3455
Sök

Svajjande samt dåligt ladd 850

Skaune
22 februari 2011
Trådstartare
#1
Problemet är:

Ibland får jag knappt mer än grundladdet, ca 0,4-0,5, sen kan den sega sig upp men når sällan de ca 1 bar den bör ladda.
(SAM progamvara till automat) Det svajjar o har sig, ibland kan jag göra en kickdown och då få 0,9 bars laddtryck o sen bara sjunker de ner mot ca 0.4-0,6
Men sen ibalnd kan den funka hyfssat o ladda ganska jämt mot 0,8-0,9, sen vid växlingen smiter mätarn iväg till 1,0 bar, för att sen i nästa växel bara ligga stummt nästan på 0,4-0,5 igen..

Laddtrycket mäter jag med en autogauge mätare, så om den visar rätt e ju svårt att säga, den är ju dessutom seriellt kopplad till original laddtrycksmätaren!


Jag misstänker de e min wg klocka som e kass o inte orkar hålla mot mer, men har även fått mina funderingar på magnetventilen/tryckvakten, slangarna e vääääldigt torrspruckna etc..
Har provat att koppla ur magnmetventilen och då laddar den bra och jämt, men bara upp till ca 0,4-0,5 bar, alltså grundladdet.

Agget e ett vanligt Mitsu 15g utan nån öppen dump eller liknande!

Nån mer än jag som delar mina misstankar på WG klockan?

94 Inlägg
22 februari 2011
#2
Hur känns WG armen om du drar i den, går det lätt eller är det högt modstånd så du får ta i ?

Måste man så måste man.

Skaune
22 februari 2011
Trådstartare
#3
Hasselhoff666 skrev:
Hur känns WG armen om du drar i den, går det lätt eller är det högt modstånd så du får ta i ?

Har inte kollat, börja pilla med magnetventilen först, o sen glömde jag bort stången, och har inte vatt borta vid bilen sen dess... roll

16 Inlägg
23 februari 2011
#4
Har haft liknande problem på min.. Slutade med att jag bytade wg o magnetventil och alla slangar;)

8 252 Inlägg
23 februari 2011
#5
Steg 1 borde ju vara att byta ut slangar, och gör inte missen som måga gör att riva bort alla och sen fundera vart dem satt.... Byt en i taget. Men om den laddar bra med MV urkopplad så kan man misstänka att det är just den som är kass. Hade det varit wastegaten skulle det inte ha blivit någon skillnad.


Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Steg 1 borde ju vara att byta ut slangar, och gör inte missen som måga gör att riva bort alla och sen fundera vart dem satt.... Byt en i taget. Men om den laddar bra med MV urkopplad så kan man misstänka att det är just den som är kass. Hade det varit wastegaten skulle det inte ha blivit någon skillnad.

hehe när så länge har jag vatt med s man inte plockar bort allt på en gång! xD ja jag upplevde de som att den ladda jämt mot grundladdet, men hade inte möjlighet att sträcka ut bilen helt, så bara för o va på den säkra sidan ska jag kolla en gång till!

Men varför skulle din inte bli skillnad om de vore WG:n? den pallar kanske hålla mot grundladdet men inte där över o de e då den börjar svajja/falla eller inte ens når över! eller?

8 252 Inlägg
23 februari 2011
#7
Polestar skrev:
Men varför skulle din inte bli skillnad om de vore WG:n? den pallar kanske hålla mot grundladdet men inte där över o de e då den börjar svajja/falla eller inte ens når över! eller?

Mest för att om wastegaten vore så klen att den inte ens orkar hålla emot upp till grundtryck så skulle den definitivt inte klara av att hålla emot uppåt en bar. Dssutom så skulle det märkas på tiden det tar att få upp trycket då det skulle ta längre tid. Och på felbeskrivningen så klarar den ju av grundtrycket men krånglar hit och dit ovanför, och det är vanligt när MV har gjort sitt.


Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Polestar skrev:
Men varför skulle din inte bli skillnad om de vore WG:n? den pallar kanske hålla mot grundladdet men inte där över o de e då den börjar svajja/falla eller inte ens når över! eller?

Mest för att om wastegaten vore så klen att den inte ens orkar hålla emot upp till grundtryck så skulle den definitivt inte klara av att hålla emot uppåt en bar. Dssutom så skulle det märkas på tiden det tar att få upp trycket då det skulle ta längre tid. Och på felbeskrivningen så klarar den ju av grundtrycket men krånglar hit och dit ovanför, och det är vanligt när MV har gjort sitt.

ja, jag förstår! Men bara för de så måste jag testa fullt ut att köra utan MV så att jag e säker på att de går jämt! du vet, man e sån vill kolla allt 2 ggr! wink har jag tur se e de ju den! billigt o bra! smile men frågan är om de e bäst o testa med slangarna först? de e satans torrspruckna o mjölar sig i handen...lol

8 252 Inlägg
23 februari 2011
#9
Är dem torrspruckna så kan det inte kallas något som helst annat än dumsnålt att inte byta dem oavsett. Men som jag tidigare nämnt så är det ett ypperligt första steg mot en lösning av problemet.


Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Är dem torrspruckna så kan det inte kallas något som helst annat än dumsnålt att inte byta dem oavsett. Men som jag tidigare nämnt så är det ett ypperligt första steg mot en lösning av problemet.

självfallet ska det bytas! wink men kunde inte se några sprickor som var genomgående vid första anblicken, så de var därför jag ville veta om de kunde va nått annat oxå!

94 Inlägg
23 februari 2011
#11
köp dom 2 slangarna som var torra som fnöske på volvo, kan inte kosta mer än en hundring...
börja med det billigaste först!

Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#12
850Refined skrev:
köp dom 2 slangarna som var torra som fnöske på volvo, kan inte kosta mer än en hundring...
börja med det billigaste först!

sitter i luren o kollar om dom finns hemma ! lol

94 Inlägg
23 februari 2011
#13
ONE STEP AHED...jävla caps...nu måste jag fortsätta jobba så man har råd att betala alla självrisker (inte mitt fel)...hörs ik! hajj

Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#14
hahaha Bilia e för härliga ibland 276:- för en meter vablig vacuumslang.. do88 1 m kostar ca 25:- jävla sjukt!
Förresten e de nån som har tjockleken i huvet? annars får jag plocka av de o mäta, men om nån visste! wink

8 252 Inlägg
190 Inlägg
23 februari 2011
#16
Jag har samma problem med min med. Jag har bytt turbo,chip,magnetventil och dump. Men det finns bara en sak kvar och det är slangarna. Men det återstår och se till sommaren när jag ska på med fmic.

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Skaune
23 februari 2011
Trådstartare
#17
Marlboroman skrev:
3-4mm

never mind! inner så klart! haha ibalnd e jag lite trög,.,....
Senast redigerat av Polestar (23 februari 2011)

94 Inlägg
23 februari 2011
#18
samma som till laddtrycksmätaren...6mm


Sök