3534
Sök

Körde över heldragen linje, vilka regler gäller?

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
16 februari 2011
óm jag skulle vara i dina kläder skulle jag se till att dokumentera vägen noga så att du har bevis med dig till rätten att det inte vara någon varnings sträck innan det blev omkörning förbjuden
och sen är det bara att förklara läget hur det var

Kör fort så hinner inget hända...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 februari 2011
Mange85 skrev:
matteeee skrev:
Det finns någonting som heter "Varningslinje", en linje som varnar för t ex spärrlinje. I ganska god tid (96m för att vara exakt, ibland 84m bara, men ibland även 108m) innan det blir spärr-linje på de flesta av våra vägar.
Denna skvallrar om att det snart blir dags att va på rätt sida igen. Ser man inte denna linje där man är hinner man om - om man gör en säker omkörning. Ser man varningslinjen ska man låta bli att köra om. Vet man inte vad en varningslinje är ska man inte köra alls.

Onödigt stöddigt inlägg.. Faktum är att det inte fanns någon varningslinje vid detta tillfället

Eller så tar du åt dig onödigt mycket. Läs igen och du ser att jag skrivit "på de flesta av våra vägar". Dessutom var inlägget riktat mot alla som svarat i tråden och undrat hur man ska veta att det blir heldraget längre fram.
Läser man mitt inlägg som information istället för som nåt kaxigt så är det ganska informativt, tycker du inte? Möjligen är sista meningen lite "kaxig" men har jag så fel i det då?

/Mattias

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 februari 2011
om det hade vart ett lgf-fordon hade snuten inte gjort ett  dugg men nu var det en personbil.......brukar ju även vara en skylt omkörning förbjuden innan dom heldragna kommer

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 878 Inlägg
16 februari 2011
Saxat ur Trafikregler.

9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet
föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte
ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten,
får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta
körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i
ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet,
göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning
(2007:101).
10 § Om ett körfält är anvisat för ett visst eller vissa slag av fordon får andra fordon föras i körfältet
endast för att korsa det.
11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.
Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för
att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning
(2007:101)
Senast redigerat av Frozen1985 (16 februari 2011)

1 212 Inlägg
16 februari 2011
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.
Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för
att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning
(2007:101)
detta var nog vad tsv kom fram till i sin bedömning ang körningen i mitt fall. tror att de kommit fram till samma beslut om jag kört bil och körde om en bil... allt hänger på hur väg sträckningen såg ut vid tillfället..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Sök