3906
Sök

Hydralisk handborms

www.5100.se
299 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#1
hej har köpt en hydralisk handbroms som jag ska ha i mitt driftprojekt men hur monterar man en sån. bilder tack eller om det finns nån sida

bilen är en volvo 740
Senast redigerat av fnatteknatte (9 november 2010)


KHRacing
9 november 2010
#2
vill du göra budget = kan vara farligt (KAN)

eller seriös montering ?

125 Inlägg
17 februari 2011
#3
jag undrar också om hyd handbroms inkoppling,  kan du förklara båda monterings alternativen ?

Mvh


KHRacing
17 februari 2011
#4
Pontus06 skrev:
jag undrar också om hyd handbroms inkoppling,  kan du förklara båda monterings alternativen ?

Mvh

Finns egentligen bara ett sätt att montera det på för att vara 100% säkert på att det inte går åt skogen,

inkopplingen:
http://www.geting.se/image.php/288405-brossystem.jpg

Backventilen:
http://www.geting.se/image.php/288403-bromsar.jpg

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 februari 2011
#5
du kan alltså slänga handbromsbackarna åt h-e smile


Med lem
1 127 Inlägg
17 februari 2011
#6
mk2_power skrev:
du kan alltså slänga handbromsbackarna åt h-e smile

Inte om han vill kunna besiktiga bilen, hydraulisk handbroms som parkeringsbroms är inte tillåtet. Då de inte fungerar nå bra till det, kan tappa tryck..


KHRacing
17 februari 2011
#7
H3dlund skrev:
mk2_power skrev:
du kan alltså slänga handbromsbackarna åt h-e smile

Inte om han vill kunna besiktiga bilen, hydraulisk handbroms som parkeringsbroms är inte tillåtet. Då de inte fungerar nå bra till det, kan tappa tryck..

fullt tillåtet om det sitter på separat krets

Med lem
1 127 Inlägg
17 februari 2011
#8
KHRacing skrev:
H3dlund skrev:
mk2_power skrev:
du kan alltså slänga handbromsbackarna åt h-e smile

Inte om han vill kunna besiktiga bilen, hydraulisk handbroms som parkeringsbroms är inte tillåtet. Då de inte fungerar nå bra till det, kan tappa tryck..

fullt tillåtet om det sitter på separat krets

Jo jo, men vanlig mekanisk handbroms måste finnas kvar.


KHRacing
17 februari 2011
#9
H3dlund skrev:
Jo jo, men vanlig mekanisk handbroms måste finnas kvar.

Nepps :-) Jag har det så. o skall t.o.m regga med handbromsen på samma krets .-) (utan att fuska till det)

Som jämförelse, vissa nya bilar har ju elektrisk p-broms.. tänk då om batteriet laddar ur ?
Senast redigerat av KHRacing (17 februari 2011)

Trafikledare
563 Inlägg
17 februari 2011
#10
KHRacing skrev:
H3dlund skrev:
Jo jo, men vanlig mekanisk handbroms måste finnas kvar.

Nepps :-) Jag har det så. o skall t.o.m regga med handbromsen på samma krets .-) (utan att fuska till det)

Som jämförelse, vissa nya bilar har ju elektrisk p-broms.. tänk då om batteriet laddar ur ?

Lite nyfiken på hur du ska lyckas med det, det måste väl vara ett helt eget separat system om det ska bli godkänt?

Bilar med elektroniks handbroms har väl ändå en form av mekanisk spärr?!
Senast redigerat av Melin (17 februari 2011)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

KHRacing
17 februari 2011
#11
Melin skrev:
Lite nyfiken på hur du ska lyckas med det, det måste väl vara ett helt eget separat system om det ska bli godkänt?

Bilar med elektroniks handbroms har väl ändå en form av mekanisk spärr?!

Kommer berätta exakt hur det går till, efter jag fått det godkänt.

Vet ej ang mekanisk spärr, me om de har det så varför är då bromsen elektrisk tänker jag :-)

1 758 Inlägg
17 februari 2011
#12
"Elektriska handbromsar" som många moderna bilar har har självklart mekanisk låsning, bara att de aktiveras elektriskt istället för mekaniskt. Enklare, mer problemfritt och billigare! Istället för vajrar som töjer ut sig och måste justeras, fästen som rostar sönder etc. så drar man några kablar!
Finns dock vissa bilar där man gjort den mindre bra lösning att ha kvar allt det gamla klabbet, enda skillnaden är att man har elmotorer för att dra i vajern.

Sen angående hydraulisk handbroms så kom det nya direktiv för det förra året. Eller var det två år sedan?
Hur som helst godkänner man i princip bara hydraulisk parkeringsbroms om det inte går att lösa mekaniskt på ett någorlunda smidigt sätt (och det gör det i 99,9% av fallen).

KHRacing
17 februari 2011
#13
schnauz skrev:
"Elektriska handbromsar" som många moderna bilar har har självklart mekanisk låsning, bara att de aktiveras elektriskt istället för mekaniskt. Enklare, mer problemfritt och billigare! Istället för vajrar som töjer ut sig och måste justeras, fästen som rostar sönder etc. så drar man några kablar!
Finns dock vissa bilar där man gjort den mindre bra lösning att ha kvar allt det gamla klabbet, enda skillnaden är att man har elmotorer för att dra i vajern.

Sen angående hydraulisk handbroms så kom det nya direktiv för det förra året. Eller var det två år sedan?
Hur som helst godkänner man i princip bara hydraulisk parkeringsbroms om det inte går att lösa mekaniskt på ett någorlunda smidigt sätt (och det gör det i 99,9% av fallen).

Finns som sagt kryphål, & lagliga möjligheter. säger inget mera förrens min bil är godkänd med det :-)


Sök