3841
Sök

Saab 9000 som inte vill starta

70 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Hej har en saab 9000 som inte vill starta.
Byte battri på den testade att starta den staratde direkt.

Satt fast battieriet skulle starta den igen men då vill den inte starta.

Den vill gå runt men det är som att man får batteri slut går segare och segare.

Snälla hjälp vad kan detta beror på att bilen gör så.

Satt nu batteriet på laddning och sen testa igen.

Kan det vara något i bilen som tar så mycket ström så att bilen tar slu på batteriet på några minuter eller kan det beror på något annat?

hmm

CalibraDanne
10 februari 2011
om du lyfter av ena batterikabelskon och sätter tillbaka den, gnistrar det då?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
Om något drar så ända in i helvete mycket ström så blir det nog svårt att överhuvudtaget få dit polskon. Jag skulle tro att batteriet antingen är slut eller oladdat. När man köper ett nytt batteri är det ju inte fulladdat jämt.
Ladda upp och prova igen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

CalibraDanne
10 februari 2011
batterikabelskon går ju att få dit utan problem om något drar lite men tillräckligt mycket ström för att bilen ska bli svårstartad.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
CalibraDanne skrev:
batterikabelskon går ju att få dit utan problem om något drar lite men tillräckligt mycket ström för att bilen ska bli svårstartad.

Jo, men för att tömma ett batteri på några minuter krävs ganska mycket. Borde rimligtvis gnistra utav helvete när man monterar polskon.

70 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Det finns inga gnistir alls när jag sätter dit kabblanrna.

Ska se imon hur det går när jag ska göra ett nytt försök med batteriet.

Kan det kanske inte vara något med jordningen annars?

Ja får se imon hur det går.

Annars är detta ett konstigt problem tycker jag.

För bilen har ju varit svår startad ett tag men har presis gått igång sen laddar den men så fort man ska starta den så blir den konstig men får se med batteriet imon.

Bussmekaniker
81 Inlägg
10 februari 2011
jo, det kan vara någonting med jordningen. därför tycker jag du ska kolla upp det också.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
Jordning, startmotor och kabelbrott är ju några favoriter. En tjock batterikabel kan faktiskt gå av inuti utan att det syns, förbannat ovanligt och förbannat irriterande.
Kolla även att startmotorn verkligen sitter fast, har hänt mer än en gång att den lossat lite och då blir jordningen och funktionen därefter.
Det kan ju också vara så att den laddar lite halvdåligt så att batteriet aldrig blir riktigt fullt.

Sök