3191
Sök

Fartkamera efter omkörning

4 005 Inlägg
23 april 2010
haha skämtar ni eller?

MAN FÅR INTE KÖRA ÖVER MAX HASTIGHET. smile

Oavsett anledning med undantag vid fara för liv och egendom.

Om TS har kört framför en kamera när det var en bil bredvid och kameran aktiveras så makuleras bilden direkt.

Om TS har precis klarat av omkörningen och lagt sig framför lastbilen och kameran aktiveras så går den vidare för hantering.

Det sitter kameror i alla av de nya fartkamerorna, däremot är de inte alla aktiverade under hela sträckan hela tiden.

Muttley
23 april 2010
AeroMalm skrev:
ligger du i vänsterfilen och håller på med omkörningen när fotot tas, så gälls det inte... ligger man jämsides så vet dom inte vem som körde för fort.  har läst det på vägverkets hemsida på frågor och svar... orkar inte leta länk till det, men inte på transportstyrelsens hemsida och leta.

De tycker jag är ganska dumt om de gäller när man ligger sidan om en lastbil.. hur många lastbilar med släp går liksom i 130??

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2010
shoemaker skrev:
jag han aldrig se om det blixtrade. hade kommit förbi lastbilen då jag lade märke till kameran. "90-väg" får väll se om jag får böter eller ej hur lång tid brukar de ta innan man får bötern?

Om man går efter vad folk "hävdar", så torde du se blixten då den sägs vara djävulskt kraftig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 482 Inlägg
24 april 2010
AirOne skrev:
shoemaker skrev:
jag han aldrig se om det blixtrade. hade kommit förbi lastbilen då jag lade märke till kameran. "90-väg" får väll se om jag får böter eller ej hur lång tid brukar de ta innan man får bötern?

Om man går efter vad folk "hävdar", så torde du se blixten då den sägs vara djävulskt kraftig.

Ja den bländar ganska ordentligt roll

BLT Service
Theracords Music Label

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
24 april 2010
AirOne skrev:
shoemaker skrev:

Japp, man ser klart och tydligt blixten även i dagsljus i 200+.

shoemaker skrev:

Hade den blixtrat hade du sett det.

eddhedd skrev:
Enligt min körskolelärare så var det såhär: Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning om inte det krävs om det kommer mötande under omkörning och det går snabbare att accelerera upp och komma förbi än att bromsa in och lägga sig bakom fordonet man skulle köra om.

all in all. Du är körd om inte fartkameran var fejk. (finns en del tomma som skrämseltaktik) Hastigheten du låg i är lite för hög för att kunna använda att det kom mötande fordon under omkörningen som motivation till farten.

Varför sitter du och gissar blint? Har man inte en aning så sätt en prenumeration på tråden tills någon kommer med korrekt svar istället för att späda på gamla myter eller skriv att du gissar vilt.

Det körskoleläraren troligtvis menade var att det är bättre att växla ner och slutföra omkörningen så man inte frontalkrockar med mötande. Lagmässigt får du inte överstiga gällande hastighetsgräns pga. av att du missbedömt omkörningsmöjligheten.

Det finns inga tomma skåp längre och har inte funnits på flera år. Kamerorna är dock inte aktiva hela tiden. Är kameran aktiv så ser du om det blixtrar.

Vi kan ju avliva en myt till när vi ändå håller på. Det hjälper inte att ligga i vänster körfält, kameran tar kort över hela vägbanan.

EDIT: Läs mer om trafiksäkerhetskamerorna på VV:
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Tra … ga-fragor/
Senast redigerat av TCG (24 april 2010)

263 Inlägg
24 april 2010
Bara O Vänta O Se.. Får Du Post Så Åker Du Dit... Indraget Körkort O Böter.. Får Du Inget Så Kan Du Dela Med Dig Det big_smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
9 februari 2011
Sitter och läser tråden lite av samma anledning som många andra hittar dem. Blev nyss fotad.
Och ja... Det var en jävligt saftig blixt. Har sett andra blivit fotade i dagsljus också. Den syns...

Det var omkörning på mig också, dessvärre var jag nog en bit förbi... Vet var de sitter så jag brukar alltid byta fil förbi dem och hålla upp handen. Nu hade jag däremot något högre koncentration på det jag gjorde eftersom det var mörkt och jag drog förbi på en landsväg. Alltså hade jag båda händerna på ratten och inte framför ansiktet. När den fotade var jag nog max med halva bilen i "rätt" fil. Säkert mindre.

Vi får väl se vad som händer...
Senast redigerat av Joshi (9 februari 2011)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

KHRacing
10 februari 2011
eddhedd skrev:
Enligt min körskolelärare så var det såhär: Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning om inte det krävs om det kommer mötande under omkörning och det går snabbare att accelerera upp och komma förbi än att bromsa in och lägga sig bakom fordonet man skulle köra om.

all in all. Du är körd om inte fartkameran var fejk. (finns en del tomma som skrämseltaktik) Hastigheten du låg i är lite för hög för att kunna använda att det kom mötande fordon under omkörningen som motivation till farten.

svarar på ett gammalt inlägg med orden: HA HA HA !

Sök