Jag har titta på en Volvo 940 ltt som är chippad hos hi-tuning. Enligt dem så skulle det ge ca +65hk men det sitter en turbotrycksmätare i den och den visar endast 0,3-0,35 bar. Stämmer detta verkligen?
För jag trodde att man skulle pysa upp laddet i dessa bilar men det satt ingen pysventil i denna bilen. Och om detnu är så att den är chippad men man har inte pyst upp ladet kan man bara montera en pysventil då och skruva upp laddet och isåfall hur mycket?
LTT laddar 0,35bar original, 135hästar i motorn. Alltså är det bara 135häst i motorn nu. Chippet ökar inte effekten, ser bara till så det finns bränsle.
Om det nu sitter ett chip i bilen, så bör du kunna ladda 0,9bar. Men beror på vad chippet är gjort för oxå. Originalturbon blåser mest varmluft över 1,0bar, så håll dig under det.
Pysventil/t-kors funkar som nödlösning, men finns bättre sätt. Hårdare tryckklocka från BSR eller turbomeck, alternativt en Dawes device. Har en sån på min bil och den funkar mkt bra.
volvo854t5 skrev:
Hejsan!
Jag har titta på en Volvo 940 ltt som är chippad hos hi-tuning. Enligt dem så skulle det ge ca +65hk men det sitter en turbotrycksmätare i den och den visar endast 0,3-0,35 bar. Stämmer detta verkligen?
För jag trodde att man skulle pysa upp laddet i dessa bilar men det satt ingen pysventil i denna bilen. Och om detnu är så att den är chippad men man har inte pyst upp ladet kan man bara montera en pysventil då och skruva upp laddet och isåfall hur mycket?
Det är steg 1 chip i den 940n du titta på, dom på hi-tuning rekommendeade ladd på runt 0.75. Det är endast bränsleboxen som är chippad om det är det som ger +65.