2627
Sök

topplock t5:a ,villka spridare? hjälp!

145 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
tjena! ska skruva på min topp på t:5an nu efter att jag har renoverat den och undrar om någon
vet hur mycket den ska dras åt och vilken ordning? har GLT kammar också.. vilket läge ska jag vrida motorn till ? ska köra på H stakar renoverad topp, GLT kammar, portat spjällhus, 16t,smidda kolvar,
3 avgas, ska bygga 3 lmm, kan någon skicka en bild på en sådan som har byggt en sån till en 850 så kanske jag får lite ide:er. vad ska jag ha för spridare? ska jag byta soppa pump? isf vilken? byta btr? ni som har lite mer koll kan ju länka eller visa de ni har köpt, osv.

tack för hjälpen!
Senast redigerat av T5driver (6 januari 2011)


145 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#2
är det någon som vet?


7 274 Inlägg
7 januari 2011
#3
Skriv vad du ska ha för effekt istället så får du en lista att bygga efter.


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 januari 2011
#4
Var ganska många frågor det där. Har du provat att söka på forumet till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
7 januari 2011
#5
Bultarna dras korsvis från mitten och utåt i 3 omgångar om man kör med vanlig sträckbult. I första omgången dras alla bultar till 20Nm. I nästa steg dras alla bultar till 60Nm och i sista steget så dras bultarna 130 grader.

Vevaxeln drids till sitt 0 läge och då ska markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen linjera. På dessa motorer så ska INTE ettan stå i topp vid vevaxels 0-läge. Ställer man in veven så hamnar man 20 grader fel = inte bra.
Kammarna ska ställas efter spåren i bakänden, endast efter spåren i bakänden och inget annat än spåren i bakänden. Går man efter dreven så kan man få en massa bekymmer. Spåren är excentriska. Spåren ska ligga parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.

Lmm-hus finns dels att köpa färdiga, eller så kan man bygga av rör i plast eller metall, vilket material man känner sig bekant med. Eller så köper man ett -010 hus och bygger om. Eller så letar man på en 165hk V70G 00 som har stora lmm-huset och flyttar över 850 elektoniken till det huset.

Ska du ha en 3" lmm så har du ju bestämt dig för en viss spridarstorlek på en gång. Då funkar det med spridare som ger strax över 400cc vid 3 bar som till exempel 968:or (465@3,8bar) tillsammans med original btr som inte behöver bytas. Fast det gäller för bensin, ska du däremot köra på etanol så är 525-550cc@bar bättre. Och som inte ska bytas ut om man inte bygger ett nyt rejält bränslesystem. Bränslepumpen ska alltid bytas om man har lite större planer än vanliga steg 1-3, men det skadar inte at byta ändå om bilen gått långt. Val av pump beror på bränsle. Ska du köra på bensin så skulle jag satsa på Walbro 255L men ska du köra etanol så är det bosch 040 som gäller.

EDIT: Man lär tänka på att volvos 3"lmmhus bara är 72mm invändigt.
Senast redigerat av Marlboroman (7 januari 2011)


145 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Bultarna dras korsvis från mitten och utåt i 3 omgångar om man kör med vanlig sträckbult. I första omgången dras alla bultar till 20Nm. I nästa steg dras alla bultar till 60Nm och i sista steget så dras bultarna 130 grader.

Vevaxeln drids till sitt 0 läge och då ska markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen linjera. På dessa motorer så ska INTE ettan stå i topp vid vevaxels 0-läge. Ställer man in veven så hamnar man 20 grader fel = inte bra.
Kammarna ska ställas efter spåren i bakänden, endast efter spåren i bakänden och inget annat än spåren i bakänden. Går man efter dreven så kan man få en massa bekymmer. Spåren är excentriska. Spåren ska ligga parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.

Lmm-hus finns dels att köpa färdiga, eller så kan man bygga av rör i plast eller metall, vilket material man känner sig bekant med. Eller så köper man ett -010 hus och bygger om. Eller så letar man på en 165hk V70G 00 som har stora lmm-huset och flyttar över 850 elektoniken till det huset.

Ska du ha en 3" lmm så har du ju bestämt dig för en viss spridarstorlek på en gång. Då funkar det med spridare som ger strax över 400cc vid 3 bar som till exempel 968:or (465@3,8bar) tillsammans med original btr som inte behöver bytas. Fast det gäller för bensin, ska du däremot köra på etanol så är 525-550cc@bar bättre. Och som inte ska bytas ut om man inte bygger ett nyt rejält bränslesystem. Bränslepumpen ska alltid bytas om man har lite större planer än vanliga steg 1-3, men det skadar inte at byta ändå om bilen gått långt. Val av pump beror på bränsle. Ska du köra på bensin så skulle jag satsa på Walbro 255L men ska du köra etanol så är det bosch 040 som gäller.

EDIT: Man lär tänka på att volvos 3"lmmhus bara är 72mm invändigt.

tacka marlboroman! du har alltid svaren!wink har du möjligtsvis nått av de jag behöver ?


145 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Skriv vad du ska ha för effekt istället så får du en lista att bygga efter.

350hk och uppåt utan att byta allt för många saker!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 januari 2011
#8
T5driver skrev:
Brains skrev:
Skriv vad du ska ha för effekt istället så får du en lista att bygga efter.

350hk och uppåt utan att byta allt för många saker!

Då kan du börja med att byta turbo.
Varför så litet agg när du gör iordning maskinen så ordentligt i övrigt ?

Autotech

145 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#9
Busgrabb skrev:
T5driver skrev:
Brains skrev:
Skriv vad du ska ha för effekt istället så får du en lista att bygga efter.

350hk och uppåt utan att byta allt för många saker!

Då kan du börja med att byta turbo.
Varför så litet agg när du gör iordning maskinen så ordentligt i övrigt ?

har du ett tips på
en större turbo som passar på min rakt på?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 januari 2011
#10
Jag inte för att det är så jättestort men ett TD04 19T passar ju rätt på.

Autotech

2 656 Inlägg
20 januari 2011
#11
T5driver skrev:
tjena! ska skruva på min topp på t:5an nu efter att jag har renoverat den och undrar om någon
vet hur mycket den ska dras åt och vilken ordning? har GLT kammar också.. vilket läge ska jag vrida motorn till ? ska köra på H stakar renoverad topp, GLT kammar, portat spjällhus, 16t,smidda kolvar,
3 avgas, ska bygga 3 lmm, kan någon skicka en bild på en sådan som har byggt en sån till en 850 så kanske jag får lite ide:er. vad ska jag ha för spridare? ska jag byta soppa pump? isf vilken? byta btr? ni som har lite mer koll kan ju länka eller visa de ni har köpt, osv.

tack för hjälpen!

ska du ha nå mer än 290-300 hk som max bör du ju byta turbo i vilket fall


145 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Bultarna dras korsvis från mitten och utåt i 3 omgångar om man kör med vanlig sträckbult. I första omgången dras alla bultar till 20Nm. I nästa steg dras alla bultar till 60Nm och i sista steget så dras bultarna 130 grader.

Vevaxeln drids till sitt 0 läge och då ska markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen linjera. På dessa motorer så ska INTE ettan stå i topp vid vevaxels 0-läge. Ställer man in veven så hamnar man 20 grader fel = inte bra.
Kammarna ska ställas efter spåren i bakänden, endast efter spåren i bakänden och inget annat än spåren i bakänden. Går man efter dreven så kan man få en massa bekymmer. Spåren är excentriska. Spåren ska ligga parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.

Lmm-hus finns dels att köpa färdiga, eller så kan man bygga av rör i plast eller metall, vilket material man känner sig bekant med. Eller så köper man ett -010 hus och bygger om. Eller så letar man på en 165hk V70G 00 som har stora lmm-huset och flyttar över 850 elektoniken till det huset.

Ska du ha en 3" lmm så har du ju bestämt dig för en viss spridarstorlek på en gång. Då funkar det med spridare som ger strax över 400cc vid 3 bar som till exempel 968:or (465@3,8bar) tillsammans med original btr som inte behöver bytas. Fast det gäller för bensin, ska du däremot köra på etanol så är 525-550cc@bar bättre. Och som inte ska bytas ut om man inte bygger ett nyt rejält bränslesystem. Bränslepumpen ska alltid bytas om man har lite större planer än vanliga steg 1-3, men det skadar inte at byta ändå om bilen gått långt. Val av pump beror på bränsle. Ska du köra på bensin så skulle jag satsa på Walbro 255L men ska du köra etanol så är det bosch 040 som gäller.

EDIT: Man lär tänka på att volvos 3"lmmhus bara är 72mm invändigt.

hej! har dragit bultarna till 60nm nu med momentdragare, kan jag inte dra den till ett visst nm ist för grader?


245 Inlägg
2 februari 2011
#13
Marlboroman skrev:
Bultarna dras korsvis från mitten och utåt i 3 omgångar om man kör med vanlig sträckbult. I första omgången dras alla bultar till 20Nm. I nästa steg dras alla bultar till 60Nm och i sista steget så dras bultarna 130 grader.

Vevaxeln drids till sitt 0 läge och då ska markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen linjera. På dessa motorer så ska INTE ettan stå i topp vid vevaxels 0-läge. Ställer man in veven så hamnar man 20 grader fel = inte bra.
Kammarna ska ställas efter spåren i bakänden, endast efter spåren i bakänden och inget annat än spåren i bakänden. Går man efter dreven så kan man få en massa bekymmer. Spåren är excentriska. Spåren ska ligga parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.

Lmm-hus finns dels att köpa färdiga, eller så kan man bygga av rör i plast eller metall, vilket material man känner sig bekant med. Eller så köper man ett -010 hus och bygger om. Eller så letar man på en 165hk V70G 00 som har stora lmm-huset och flyttar över 850 elektoniken till det huset.

Ska du ha en 3" lmm så har du ju bestämt dig för en viss spridarstorlek på en gång. Då funkar det med spridare som ger strax över 400cc vid 3 bar som till exempel 968:or (465@3,8bar) tillsammans med original btr som inte behöver bytas. Fast det gäller för bensin, ska du däremot köra på etanol så är 525-550cc@bar bättre. Och som inte ska bytas ut om man inte bygger ett nyt rejält bränslesystem. Bränslepumpen ska alltid bytas om man har lite större planer än vanliga steg 1-3, men det skadar inte at byta ändå om bilen gått långt. Val av pump beror på bränsle. Ska du köra på bensin så skulle jag satsa på Walbro 255L men ska du köra etanol så är det bosch 040 som gäller.

EDIT: Man lär tänka på att volvos 3"lmmhus bara är 72mm invändigt.

bryter in lite här bara wink så det spelar absolut ingen roll hur man ställer kamdreven bara kammarna och veven står rätt? varför är dom ställbara? ska dreven sitta fast eller vara lösa när man lägger på remmen?
/mvh erik


8 250 Inlägg
2 februari 2011
#14
T5driver skrev:
har dragit bultarna till 60nm nu med momentdragare, kan jag inte dra den till ett visst nm ist för grader?

Nej. Sträckbult drar man till ett visst antal grader som sista steg. Funkar inte att momentdra dem.

eferm skrev:
bryter in lite här bara wink så det spelar absolut ingen roll hur man ställer kamdreven bara kammarna och veven står rätt? varför är dom ställbara? ska dreven sitta fast eller vara lösa när man lägger på remmen?

Kamdreven kan sättas hur som helst, det viktiga är att kamaxlarna som sådana står i rätt läge. Dreven ska vara lösa så dem kan vrida sig när man lägger på remmen. Dem är ställbara för att man ska kunna få exakt inställning av kammarna.



Sök