2850
Sök

BMW E39 -03 oljelampa började lysa

6 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#1
Var på väg hem från jobbet idag när den röda oljelampan helt plötsligt flimrade till för att sen övergå till att konstant lysa. Fick ju självklart panik och stannade omgående, så kollade stickan och mycket riktigt det var under tillåten nivå . Ringde till en kompis som kom förbi med 2l olja och var tvungen att fylla på allt innan lampan slocknade. Brukar annars lysa en gul oljelampa då ska man typ vid nästa tankning fylla på 1l olja men verkar som den "hoppat" över den, men bilen skall då ha dragit 1,5-2 liter olja på 2,5mån.
Man hör även ett som ett vinande ljud när man tar upp oljestickan eller skruvar av oljelocket har inte varit så förut.

Hade bilen inne i början på december för byte av vevhusventilations och ventilkåpspackning

Så vad i hela fridens kan ha hänt?

3 235 Inlägg
14 februari 2011
#2
Har du kört många korta resor under vintern?
Motorn kan dra mer olja innan den kommer upp i arbetstemp, men inte så mycket som 1.5-2 liter på så kort tid. Kanske du har läckage nånstans? Det kan ju vara att oljepluggen inte är helt tät, då kan det droppa sakta men säkert. Se noga i motorrummet och under bilen. Har du kollat stiften? Om den bränner olja är dem säkert kolsvarta..., men är dem fina och rena försvinner oljan nån annanstans.


6 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#3
Körde kortare sträckor innan händelsen med frusen vevhusventilation. men har efter det gjort längre resor samt tagit en längre väg till o från jobbet för att undvika att det ska hända igen. Ringde nu på morgonen till BMW verkstaden och han sa att han aldrig varit med om att det ev skulle vara samma sak så tätt inpå. Men det skall kollas upp på torsdag så får vi se vad det kan vara.

alla säger kortare sträckor tycker det är svårt att säga vad en kort sträcka är.

tack för infon iaf!
Senast redigerat av mobe (15 februari 2011)

252 Inlägg
15 februari 2011
#4
Låter som olje sugröret låsnat  spruckit då klarar oljepumpen dra olja så länge där är hög oljenivå Är det v8 så kan pumpen lossnat är det 6,an så sugröret. Olje nivå givaren går sönder ofta på bmw. Syns bara när man kör diagnos. Kör du lungt med BMW motorer så kan kolvringarna sätta sig !! Det låter inte riktigt klokt men man måste belasta BMW Aluminium motorer då ringarna har mycket lägre grund tryck mot cylindrväggarna så dom är mer beroende av arbetstrycket i cylindrarna. Normalt sätt så räcker det med 3-3,5 liter olja för dom ska hålla oljetycket på tomgång. Men då låter tyrckarna dom första 10-15 sek när man startar med kall motor.

6 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#5
Tvättade rent först men såg ingenting iaf, varmkörde en stund sen så läckte det ur oljenivåsensorn så nu är det fixat. en ny sådan kostade 1400:-


Sök