3614
Sök

Oljud/vibrationer saab 9-3 aero -99

29 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Blir tokig på skrapljudet från höger framhjul, det låter när jag saktar in, kopplar ur och bromsar... även när jag gör vänstersvängar typ rondeller men inte vid högersvängar... låter inte alls bra! vad kan det vara för fel? blir som sagt tokig på det här!

sen nästa fråga är, det skakar väldigt mycket i ratten vid inbromsning, mest när man ligger och kör 100 på 5an o sen bromsar in då skakar det otroligt mycket! har hört något om skeva skivor men vad kan det annars vara? skivorna är ca 1 år gamla körda med kanske 800 mil, de är ju fräscha men kan det va så att de är skeva?

40 Inlägg
21 januari 2011
Warmachine skrev:
Blir tokig på skrapljudet från höger framhjul, det låter när jag saktar in, kopplar ur och bromsar... även när jag gör vänstersvängar typ rondeller men inte vid högersvängar... låter inte alls bra! vad kan det vara för fel? blir som sagt tokig på det här!

sen nästa fråga är, det skakar väldigt mycket i ratten vid inbromsning, mest när man ligger och kör 100 på 5an o sen bromsar in då skakar det otroligt mycket! har hört något om skeva skivor men vad kan det annars vara? skivorna är ca 1 år gamla körda med kanske 800 mil, de är ju fräscha men kan det va så att de är skeva?

kan det vara någon plast som lossnat i hjulhuset som skrapar i när du bromsar och svänger vänster?

bromsar...ingen aning...hmm

Mvh
Senast redigerat av Manglish (21 januari 2011)

1 Inlägg
21 januari 2011
Jag hade liknande oljud och det visade sig vara rostiga bromsskivor.

2 337 Inlägg
21 januari 2011
Obalans i hjulen, snedslitna däck?

248 Inlägg
21 januari 2011
Skivor kan ju bli skeva även om de bara är 1vecka gamla smile kolla skivor och belägg:) Hjullager kanske är lite väl långsökt men jag skulle nog kolla det oxå tongue

29 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
ok ok! nej bromsskivorna är inte rostiga på slitytan... nej däcken är inte snedslitna och det är ingen obalans för det är likadant på sommarhjulen och där sitter det helt nya fälgar som är balanserade! har hört något om att spindelleder kan orsaka vibrationer i ratten om de är glappa, kan det vara det som är problemet?

angående skrapljudet så vet jag inte hur plasten beter sig i hjulhuset när man väl kör men när jag hissat upp bilen så ser det ut som det ska med plasten i hjulhuset!

ska nog börja med att byta spindelleder för det var glapp i en av spindellederna men annars är det väl bara att byta skivor/belägg och kanske till och med ok i värsta fall!

Muckluck: hur kollar man om skivorna är skeva?
Senast redigerat av Warmachine (21 januari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2011
Kolla fjäderbenen noga så att de inte är på väg att gå av.

29 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
hissade upp bilen idag... det enda som vi kunde komma fram till var att skivorna är skeva... hjullagret på höger framhjul hör man lite att lagret börjar på att bli dåligt, men det är inget glappt eller så. Vad tror ni, är det bra kvalitet på skivorna om man köper de på biltema eller ska jag börja med att byta hjullagret höger fram?

Sök