3355
Sök

Tickar från motorn som slutar när den blir riktigt varm.. MB 190

2 624 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Tjena! Tänkte höra med er vad man kan göra så det slutar ticka från motorn och va det beror på? Det är när man startar bilen utan motorvärmare så börjar den ticka och det blir mer/mindre utefter hur mycket man gasar.. men när bilen blir rejält varm så slutar det och det är knäpptyst..

Oljan är relativt nybytt och det är castrol magnatec 5W-40 i motorn nu. Jag har även kikat så oljenivån är OK.. det är 2l motorn på 118hk i bilen förövrigt!

Vad finns det att göra? jag har googlat runt lite och många verkar säga att man ska ställa in ventilerna.. är det något som är tokdyrt?

Mvh Martin smile
Senast redigerat av martinn (28 januari 2011)

3 354 Inlägg
28 januari 2011
är det hydraliska ventillyftare? Kolla så de får olja lätt så det inte är skit o annat i och vid dem?
hur långt har du kört efter oljebytet?
Senast redigerat av Seth (28 januari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 624 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Jepp det är det.. ptja 20-30mil max alltså.. kör den bara korta sträckor nu iprincip! smile

Nej har inte kikat det.. men måste man inte av med toppen för att kika det?
Senast redigerat av martinn (28 januari 2011)

3 354 Inlägg
28 januari 2011
ok. Behöver inte lyfta toppen och har du bara kört den så lite sen byte så kan jag "nästan" gissa på luft som spökar.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 624 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Luft som gör att det tickar? nu hänger jag inte med? tongue

3 354 Inlägg
28 januari 2011
tickandet beror på att det är fel avstånd från kammen till ventilerna och lyftarna. hydraliska lyftare justerar sig så att det är lagom avstånd. Luften gör så att lyftarna inte får den kraften att hålla emot när kammen trycker/slår till dem så de fjädrar ner mkt lättare och ökar avståndet.
Senast redigerat av Seth (28 januari 2011)

12 Inlägg
28 januari 2011
det är hydraliska lyftare på den!
Byt olja till Quaker-state 4*4 för tungt arbetende motorer!
Det har funkat bra på mina bilar när motorn börjat knacka ! Kostar ca 125kr litern, med de e värt ett försök!
Tjhoo

If it aint low, it aint mine!

2 624 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Det va enkelt lokaliserat när jag och far kikade.. min vattenpump kan INTE må bra.. den ger ifrån sig alla möjliga ljud. den smäller/tjuter/gnisslar.. så jag ska byta den nu wink

3 354 Inlägg
28 januari 2011
får hoppas det är den.

2 624 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Kan säga såhär att det va mitt eget fel allt big_smile morsan hade bytt plats på 10W 40 helsyntet och delsyntet.. så jag hade haft i helsyntet! och nu har jag blandat ut mer och nu är den tyst! mhhhh skönt smile

Sök