2697
Sök

Volvo Amazon -65

11 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#1
Hallå där! Nu börjar vinter lida mot sitt slut och det blir lite urlyft av b20 och ilyft av b230.

Jag har en del saker jag funderar över så om någon har gjort något liknande så vore det bra med lite tips..

rent storleksmässigt? Hur mycket kommer gå åt hevlete med extractor?

Växellåda? Jag har en m46 liggades som jag tänkte använda mig av men jag är ju lite frälst i långspak så tänkte om någon har någon vettig ide för bygge av ett sådant skulle se ut? Har sett en del och grubblat lite.

Kardan? Hur mycket bekymmer är det med att kapa och ta bort och få det vettigt balanserat?

och längst bak:

Bakaxel? Hur brett vågar man satsa på? Har kollat lite på 240 axlar?

Mvh Michael


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 februari 2011
#2
Det finns ju vinklade sprängkåpor för M40, när B21 kom så hade ju fortfarande bilarna M40(fast kort spak) men det är ju bara att byta locket, så den biten är nog enkel smile
Resten vågar jag inte svara på smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

104 Inlägg
15 februari 2011
#3
kolla in på min sida å kolla fotoalbum så har du en 67 me b23A när ja bygde ny motor å stoppa i smile


Ps. jag körde me en tidig 240 låda me overdrive åch det fungerade bra
Senast redigerat av Ragge88 (15 februari 2011)


104 Inlägg
15 februari 2011
#4
Körde även me amazon 122 sport orginalbakaxel och det höll j*vligt bra


11 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#5
Okey? Nu vet jag inte riktigt vad som är skillnaden på bakaxlen till 122sport och vanlig svenssonraggarzon.

Antar att man får en rätt så häftig utväxling? Självaste Projekten blir ju Pro-street-vardagsbil så tänkte få lite hästar samtidigt som komfort och bullernivå minskar smile


104 Inlägg
15 februari 2011
#6
jodå utväxlingen va riktit fin men de kan funka me standardaxel oxå men de går å få riktit bra snurr på grejjerna så mycket vet ja tongue


104 Inlägg
15 februari 2011
#7
man får modifiera oljetråget å framvagnsbalken lite sen bassar b23/230 riktit bra men se till å ha fördelarn på blocket bara för de e tajt som f*n i bakkant


11 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#8
hehe okey! får helt ta och forska lite i det där med bakaxel! Det som vore vettigt med en annan bakaxel är ju att man få sånna däringa moderna bromsmoduler! Skivbroms * trumvirvel *!

Ska tänka på fördelarn och framvagnsbalken! ta man lite sats i självaste nedsläppandet så kanske det löser sig självt? wink


104 Inlägg
15 februari 2011
#9
ja skivbromsar e rättså smidigt de satt orginal fram på min men bak fick man stå ut me trumma :p hehehe ja de e ju ett välkänt faktum att våld löser allt hehehe tongue


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
#10
Bättre att modda frambromsarna än att ha skivor bak, iaf om det är bromsprestanda du är ute efter.
Sno spindlar, huvudbromscylinder och servo från en 68-70 amazon. Då får du 2-krets och fyrkolvare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
16 februari 2011
#12
Min polare har en amazon 67(?) med b230A motor, tillsammans med en m40låda, tråg osv är helt original va jag vet. Passar kanon


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2011
#13
2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

Detta är heller inte avancerad motorteknik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök