JRASKK skrev:
har en 745 gl/t som ska turbokonventeras nu i helgen men är lite orolig över stakarna osv.. bör de bytas? eller behöver ja inte vara orolig om ja inte laddar så mycket?
uppskattar svar tack på förhand.
Vevstakarna i Volvo motorerna är generellt mycket stabila och brukar klara det mesta. Några undantag är B20/B21-stakarna som fanns mellan ca 1975-82 som är väldigt lika M-stakarna, dock utan M-märket. Dessa stakar är mjuka som bly! En annan stake man bör passa sig för är B230-modellen från 1985-89 som är för smal. En stake vi har bra erfarenheter av är M-modellen som oftast satt på B23A motorn. Dessa stakar är dock mycket tunga ca 930g men ingen av oss har lyckats köra sönder någon trots över varvningar på över 10000 rpm. Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon.
För bästa hållbarhet preppas de på följande sätt: Börja med att kolla rakheten, byt sedan bultarna och muttrarna till nya Volvo org. Viktbalansering bör också göras, vikt tas bort på pucklarna vid stor och lillända. OBS! Ta aldrig bort mer än ca 12g för då försvagas staken. Undvik övrig preparering som lättning, blästring mm på denna typ av stake, den försvagas bara. Kolla nu bara till lageröverfallen så att inga hanterings skador har uppkommit. Stakar som har preparerats på följande vis törs jag nästan kalla sprängsäkra så länge de inte utsätts för våldsamma spikningar eller varvas kontinuerligt över ca 8200rpm. De lättare B18 Bofors-stakarna kan också användas i B20-B23 sug- och turbomotorer med lite lägre cylindertryck om de preparerats liknande M-stakarna, dock måste 6-bultade vevaxeln användas. B20 6-bults-stakarna och 1989 eller nyare B230-stakarna är också bra stakar. detta är från sävar turbo!
man får inga hästar av massa spackel ;)