Antligen någon med ett helt korrekt förslag.
Att dra tag en katt i nackskinnet, som någon föreslog, gör man absolut inte.
Ta tag i ett nackskinn gör man bara på en kattunge, precis som mamman gör när hon ska flytta dem.
Katter gillar inte heller citron, fast hur citron påverkar lacken, har jag inga vetenskapliga belägg för.
Annars, som någon annan föreslog, sök rätt på ägaren och förklara ditt dilemma.
Jag lovar dej, att de flesta som har djur inte vill att de ska ställa till någon skada.
I lagen om kopplingstvång, som du kan hämta på din kommuns hemsida, ska finnas under Miljö & Hälsa står det att katter och hundar ska hållas under sådan uppsikt att de ej kan skada andra och deras egendom.
Så "kopplingstvånget" betyder att de får vara lösa, men att man då ska ha så pass mycket pli att de är så pass lydiga att de kommer på all inkallning och inte jagar vilt.
Från 1 mars - 20 augusti gäller detta, sedan den 21 augusti börjar jaktsäsongen av vilt - inte av andras katter och hundar dock!
Så glöm alla "käcka" tips om strömledare i huven (så korkat) och försök redan från början mota olle i grind.
Har du möjlighet finns det även preparat att behandla med, ex på din tomtgräns eller varför inte runt din p-plats?
*suckar*
adnillen skrev:
Låter inge vidare alls det där. Katter är ju förtjusta att sitta på motorhuvar och värma sig *ler*
Men ett tipps kommer här för att få kräket att flytta på sig, använder det själv här hemma på vissa möbler där jag inte vill att katterna ska vara på.
Är bilen lite fuktig så kan du strö på rikligt med vitpeppar på hela huven varje gång du parkerat - inte vidare snyggt, men tror inte du behöver hålla på så länge. Är bilen torr får du spruta lite vatten med en sprayflaska och vitpeppra bilen - annars flyger ju det malda pepparn sin kos när de blåser till.
Katten kommer med stor säkerhet INTE hoppa upp på din bil igen om den hoppar upp när de är vitpeppar (rikligt) på huven. Det svider hejdundrande i nosen på dom - och de lär sig en läxa.
Kanske inte jättesnällt, men simpelt o de lär sig!