Marlboroman skrev:
Bultarna dras korsvis från mitten och utåt i 3 omgångar om man kör med vanlig sträckbult. I första omgången dras alla bultar till 20Nm. I nästa steg dras alla bultar till 60Nm och i sista steget så dras bultarna 130 grader.
Vevaxeln drids till sitt 0 läge och då ska markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen linjera. På dessa motorer så ska INTE ettan stå i topp vid vevaxels 0-läge. Ställer man in veven så hamnar man 20 grader fel = inte bra.
Kammarna ska ställas efter spåren i bakänden, endast efter spåren i bakänden och inget annat än spåren i bakänden. Går man efter dreven så kan man få en massa bekymmer. Spåren är excentriska. Spåren ska ligga parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.
Lmm-hus finns dels att köpa färdiga, eller så kan man bygga av rör i plast eller metall, vilket material man känner sig bekant med. Eller så köper man ett -010 hus och bygger om. Eller så letar man på en 165hk V70G 00 som har stora lmm-huset och flyttar över 850 elektoniken till det huset.
Ska du ha en 3" lmm så har du ju bestämt dig för en viss spridarstorlek på en gång. Då funkar det med spridare som ger strax över 400cc vid 3 bar som till exempel 968:or (465@3,8bar) tillsammans med original btr som inte behöver bytas. Fast det gäller för bensin, ska du däremot köra på etanol så är 525-550cc@bar bättre. Och som inte ska bytas ut om man inte bygger ett nyt rejält bränslesystem. Bränslepumpen ska alltid bytas om man har lite större planer än vanliga steg 1-3, men det skadar inte at byta ändå om bilen gått långt. Val av pump beror på bränsle. Ska du köra på bensin så skulle jag satsa på Walbro 255L men ska du köra etanol så är det bosch 040 som gäller.
EDIT: Man lär tänka på att volvos 3"lmmhus bara är 72mm invändigt.