man startar bilen går den ibland bara på tre cylindrar efter ca 15 sek på tomgång går den dock på alla cylindrar. Den håller även på att smårycka lite då och då även när den är varm. Vad kan detta bero på? Stiften byttes för ca en månad sedan annars vet jag faktiskt inte när saker och ting är bytt på bilen. Kan det vara tändningsdelar eller är det otätt någonstans? Hur gör jag för att kolla upp detta?

3 235 Inlägg
23 januari 2011
Har du separat tändspolar på den? kan vara en som börjar spöka. Men det skadar nog inte att byta tändkablarna och se ifall problemet försvinner.

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Tack för ditt svar, vet inte om det är separata tändspolar på den men tror inte det. Går det att felsöka och kontrollera tändkablarna eller är det lika bra att byta hur som? Hur är det med rotor och fördelarlock? Kan det också bidra till ett fel av denna typ?

3 235 Inlägg
23 januari 2011
Absolut, gamla och slitna tänddelar är oftast boven i sådana sammanhang. Byt allt av tänddelar och olja/filter. Om tändkablarna är gamla och har sprickor ser du det med en gång, ofta blir det överslag och strömmen hoppar till närmaste jordad del, det ser man tydligt i mörker.Hydrauliska ventillyftare (om din motor har sådana) trivs bättre med färsk olja.

P.S tänkkablarna kan man mäta, motståndet alltså, men värdena ska inte vara lika pga olika längder.
Senast redigerat av engolf (23 januari 2011)

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Okej, tack så mycket då blir det ut och titta lite ikväll då och se om det gnistrar. Mätandet få nog vänta till imorgon.  Tack tack

Sök