3992
Sök

Behålla eller byta upp sig?

18 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#1
Jag har då en Volvo 960 3.0 som drar runt 1.2-1.3 liter milen vilket är alldeles för mycket! har länge funderat på att byta bil nu när jag pendlar 40 mil per vecka. Så nu i julas gick bilen inte igenom besiktningen lämnade in den på service "som" skulle hamna runt 5-6k, och det ena ledde till det andra 2-3 besök senare slutade allt som allt på 18k.

Har ju råd med bil mellan 40-60k i kontanter, men vill ju inte köpa en allt för gammal bil igen så jag slipper råka ut för samma sak.

Har även funderat på att låna upp till 100k och satsa på en lite nyare bil samt mer bränslesnålare

Vad hade ni gjort? behållit bilen? eller köpt nyare bil?

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2011
#2
Det är ju lite av en klassiker du har så det är ju synd att både köra den mycket och sälja den? Nu är den ju dessutom i bra skick antar jag efter dina dyra reparationer?

Du har ingen möjlighet att behålla den, men sedan köpa en mer modern bil som är billigare att köra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

tratt
353 Inlägg
27 januari 2011
#3
andy321 skrev:
Jag har då en Volvo 960 3.0 som drar runt 1.2-1.3 liter milen vilket är alldeles för mycket! har länge funderat på att byta bil nu när jag pendlar 40 mil per vecka. Så nu i julas gick bilen inte igenom besiktningen lämnade in den på service "som" skulle hamna runt 5-6k, och det ena ledde till det andra 2-3 besök senare slutade allt som allt på 18k.

Har ju råd med bil mellan 40-60k i kontanter, men vill ju inte köpa en allt för gammal bil igen så jag slipper råka ut för samma sak.

Har även funderat på att låna upp till 100k och satsa på en lite nyare bil samt mer bränslesnålare

Vad hade ni gjort? behållit bilen? eller köpt nyare bil?

Har du rent ekonomiskt möjlighet att byta bil, så råder jag dig att göra så, somsagt, den dricker väldigt mycket och inte så roligt allmänt med gamla bilar som går sönder. Vad du ska byta till låter jag vara osagt, men att byta är ju definitivt en jävligt bra idé.

18 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#4
caromania skrev:
Det är ju lite av en klassiker du har så det är ju synd att både köra den mycket och sälja den? Nu är den ju dessutom i bra skick antar jag efter dina dyra reparationer?

Du har ingen möjlighet att behålla den, men sedan köpa en mer modern bil som är billigare att köra?

Javisst är den det himla go bil osv, men har haft små reparationer varje år dom 3 åren jag haft den.
Samtidigt en nyare bil drar ju hälften så mycket bränsle som min nuvarande vilket är mer gynnsamt i framtiden

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#5
1.3L/milen gånger 2000mil gånger bensinpris 13.50=35.000:-/år
0,5L/milen gånger 2000mil gånger dieselpris 12.50=12.500:-/år

Och det enbart i bränsle, skatten är dock högre för en dieselbil men köper du en hyggligt modern och snål sådan handlar det inte om 5-7.000:- längre som det kunde göra tidigare.

Vi håller oss så länge till Volvo eftersom du kör en idag, denna:
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 20&w=3

Lånar du 100.000:- får du om jag förstått dig rätt 100+"40-60"=140-160.000:- att handla bil för? Det bör gå att pruta ovanstående dit, men det finns äldre och billigare med.

I alla fall, 160.000:- -20´ för 960n(?), minus 5*~2500(=12.500):- i skatt för 960n (Bilen ovan är skattefri i 5år pga miljöbil), så landar den på 127´.

Sedan dricker den 0.38L/milen blandad körning, avrundat 0.4. 2000 gånger 0,4L/milen gånger 12.50= 10.000:-/år eller 125.000 på 5 år.

127-125=2.000:-, de kan man kanske kvitta mot att en miljöbil ofta har fri parkering i många städer? Eller mot att du troligtvis kan räkna med betydligt färre reparationer på en såpass ny bil? I så fall går du plus/minus noll efter 5år jämfört med om du behåller din 960.

Sedan skall vi inte glömma andrahandsvärdet, en S40 DRIVe är populär och en 5år gammal sådan med 13.500 mil på mätaren (Dina 5*2000mil plus de 3500 bilen i annons rullat) är sannolikt populär; Volvo, smidig och snål. En sådan blir nog eftertraktad, vad den kan vara värd då vågar jag dock inte uppskatta. Men 50.000:- åtminstone?

Glöm inte att räkna med eventuella kostnader för lånet, men det bör gå ihop ändå?

Kort och gott, kan du tänka dig en snål modern dieselbil kommer du med tiden spara pengar och samtidigt få köra en betydligt bättre och modernare, kanske främst markant säkrare?, bil. Jag tycker alltså att du helt klart skall byta, tycker du ovanstående bils 115hp är för lite finns det starkare motorer, Volvo har även en S80 DRIVe som bör matcha din 960 bättre. Köper du ingen miljöbil går du miste om fri skatt, men det gör inga större hål i kalkylen utan det är på förbrukningen du sparar mycket.

Annars har Bmw sin 118d, kom 2007 som miljöbil och är pigg samt en riktig liten busbil. Dricker 0.45L/milen blandad körning tex, och kostar kanske 150.000:- minus ev. prut. smile
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_118d … 20&w=3

Det finns många fler alternativ, men är den en biltyp du kan tänka dig kan du spara mycket och då tycker jag du skall byta!
Senast redigerat av Rquired (27 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#6
Till att börja med tack som fan för tiden du la ner på den kalkylen!
Har tänkt lite i samma banor, fast hade ingen aning om att det var fri skatt på miljöbilarna.
Ska verkligen höra runt lite på bilfirmor, borde iaf få minst 20k för 960 om jag byter in den

tack åter igen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#7
Var så god, jo 20.000:- tycker jag en sådan bör vara värd men frågan är om du inte får mer om du säljer den privat? Volvo är högt skattade i Sverige så, i alla fall lycka till med det eventuella bilbytet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

552 Inlägg
27 januari 2011
#8
Sälj privat, om du inte hittar någon bilfirma som värderar bilen högre (finns vissa firmor som har kunder på sådana bilar) 60kkr får du en fin bränslesnål Golf IV/Passat eller ifall du vill byta upp dig mot någon Volvo så är kanske V70n att föredra.

18 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#9
värderar bilen runt 25-28k bytar man in så kan man säkert pruta lite granna så det blir nog +/- i vilket fall.
När de gäller bilarna kör jag hellre Sedan, så kommer satsa på bilar som s60,s40 och c30 där de är lite mer "skrot" att trycka in än en liten golf i min mening

560 Inlägg
27 januari 2011
#10
Volvo V50/S40 är schyssta bilar, framförallt 1,8F motorn ! Det är en bra kombination av hk och bränslesnål smile

Denna är mitt råd:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 … 15&w=3

Mvh

Smålänning
7 887 Inlägg
27 januari 2011
#11
Ja V50 är en fin bil på alla sätt, men jag skulle undvika 1,8F, då den är för trött enligt mig...

Men en diesel bör gå att få lös för dom pengarna, betydligt piggare och trevligare på alla sätt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 171 Inlägg
27 januari 2011
#12
Hade en liknande sits i somras. Sålde gamla stora bilen och köpte en nyare mindre. När jag räknade på milkostnaden för förra bilen så landade den på samma som jag räknar med att nuvarande kostar.

Kontenta: Man sparar nog inga pengar på att byta till en nyare bil. Det är mera känslan av att ha en nyare bil man vinner i så fall. Ofta blir det bara förskjutning av kostnader från bensinkonto till något annat istället, ett lån tex.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#13
Wilsgaard skrev:
Volvo V50/S40 är schyssta bilar, framförallt 1,8F motorn ! Det är en bra kombination av hk och bränslesnål smile

Denna är mitt råd:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 … 15&w=3

Mvh

Jag måste fråga, varför en etanolbil som troligtvis kommer dricka än den 960 han kör idag? Även om han kör den på bensin är den törstig, då kan han lika gärna köpa en mer motorstark V50. Dessutom är det ingen fri skatt även om det var en miljöbil för 5år sedan etc, och skillnaden i pris mellan bensin och etanol är inte en bråkdel av vad den var när etanolbilar var populära. 

Dessutom är den inte direkt pigg med sina 125hp, tycker tvärt om den är en riktigt dålig kombination av effekt och förbrukning som de flesta etanolbilar. De hade sin tid när man fick stora miljörabatter på dem och etanolen var billig, idag är de enbart törstiga och diesel är ett klart bättre val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2011
#14
andy321 skrev:
caromania skrev:
Det är ju lite av en klassiker du har så det är ju synd att både köra den mycket och sälja den? Nu är den ju dessutom i bra skick antar jag efter dina dyra reparationer?

Du har ingen möjlighet att behålla den, men sedan köpa en mer modern bil som är billigare att köra?

Javisst är den det himla go bil osv, men har haft små reparationer varje år dom 3 åren jag haft den.
Samtidigt en nyare bil drar ju hälften så mycket bränsle som min nuvarande vilket är mer gynnsamt i framtiden

Du missförstod mig lite, jag menade om det fanns en möjlighet att behålla bilen men inte direkt använda den. Som en hobbybil att långsamt rusta till en fin klassiker. Säljer du den kommer du ångra dig tror jag, och det ger dåligt med cash. Kan du av olika skäl inte behålla den så är det ju inget att fundera på dock.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

560 Inlägg
28 januari 2011
#15
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Volvo V50/S40 är schyssta bilar, framförallt 1,8F motorn ! Det är en bra kombination av hk och bränslesnål smile

Denna är mitt råd:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 … 15&w=3

Mvh

Jag måste fråga, varför en etanolbil som troligtvis kommer dricka än den 960 han kör idag? Även om han kör den på bensin är den törstig, då kan han lika gärna köpa en mer motorstark V50. Dessutom är det ingen fri skatt även om det var en miljöbil för 5år sedan etc, och skillnaden i pris mellan bensin och etanol är inte en bråkdel av vad den var när etanolbilar var populära. 

Dessutom är den inte direkt pigg med sina 125hp, tycker tvärt om den är en riktigt dålig kombination av effekt och förbrukning som de flesta etanolbilar. De hade sin tid när man fick stora miljörabatter på dem och etanolen var billig, idag är de enbart törstiga och diesel är ett klart bättre val.

Jo visst, kan så vara ! Jag utgav mig enbart efter min erfarenhet, vilket inte är facit. Men vi hade en V50 innan vi köpte en S40 1,6 Drive... och V50 var en kalas bra bil, men S40 med 1,6 Drive motorn är inget som faller mig i smaken i vilket fall. Jag förstår att man kan ha delade åsikter, men min personliga är att V50 eller S40 1,8F är riktigt bra och skön att köra. smile

Vill man inte tanka etanol så kan man tanka bensin, visst har diesel en hel del fördelar ! Men 1,6 Drive är ingen körglädje tycker jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2011
#16
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Volvo V50/S40 är schyssta bilar, framförallt 1,8F motorn ! Det är en bra kombination av hk och bränslesnål smile

Denna är mitt råd:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 … 15&w=3

Mvh

Jag måste fråga, varför en etanolbil som troligtvis kommer dricka än den 960 han kör idag? Även om han kör den på bensin är den törstig, då kan han lika gärna köpa en mer motorstark V50. Dessutom är det ingen fri skatt även om det var en miljöbil för 5år sedan etc, och skillnaden i pris mellan bensin och etanol är inte en bråkdel av vad den var när etanolbilar var populära. 

Dessutom är den inte direkt pigg med sina 125hp, tycker tvärt om den är en riktigt dålig kombination av effekt och förbrukning som de flesta etanolbilar. De hade sin tid när man fick stora miljörabatter på dem och etanolen var billig, idag är de enbart törstiga och diesel är ett klart bättre val.

Jo visst, kan så vara ! Jag utgav mig enbart efter min erfarenhet, vilket inte är facit. Men vi hade en V50 innan vi köpte en S40 1,6 Drive... och V50 var en kalas bra bil, men S40 med 1,6 Drive motorn är inget som faller mig i smaken i vilket fall. Jag förstår att man kan ha delade åsikter, men min personliga är att V50 eller S40 1,8F är riktigt bra och skön att köra. smile

Vill man inte tanka etanol så kan man tanka bensin, visst har diesel en hel del fördelar ! Men 1,6 Drive är ingen körglädje tycker jag.

Jo jag förstår det men hela tanken med en DRIVe var att hans besparing över 5år motsvarar inköpskostnaden i princip. Köper han en etanolbil får han en lika bra bil, men ingen besparing att tala om i jämförelse. Jag är varken förtjust i turbo eller dieselmotorer personligen så så det är inte därför jag tipsade om en DRIVe men med en så stor besparing på plussidan som denna ser jag faktiskt inget annat vettigt alternativ för honom? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

130 Inlägg
28 januari 2011
#17
andy321 skrev:
Jag har då en Volvo 960 3.0 som drar runt 1.2-1.3 liter milen vilket är alldeles för mycket! har länge funderat på att byta bil nu när jag pendlar 40 mil per vecka. Så nu i julas gick bilen inte igenom besiktningen lämnade in den på service "som" skulle hamna runt 5-6k, och det ena ledde till det andra 2-3 besök senare slutade allt som allt på 18k.

Har ju råd med bil mellan 40-60k i kontanter, men vill ju inte köpa en allt för gammal bil igen så jag slipper råka ut för samma sak.

Har även funderat på att låna upp till 100k och satsa på en lite nyare bil samt mer bränslesnålare

Vad hade ni gjort? behållit bilen? eller köpt nyare bil?

Nu börjar jag bli ganska less på dessa topics, lär er att skriva vad inlägget handlar om. Hur svårt hade det varit att skriva tex "Behålla samt laga Volvo 960 3.0 eller köpa dyrare bil?"

560 Inlägg
28 januari 2011
#18
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:

Jag måste fråga, varför en etanolbil som troligtvis kommer dricka än den 960 han kör idag? Även om han kör den på bensin är den törstig, då kan han lika gärna köpa en mer motorstark V50. Dessutom är det ingen fri skatt även om det var en miljöbil för 5år sedan etc, och skillnaden i pris mellan bensin och etanol är inte en bråkdel av vad den var när etanolbilar var populära. 

Dessutom är den inte direkt pigg med sina 125hp, tycker tvärt om den är en riktigt dålig kombination av effekt och förbrukning som de flesta etanolbilar. De hade sin tid när man fick stora miljörabatter på dem och etanolen var billig, idag är de enbart törstiga och diesel är ett klart bättre val.

Jo visst, kan så vara ! Jag utgav mig enbart efter min erfarenhet, vilket inte är facit. Men vi hade en V50 innan vi köpte en S40 1,6 Drive... och V50 var en kalas bra bil, men S40 med 1,6 Drive motorn är inget som faller mig i smaken i vilket fall. Jag förstår att man kan ha delade åsikter, men min personliga är att V50 eller S40 1,8F är riktigt bra och skön att köra. smile

Vill man inte tanka etanol så kan man tanka bensin, visst har diesel en hel del fördelar ! Men 1,6 Drive är ingen körglädje tycker jag.

Jo jag förstår det men hela tanken med en DRIVe var att hans besparing över 5år motsvarar inköpskostnaden i princip. Köper han en etanolbil får han en lika bra bil, men ingen besparing att tala om i jämförelse. Jag är varken förtjust i turbo eller dieselmotorer personligen så så det är inte därför jag tipsade om en DRIVe men med en så stor besparing på plussidan som denna ser jag faktiskt inget annat vettigt alternativ för honom? smile

Förstår dig. Men att köpa bil för att spara pengar är fel utryck, om du förstår vad jag menar. Att köpa bil är inget annat än ren kapitalförstöring. Men visst vill man spara så mycket som möjligt men vad jag ansåg så tycker jag man ska satsa på något man trivs med att köra och samtidigt är sparsamt. Då lade jag min röst på Volvos 1,8F motor som jag har erfarat och enligt mig duger gott som "pendlarbil".

Men diesel har sina fördelar absolut om man kör mycket, plus att dom sänkt dieselskatten.... men höjt dieselpriset något enormt ! Där jag bor betalar man nästan desamma som för bensinen....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2011
#19
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:

Jo visst, kan så vara ! Jag utgav mig enbart efter min erfarenhet, vilket inte är facit. Men vi hade en V50 innan vi köpte en S40 1,6 Drive... och V50 var en kalas bra bil, men S40 med 1,6 Drive motorn är inget som faller mig i smaken i vilket fall. Jag förstår att man kan ha delade åsikter, men min personliga är att V50 eller S40 1,8F är riktigt bra och skön att köra. smile

Vill man inte tanka etanol så kan man tanka bensin, visst har diesel en hel del fördelar ! Men 1,6 Drive är ingen körglädje tycker jag.

Jo jag förstår det men hela tanken med en DRIVe var att hans besparing över 5år motsvarar inköpskostnaden i princip. Köper han en etanolbil får han en lika bra bil, men ingen besparing att tala om i jämförelse. Jag är varken förtjust i turbo eller dieselmotorer personligen så så det är inte därför jag tipsade om en DRIVe men med en så stor besparing på plussidan som denna ser jag faktiskt inget annat vettigt alternativ för honom? smile

Förstår dig. Men att köpa bil för att spara pengar är fel utryck, om du förstår vad jag menar. Att köpa bil är inget annat än ren kapitalförstöring. Men visst vill man spara så mycket som möjligt men vad jag ansåg så tycker jag man ska satsa på något man trivs med att köra och samtidigt är sparsamt. Då lade jag min röst på Volvos 1,8F motor som jag har erfarat och enligt mig duger gott som "pendlarbil".

Men diesel har sina fördelar absolut om man kör mycket, plus att dom sänkt dieselskatten.... men höjt dieselpriset något enormt ! Där jag bor betalar man nästan desamma som för bensinen....

Jo jag håller i grunden med men TS har antagligen en bil som ett transportmedel (till jobbet?), problemet med en etanolbil är som sagt att den blir dyr, både i drift och inköp. Om du läser det första inlägget var han beredd att låna en summa pengar för att köpa en bränslesnålare bil. Att då låna upp summan för att ha samma driftkostnader som idag och kostnaderna för ett lån känns helt onödigt. smile

V50 1.6d är i princip samma bil, samma komfort, uppträdande och säkerhet samt att den är inte tråkig längs vägen (även om det är långt ifrån den roligaste modellen i klassen). Som nämnts tidigare tycker jag det är värt en liten dieselmotor för att få en sådan besparing och en så ny och fin bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

560 Inlägg
28 januari 2011
#20
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:

Jo jag förstår det men hela tanken med en DRIVe var att hans besparing över 5år motsvarar inköpskostnaden i princip. Köper han en etanolbil får han en lika bra bil, men ingen besparing att tala om i jämförelse. Jag är varken förtjust i turbo eller dieselmotorer personligen så så det är inte därför jag tipsade om en DRIVe men med en så stor besparing på plussidan som denna ser jag faktiskt inget annat vettigt alternativ för honom? smile

Förstår dig. Men att köpa bil för att spara pengar är fel utryck, om du förstår vad jag menar. Att köpa bil är inget annat än ren kapitalförstöring. Men visst vill man spara så mycket som möjligt men vad jag ansåg så tycker jag man ska satsa på något man trivs med att köra och samtidigt är sparsamt. Då lade jag min röst på Volvos 1,8F motor som jag har erfarat och enligt mig duger gott som "pendlarbil".

Men diesel har sina fördelar absolut om man kör mycket, plus att dom sänkt dieselskatten.... men höjt dieselpriset något enormt ! Där jag bor betalar man nästan desamma som för bensinen....

Jo jag håller i grunden med men TS har antagligen en bil som ett transportmedel (till jobbet?), problemet med en etanolbil är som sagt att den blir dyr, både i drift och inköp. Om du läser det första inlägget var han beredd att låna en summa pengar för att köpa en bränslesnålare bil. Att då låna upp summan för att ha samma driftkostnader som idag och kostnaderna för ett lån känns helt onödigt. smile

V50 1.6d är i princip samma bil, samma komfort, uppträdande och säkerhet samt att den är inte tråkig längs vägen (även om det är långt ifrån den roligaste modellen i klassen). Som nämnts tidigare tycker jag det är värt en liten dieselmotor för att få en sådan besparing och en så ny och fin bil. smile

True story ! smile


Sök