3532
Sök

B230FT = 300-350hk

2 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#1
Vad bör man göra för att få ut ungefär 300-350hk på ett B230FT block. Har sökt i forumet m.m. men hittar inget bra att gå på, är relativt novis i området så behöver mycket tips.

130 Inlägg
28 juni 2009
#2

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

10 287 Inlägg
29 juni 2009
#3
Istället för att länka till ett annat forum så försöker jag svara istället.

I en FT så behöver man inte göra något åt själva bottendelen (om den är frisk) om man nöjer sig med 300Hkr. Går man upp mycket mera så bör man byta stakar.
Orginaltoppen på en FT (530 topp) är i orginal för "trång" för att få en vettig motor om man skall upp mot 300Hkr. Byta kam är ett måste och vill man ha en orginalkam så är det K eller T5 kam som är att rekommendera. Toppen behövs även portas. Alternativ är att byta till en 531 topp som i orginal räcker till en effektiv motor på 300Hkr.

/Göran

rejdge skrev:
Vad bör man göra för att få ut ungefär 300-350hk på ett B230FT block. Har sökt i forumet m.m. men hittar inget bra att gå på, är relativt novis i området så behöver mycket tips.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

37 Inlägg
29 juni 2009
#4
att nu "bara" göra dessa grejer som vissa skriver i tråden här stämmer inte alls!! faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...
de ja skulle gjort som inte kostar allt för mkt slant är att plockar ur kolvarna och hitta första bästa mekaniska verkstad som har en fräs lr svarv och be dom sänka dina kolvar ca: 2mm på det sättet så får du lägre komp i motorn och på så sett kan du ladda mer uttan att vara rädd för att motorn stendör.. sen skulle ja ha jobbat på toppen tex åka till jula och handla en roterande fil sj använde jag en rund och en rak att porta och gräva ur förbräningsrummen med =bliev skit bra och kostar nästan gratis big_smile + att du sänker kompet yttligare med urtagna förbräningsrum. spridare skulle ja oxå satsa på men dom är ju lite dyrare jag körde på ett par Lucas 444cc å dom kosta drygt 500:-st men de finns ju som sagt andra bilar i landet som har vassare spridare än du har dvs ...
så där ja där har du lite terapi för att plocka ur 150-200hk till i bilen


37 Inlägg
29 juni 2009
#5
aa + att ja skulle ratta på en V kam med ställbart kamdrev och ställa tillbax den 3grader på det sättet blir den bra mkt vassare än en VX3:P


Lastbilschaufför
265 Inlägg
29 juni 2009
#6
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
29 juni 2009
#7
Svarva ner kolvarna e dumt pga du tappar klämspalt.. Jag skulle rekomendera att istället lägga krutet på toppen/kammen och HEMSKT gärna ett sprut för att få den att gå någesånär bra.. Kan rekomendera Enems V15 och V16 kammar jag testat själv, satan vad vacum dom bygger. Blir ruskigt stark innan laddtryck.. Min gamla 940 hade verkligen behövt sprut för att komma till rätta med tändningen..

2 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#8
Tack för alla tips hur är det med original turbon hur mycket kan man ta ut på den utan att behöva byta var 500mil?

42 Inlägg
30 juni 2009
#9
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

Håller man bara koll på toppcylindertrycket, bränsle och tändningen så kan man plocka ut ännu mer utan att stakarna viker sig ju..


402 Inlägg
2 juli 2009
#10
Danne_W skrev:
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

Håller man bara koll på toppcylindertrycket, bränsle och tändningen så kan man plocka ut ännu mer utan att stakarna viker sig ju..

Nej nu har dom som sagt det lurat dej totalt. 350 hk o 1.5 bars ladd ca. O 7000varv/min sen klarar dom inte mer. O för att dom ska klara så mycke behöver dom kulpinas o riktas 100% raka.

Har en kompis som hade en motor med stakar från en b23et, dom har starkare stakar. O han sköt sin ena stake rakt igenom blocket o han har riktigt sprut som var mappat för den motorn.
han laddade va 1.6 bar o hade ca 350 hk.

Så komigen sluta hitta på en massa skit.

39 Inlägg
3 juli 2009
#11
Hedlisch skrev:
Danne_W skrev:
Hultman skrev:

Dra den om rödluvan med...

Håller man bara koll på toppcylindertrycket, bränsle och tändningen så kan man plocka ut ännu mer utan att stakarna viker sig ju..

Nej nu har dom som sagt det lurat dej totalt. 350 hk o 1.5 bars ladd ca. O 7000varv/min sen klarar dom inte mer. O för att dom ska klara så mycke behöver dom kulpinas o riktas 100% raka.

Har en kompis som hade en motor med stakar från en b23et, dom har starkare stakar. O han sköt sin ena stake rakt igenom blocket o han har riktigt sprut som var mappat för den motorn.
han laddade va 1.6 bar o hade ca 350 hk.

Så komigen sluta hitta på en massa skit.

För mkt moppe folk med kompisar här.

Kolla in savarturbo.se, Boström åker med HX60 och std botten del. åker dessutom 9sek på 402m så de e inge skit!


om du har 360hk på 1.6bar så åker han förmodligen med mycket vrid och ett ganska liten turbo.

402 Inlägg
4 juli 2009
#12
ToFFe- skrev:
Hedlisch skrev:
Danne_W skrev:

Håller man bara koll på toppcylindertrycket, bränsle och tändningen så kan man plocka ut ännu mer utan att stakarna viker sig ju..

Nej nu har dom som sagt det lurat dej totalt. 350 hk o 1.5 bars ladd ca. O 7000varv/min sen klarar dom inte mer. O för att dom ska klara så mycke behöver dom kulpinas o riktas 100% raka.

Har en kompis som hade en motor med stakar från en b23et, dom har starkare stakar. O han sköt sin ena stake rakt igenom blocket o han har riktigt sprut som var mappat för den motorn.
han laddade va 1.6 bar o hade ca 350 hk.

Så komigen sluta hitta på en massa skit.

För mkt moppe folk med kompisar här.

Kolla in savarturbo.se, Boström åker med HX60 och std botten del. åker dessutom 9sek på 402m så de e inge skit!


om du har 360hk på 1.6bar så åker han förmodligen med mycket vrid och ett ganska liten turbo.

Hehe ah komigen XD

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
5 juli 2009
#13
Är det inte B230FB block med H-profil och svarvade kolvar?
Har för mig det.
Senast redigerat av Equinox (5 juli 2009)


486 Inlägg
6 juli 2009
#14
Equinox skrev:
Är det inte B230FB block med H-profil och svarvade kolvar?
Har för mig det.

Jo det stämmer bra. Inte STD botten med andra ord wink  http://hem.bredband.net/nailheads/amazon.html

Det som är viktigast om man ska få botten att hålla med original delar är att ha att korrekt mappat sprut.

On topic:

18T/19T med vinklat avgashus
Annan kam
Portad topp eller 531
större intercooler
712 tryckplatta
större bränslepump
R-spridare
Mappning!!!

Nått åt det hållet så fixar man 300hk i en B230FT. Förutsatt att man har en nyare FT motor med dom grövre stakarna.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

160 Inlägg
6 juli 2009
#15
Jag undrar fall det är nån skillnad mellan FK och FT Bottendel?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#16
Jeppster skrev:
Jag undrar fall det är nån skillnad mellan FK och FT Bottendel?

Nope, om det är B230FT från ca 1993 och nyare så är det samma skit

Jonas

19 Inlägg
8 juli 2009
#17
Tjenna ursäktar om ja tränger mig på, men håller på med liknande projekt och har lite frågor.

Ja har ett B230FT block med 531 topp också tänkte ja få tag i vx3 kamaxel.
sen ska det även på större turbo, h-profilstaker och smidda kolvar större spridare.

Så va rekomenderar ni för sprut och spridare till detta bygge?
Tror ni M90 lådan pallar för effekten ja kommer få ut? ( vet dock inte hur mycket det kommer bli)

tänkte sen slänga i allt detta i en volvo 240 med box å rubbet smile

Tar emot alla tips ni har att komma med, så kanske även du rejdge får lite svar på dina frågor som du började med=)

Tack på förhand!

Gasglad
3 244 Inlägg
8 juli 2009
#18
Wielbass skrev:
Tjenna ursäktar om ja tränger mig på, men håller på med liknande projekt och har lite frågor.

Ja har ett B230FT block med 531 topp också tänkte ja få tag i vx3 kamaxel.
sen ska det även på större turbo, h-profilstaker och smidda kolvar större spridare.

Så va rekomenderar ni för sprut och spridare till detta bygge?
Tror ni M90 lådan pallar för effekten ja kommer få ut? ( vet dock inte hur mycket det kommer bli)

tänkte sen slänga i allt detta i en volvo 240 med box å rubbet smile

Tar emot alla tips ni har att komma med, så kanske även du rejdge får lite svar på dina frågor som du började med=)

Tack på förhand!

Det bästa du kan göra är att köpa dig ett megasquirt, runt 2500:- ifrån staterna! Finns mängder med mappar så du behöver knappt pilla med det själv; fast det är kul wink
Växellådan kommer hålla ett tag iafall men försökt att skaffa dig en bmw låda under tiden!

//Carfreak

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
8 juli 2009
#19
Tomas_H skrev:
Equinox skrev:
Är det inte B230FB block med H-profil och svarvade kolvar?
Har för mig det.

Jo det stämmer bra. Inte STD botten med andra ord wink  http://hem.bredband.net/nailheads/amazon.html

Det som är viktigast om man ska få botten att hålla med original delar är att ha att korrekt mappat sprut.

On topic:

18T/19T med vinklat avgashus
Annan kam
Portad topp eller 531
större intercooler
712 tryckplatta
större bränslepump
R-spridare
Mappning!!!

Nått åt det hållet så fixar man 300hk i en B230FT. Förutsatt att man har en nyare FT motor med dom grövre stakarna.

fan har gått o klurat på en bra setup o de där låter ju helt ok! men vart mappar man org. sprut??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

19 Inlägg
9 juli 2009
#20
MrCarfreak skrev:
Wielbass skrev:
Tjenna ursäktar om ja tränger mig på, men håller på med liknande projekt och har lite frågor.

Ja har ett B230FT block med 531 topp också tänkte ja få tag i vx3 kamaxel.
sen ska det även på större turbo, h-profilstaker och smidda kolvar större spridare.

Så va rekomenderar ni för sprut och spridare till detta bygge?
Tror ni M90 lådan pallar för effekten ja kommer få ut? ( vet dock inte hur mycket det kommer bli)

tänkte sen slänga i allt detta i en volvo 240 med box å rubbet smile

Tar emot alla tips ni har att komma med, så kanske även du rejdge får lite svar på dina frågor som du började med=)

Tack på förhand!

Det bästa du kan göra är att köpa dig ett megasquirt, runt 2500:- ifrån staterna! Finns mängder med mappar så du behöver knappt pilla med det själv; fast det är kul wink
Växellådan kommer hålla ett tag iafall men försökt att skaffa dig en bmw låda under tiden!

Tack så mycket det låter rätt så vettigt, skulle vilja få tag i en getrag låda helst.


Sök