2455
Sök

Köpråd: Volvo 850 T5R "T-gul" VS Volvo S70R

53 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena, går i tankarna och har bestämt mig för att jag ska ha en Volvo, eftersom min Saab tillbringa mer tid på verkstaden än ute på vägarna. Så nu går jag i valet mellan en T-Gul eller en S70 R.

Vad är för och nackdelen om man jämför dessa bilar mot varann?.

Dvs vilken är bäst utav dom två? och vilken hade du valt?

Mvh

53 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#2
Har hittat en bil nu som kan va intressant, vad tror ni om denna?
Pratade med säljaren och bilen verka va kanon!

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_8 … 16&w=3

#2573
1 489 Inlägg
22 januari 2011
#3
Visst lågmilare men 85k tycker jag är saftigt, dubbelt så mycket som jag gav för min smile.. Den har dock gått 20k

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 januari 2011
#4
S70R - speciellt i Saffran-färgen är eftertraktad, minst lika mycket som en T-Gul eller ännu mer.

S70R tillverkades dessutom bara i 533 exemplar - över hela världen, så det är en ännu mer begränsad upplaga - jämfört med T-Gul som släpptes i 2500 ex.

S70R är lite nyare jämfört med T-Gul, bekvämare, karosserna är däremot likadana i grundutförandet.

T-Gul har fördelen att ha all utrustning från botten - enda som var valbart var nog automatlåda och baksätesvärme.
S70R var nog möjlig att konfigurera helt från grunden.


Om man jämför bilarna med manuell låda, har T-Gul en M56H låda med öppen diff, medans S70R har M59, en låda med viskodiff, som fördelar 195Nm på det hjul som spinner mest.

S70R har större turbo, spridare, större IC, annan portning på insuget, bättre koppling och lite sådant.

I automat-utförande är motorerna och drivlinorna likadana i både T-Gul och S70R.

Får du tag på en S70R med Dynaudio-ljudsystemet lär du inte ångra dig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

53 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
S70R - speciellt i Saffran-färgen är eftertraktad, minst lika mycket som en T-Gul eller ännu mer.

S70R tillverkades dessutom bara i 533 exemplar - över hela världen, så det är en ännu mer begränsad upplaga - jämfört med T-Gul som släpptes i 2500 ex.

S70R är lite nyare jämfört med T-Gul, bekvämare, karosserna är däremot likadana i grundutförandet.

T-Gul har fördelen att ha all utrustning från botten - enda som var valbart var nog automatlåda och baksätesvärme.
S70R var nog möjlig att konfigurera helt från grunden.


Om man jämför bilarna med manuell låda, har T-Gul en M56H låda med öppen diff, medans S70R har M59, en låda med viskodiff, som fördelar 195Nm på det hjul som spinner mest.

S70R har större turbo, spridare, större IC, annan portning på insuget, bättre koppling och lite sådant.

I automat-utförande är motorerna och drivlinorna likadana i både T-Gul och S70R.

Får du tag på en S70R med Dynaudio-ljudsystemet lär du inte ångra dig.

Jo men jag är jävligt svag för gula bilar alltså och riktigt sugen på den t-gulen smile men saffran är också snygg ,men tycker den ser lite "gubbig" ut, T-gulen och 850 ser lite mer uppkäftig ut tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2011
#6
Ett annat tips är att fråga på NordicRs forum - där finns väldigt många T-gul och S70R-ägare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök