Oj Oj....läser man denna tråden får man intrycket av att SAAB:s lådor har samma hållbarhet som ett pepparkakshus....
Kan berätta om mina växellådserfarenheter:
Kört SAAB sedan förra århundradet (o lite till), 900 med både turbo och utan.
Några 9000 har oxo passerat både med och utan turbo och det har alltiv varit någotsomhelst trim på bilarna.
Körstilen är stundtals hård men inte
idiotiskt hård.
Lägger en och annan rökare både på 2:an o 3:an, kör mycket bana och det har hänt att det blivigt lite strippkörning oxo.
Aldrig rasat en enda låda.....
Effekten är skaplig och likaså vridet, dessutom ganska lågt i vartalsregistret p.g.a den lilla turbon.
Servar väl med oljebyten men annars är det inget konstigt.
Lådan på den svarta är förvisso renoverad men det var mer i förebyggande syfte och det är inga exotiska 50.000 kronors prylar i den.
>>Konbanan, tycker inte du behöver vara speciellt orolig.
Ett välservat exemplar i god kondision som du fortsätter att sköta och med lite försiktighet med hjulspinn över asfaltskarvar och brunnslock, acc på 5:an på extremt låga varv osv så håller det.
Det finns igentligen ingen brytgräns (i siffror) för när de inte håller längre men det är klart att börjar det spåra iväg till högre effekter t.ex som zero2000 bil och man åker stora fälgar tycket inte jag att det är så konstigt att det går sönder.
Det är ju trots allt "det dubbla av allt" mot vad bilen är konstruerad för från fabrik.
Köp en SAAB så jag kan välkomna dig in i träsket
![wink](img/smilies/wink.png)