3569
Sök

Hur mycket klarar växellådan i en Saab 9000 2,3t, 2,3T och Aero?

5 710 Inlägg
24 augusti 2007
#22
bumpe skrev:
Så det håller alltså om man åker med en 300 hk och 450 nm i en 2.3 Ltt om man kör hårt men inte stående start, mycket ladd på låga varv och ingen spinnande över kanter osv?
Naturlitvis med en frisk koppling, låda med ny olja och frisk motor.

Isf är jag snart laddtrycksmissbrukare big_smile

MVH Hampus

Finns ju naturligvis inga garantier för att det inte kan gå sönder....MEN det finns heller ingenting som säger att det GÅR sönder.
Visst finns det många som rasat lådor på trimmade SAAB:ar det går ju inte sticka under stolen med.
Men det finns oxo gaaaanska många som åker trimmat och som inte behöver byta låda stup i ett.
Skillnaden är att de inte "gnäller" på forumen och på så sätt syns de inte lika frekvent. wink

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
24 augusti 2007
#23
Majzzen skrev:
Gäller detta ng900 med? Alltså min bil, alltså inget spinn inga acc på 2:an? låter ju dötrist då ju.

Vårdslöshet med växellådan gäller för ALLA bilar.
O visst kan man gasa på 2:an utan att det rasar (det är ju det underbaraste som finns).
Dock skall man vara lite försiktig om man åker trimmat , med stora hjul och när underlaget är dåligt.

MVH Jonas
..............

1 915 Inlägg
24 augusti 2007
#24
växellådorna till saab är inget vidare..

Har jobbat med växellådor (renoveringar) och det är vanligt att saablådorna går sönder..

9000.9-3,9-5 osv, typ samma skit i dom. (GM & FM lådorna)

Vanligaste felen på dom är backen eller 5:ans drev.

Rekomenderas att växla ner från 5:an till 3-4:an vid omkörning för bästa livslängd.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

177 Inlägg
24 augusti 2007
#25
larsson.m skrev:
växellådorna till saab är inget vidare..

Har jobbat med växellådor (renoveringar) och det är vanligt att saablådorna går sönder..

9000.9-3,9-5 osv, typ samma skit i dom. (GM & FM lådorna)

Vanligaste felen på dom är backen eller 5:ans drev.

Rekomenderas att växla ner från 5:an till 3-4:an vid omkörning för bästa livslängd.

Vad ska man göra för att vårda backen då?


177 Inlägg
24 augusti 2007
#26
O visst kan man gasa på 2:an utan att det rasar (det är ju det underbaraste som finns).
Dock skall man vara lite försiktig om man åker trimmat , med stora hjul och när underlaget är dåligt.

Okey! Tack. Men du vad är det med stora hjul då? Det gäller att aldrig få spinn på hjulen då?


Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 augusti 2007
#27
Ska vi bli såhär skitnödiga om hur slött man ska köra kan man lika gärna köpa volvo...
Trimma, busa å ha kul, å när de rasar så ta det som ett tillfälle att lära dig. Kör med huvet, smäll inte i 2:an i 150 och dyl. bara. Finns inga garantier å ingen regelbok! smile

Sky´s the limit...

177 Inlägg
24 augusti 2007
#28
Rushman skrev:
Ska vi bli såhär skitnödiga om hur slött man ska köra kan man lika gärna köpa volvo...
Trimma, busa å ha kul, å när de rasar så ta det som ett tillfälle att lära dig. Kör med huvet, smäll inte i 2:an i 150 och dyl. bara. Finns inga garantier å ingen regelbok! smile

Nää lite i huvet får man ju ha, men inte gasa på 2:an?? det låter överdrivet tycker jag eller är de verkligen så klena?


Evolution Garage
1 299 Inlägg
24 augusti 2007
#29
Kan inte jättemkt detaljer om lådorna så sett, men 5:ans synkring har jag oxå hört ska gå sönder relativt lätt. Men jag kan nästan lova dig att dom är inte så klena som myterna säger. Visst är dom dåliga, men dom är inte gjorda av glas...

Strippenkörning å seriös rökmolnstillverkning så håller väldigt få originalbilar. Om du sätter i ett litet chip å gasar å rejsar lite (med hjärnan) så håller det. Men inget håller för alltid, inte ens originalbilar med farmorkörning.

Det där me stora däck fattar jag inte heller riktigt, blir väl kanske ett större vridmoment, ungefär som dreven på en växlad cykel gissar jag...

Kort sagt, klarar man inte tanken på att de kan gå sönder så ska man nog tänka en gång extra innan man trimmar å rejsar.

Sky´s the limit...

177 Inlägg
24 augusti 2007
#30
okok, tack så mkt. nej det är ju inte direkt så att jag ska stå och spinna jävel eller så, men kan ju vara kul att gasa på lite på ettan så kan kommer i gång sen trycka på rätt mkt på 2:an. Hoppas det håller tills man fått jobb iaf tongue surt annars. Men som sagt tänka lite alltså. Men det farliga vid spinn är det att däcken får fäste igen eller rent av spinnet?


2 164 Inlägg
24 augusti 2007
#32
De är snarare så att man byter till den 6 växlade lådan från 9-3ss 1,9 Tid då den är mest lämplig att modda om för våra bilar.

Men de kostar om man vill göra de!

MVH

F


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2007
#33
jonTe skrev:
bumpe skrev:
Så det håller alltså om man åker med en 300 hk och 450 nm i en 2.3 Ltt om man kör hårt men inte stående start, mycket ladd på låga varv och ingen spinnande över kanter osv?
Naturlitvis med en frisk koppling, låda med ny olja och frisk motor.

Isf är jag snart laddtrycksmissbrukare big_smile

MVH Hampus

Finns ju naturligvis inga garantier för att det inte kan gå sönder....MEN det finns heller ingenting som säger att det GÅR sönder.
Visst finns det många som rasat lådor på trimmade SAAB:ar det går ju inte sticka under stolen med.
Men det finns oxo gaaaanska många som åker trimmat och som inte behöver byta låda stup i ett.
Skillnaden är att de inte "gnäller" på forumen och på så sätt syns de inte lika frekvent. wink

Då är jag missbrukare om ett tag big_smile Laddtrycksmissbrukare alltså...


Inläggskritiker
990 Inlägg
6 september 2007
#34
Min låda gav upp efter endast 7000mil.
Pisslådor i saab, och jag har aldrig rivstartat eller burnat upp min saab.
Kanske var fabriksfel igen? lådan har redan blivit bytt en gång mot en splirrans.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

12 Inlägg
20 februari 2011
#35
min bror har en saab 9000 med 2.0T motor och den är trimmad. lådan har troligtvis rasat på den och jag undrar vad som skulle funka bäst. motorn har 297Hk och 400nm.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 februari 2011
#36
camaro67 skrev:
Är det inte någon opel låda som man brukar byta till? Har läst de här någonstans. Kan den heta f-26 eller någe sånt?

f28, sitter i fyrhjulsdrivna calibra. fast passar inge vidare till 9000, eftersom motorn är vinklad i 9000.
passar 75% bolt on i ng900/og9-3

på 9000 är det vanligare att man byter till f40 lådan som sitter på 9-3ss/sc diesel och några opel dieslar.
fast för att få den och passa så är det rätt mycke jobb. tex svetsa om svepet.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

12 Inlägg
20 februari 2011
#37
men det funkar inte så bra med en låda från en 2.3T eller? för jag tänkte laga den och ta bilen från honom och använda den själv.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 februari 2011
#38
ML_Pontus skrev:
men det funkar inte så bra med en låda från en 2.3T eller? för jag tänkte laga den och ta bilen från honom och använda den själv.

det går bra, fast medbringarna är inte samma på 2,0t och 2,3T (200,225hk) samt att 2,3L lådorna har högre utväxling som gör att bilen blir liiite tröttare.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

12 Inlägg
21 februari 2011
#39
kwansa skrev:
ML_Pontus skrev:
men det funkar inte så bra med en låda från en 2.3T eller? för jag tänkte laga den och ta bilen från honom och använda den själv.

det går bra, fast medbringarna är inte samma på 2,0t och 2,3T (200,225hk) samt att 2,3L lådorna har högre utväxling som gör att bilen blir liiite tröttare.

det sitter en aero låda i nu och utväxlingen på den är sjuk tycker jag. 180 på 3an med över 1000 varv kvar till varvstopp. det var kul när det funkade men nu när den står suger det.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 februari 2011
#40
Då är medbringarna eller drivaxlarna bytta, då är det bara att smacka på lådan! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök