2624
Sök

trasig kupeflakt pa saab 9000

108 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej. vad kan vara fel pa min saab 9000 eftersom kupeflakten inte fungerar. hur kommer man at motorn

MVH


1 585 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Kan va kupé fläkten som har gjort sitt, Har du ECC eller du har vanlig? Kupé fläkten sitter under den svarta kåpan längst upp i motorutrymmet. Är ett ganska vanligt fel på 9000 att den går sönder. Ganska mycket jobb med att byta den också.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Jolle87 skrev:
Kan va kupé fläkten som har gjort sitt, Har du ECC eller du har vanlig? Kupé fläkten sitter under den svarta kåpan längst upp i motorutrymmet. Är ett ganska vanligt fel på 9000 att den går sönder. Ganska mycket jobb med att byta den också.

Mkt jobb? De tycker jag inte. tog mig ca 45 min.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

108 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#4
okej. hur ska man byta motorn


Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 oktober 2008
#5
kalle9000 skrev:
okej. hur ska man byta motorn

Har du Ac i din bil?

Hursom, den bilen jag bytte på hade ac.
Spelade ingen roll vilket läge man hade på fläkten, den blåste inget.

Så, det du först måste göra är att ta bort plasten som sitter under huven nedanför rutan.
Kommer inte ihåg om jag var tvungen att ta bort vindrutetorkarna, med armar och hela köret..
Men säkerligen måste man det.

När du väl har fått bort plasten där, så ser du lufttrumman där.
Ta först och främst och kolla så du får ström till kontakten som sitter på förarsidan, går in i
luftburken eller vad fan man kallar det där fläktmotorn sitter.

Får du inte ström dit, så har något annat pajjat, typ fläktmotstånd eller liknande.

Får du däremot ström i kablen där, så har fläkten skurit eller kolen är slut.

Det finns en liten lucka (svårt att beskriva) vid kontakten nämnd ovan som sitter fast med 2st små Torx skruvar, skruva upp dessa så kommer du åt att se fläkten där.

Ta på tändningen poch fläkten sen trycker du in fingrarna (eller en skruvmejsen eller liknande)
och försök tvinga igång fläkten. Fungerar ibland..

Nåväl, har du gjort detta sen så är det bara att plocka bort den stora burken som sitter på passagerarsidan
(om du nu har ac, vet inte annars hur det ser ut)

Den sitter också med ett antal Torx likadant som värmepaketet.

Har lite svårt att beskriva, men kolla efter noga hur allt sitter så löser det sig.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 oktober 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

108 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#6
okej tack. de e inte ac i bilen utan vanlig klassisk spak. bilen e en 91a


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
#7
kalle9000 skrev:
okej tack. de e inte ac i bilen utan vanlig klassisk spak. bilen e en 91a

Okay, men värmepaketet bör sitta likadant. Dock blir det enklare att byta på en utan AC.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gött mos
1 096 Inlägg
10 januari 2010
#8
Jag har samma problem och använt mig bl.a. av denna tråd i dagens arbete.

Jag har 6 volt i strömmatningen fram till fläktmotorn men när fläktmotorn är kopplad så startar den inte och när man kopplar fläkten direkt på batteriet så går den. Någon som har nån idé om vad detta kan bero på?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

2 665 Inlägg
10 januari 2010
#9
Hallå här är billjud forum!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Gött mos
1 096 Inlägg
10 januari 2010
#10
Rickard-v skrev:
Hallå här är billjud forum!!

Ja det är inte jag som skapat tråden här.

Så som sagt.

Jag har 6 volt i strömmatningen fram till fläktmotorn men när fläktmotorn är kopplad så startar den inte och när man kopplar fläkten direkt på batteriet så går den. Någon som har nån idé om vad detta kan bero på?
Senast redigerat av Nitrometanskada (10 januari 2010)

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Uddeholm Racing
7 Inlägg
29 januari 2011
#11
min fläkt är pajj , tror ja.  en polare sa att acc panelen va kass. men jag vet inte jag gjorde fel sökning och de stogd 0 och de betyder att de inte är några fel om jag har rätt?   men nu till de ja inte förstår.  de blåser bara i bakdörrarna :S  v


552 Inlägg
29 januari 2011
#12
Nitrometanskada skrev:
Rickard-v skrev:
Hallå här är billjud forum!!

Ja det är inte jag som skapat tråden här.

Så som sagt.

Jag har 6 volt i strömmatningen fram till fläktmotorn men när fläktmotorn är kopplad så startar den inte och när man kopplar fläkten direkt på batteriet så går den. Någon som har nån idé om vad detta kan bero på?

9-5?

552 Inlägg
29 januari 2011
#13
Knazzen skrev:
min fläkt är pajj , tror ja.  en polare sa att acc panelen va kass. men jag vet inte jag gjorde fel sökning och de stogd 0 och de betyder att de inte är några fel om jag har rätt?   men nu till de ja inte förstår.  de blåser bara i bakdörrarna :S  v

Har du bara luft genom det bakersta ut blåset? I din situation tror jag regleringen av luft är fel alt. har mekanismen till spjällen hoppat, bör sitta vid passagerar sidan (Fram), vid fötterna. Tror du får ta loss handskfacket osv.

Uddeholm Racing
7 Inlägg
29 januari 2011
#14
nej 9k  tongue  9000 alltså tongue   men själva fläkten går inte men de låter som de sitter fläktar i dörrarna bak som låter och blåser kallt.


318 Inlägg
29 januari 2011
#15
Det sitter separata fläktar i bakdörrarna för att blåsa upp på bakrutorna men om den stora fläktmotorn i motorrummet ( under plastkåpan) blåser det inget ändå.....  så då bör det ju vara fläkten i motorrummet men för säkerhets skull så kan du mata fläkten direkt från batteriet med två kablar, går den då är det antagligen acc:n som ballat ur, går den inte då heller är fläkten slut!

Både fläkten och acc:n har jag åkt på att byta i min wink
Senast redigerat av PartilleMalm (29 januari 2011)


Uddeholm Racing
7 Inlägg
30 januari 2011
#16
det kan inte vara motståndet då ?   förra ägaren sa att fläkten gick på full varv hela tiden sen bara tvär dog de.    ska springa ut och pröva om den får ström från batteriet direkt smile    tack för svar och tips smile



Sök