4021
Sök

Kortslutning ? mercedes 190D -87

112 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tja, nu har nått pajat i bilen, skulle starta den idag med hjälp av starthjälp, men den som hade andra bilen lyckades på nått vis koppla minuspolen på pluspolen, när ja skulle koppla dit så gnistra det en massa, tänkte aldrig på att nått skulle va felkopplat utan satte bara dit det, testade starta bilen men glödningslampan lös inte, och ingen el funkar i bilen

När man vrider på tändningen så låter det ur relät ( har kollat upp och tror de kan vara den ).

Alltså, bilen har ingen el och glöddgar inte, men de låter ur relät när man vrider på tändningen, kan de vara den som är trasigt ?

Vad kan en sådan kosta ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 februari 2011
Du kan ha rostat batteriet, faktum är att du kan ha rostat allt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

90 Inlägg
21 februari 2011
Har du tur så är det enbart ditt batteri som har gått o lagt sig annars kan det vara motor styrenhet osv som kan ha gått ..

9 Inlägg
21 februari 2011
Smilee skrev:
Har du tur så är det enbart ditt batteri som har gått o lagt sig annars kan det vara motor styrenhet osv som kan ha gått ..

finns inga styrenheter på en mercedes diesel från 87!!

9 Inlägg
21 februari 2011
kolla säkringarna

90 Inlägg
21 februari 2011
haha ska jag vara helt ärlig så läste jag inte så noga smile(idiot förklarade mig själv xD ) men då lär det ju vara batteriet som har gått kanske några relän ? smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 februari 2011
När man kopplar 2 batterier på det viset får man 24 volt och allt som inte tål 24 volt under den tiden det är kopplat ligger illa till. Med andra ord finns det risk att förstöra allt elektriskt i hela bilen.

9 Inlägg
21 februari 2011
RD_87 skrev:
När man kopplar 2 batterier på det viset får man 24 volt och allt som inte tål 24 volt under den tiden det är kopplat ligger illa till. Med andra ord finns det risk att förstöra allt elektriskt i hela bilen.

hahhahahahaaha inte fan får man 24 volt när man kopplar så det blir kortslutning
inte heller när man kopplar + på + o minus påminus utan 12 v men de tar strömen från starthjälps batteriet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 februari 2011
När du kopplar 2 battrier på det viset kallas det seriekoppling, googla det. Eller sök lite i forumet.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2011
Precis som RD_87 skriver så får man 24V om man seriekopplar (+ till -), om man däremot parallellkopplar (som man skall, dvs + till +) så får man 12V...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
23 februari 2011
RD_87 skrev:
När du kopplar 2 battrier på det viset kallas det seriekoppling, googla det. Eller sök lite i forumet.

för att få 24 v så koplar man ju + till minus mellan de 2 batterierna sen + från  batteri 1 och - från batteri 2 till lampan lr vad det är du vill få igång

kopplar man startkablar mellan batteri 1 och 2  så att batteri1 har + och - rätt o sätter + på- och - på + så på batteri2 får man kortslutning ev en batteri explision med svavelsyra i ögonen hehe

9 Inlägg
23 februari 2011
dawwe skrev:
Precis som RD_87 skriver så får man 24V om man seriekopplar (+ till -), om man däremot parallellkopplar (som man skall, dvs + till +) så får man 12V...

feeeelll

3 235 Inlägg
23 februari 2011
Finns kanske en huvudsäkring som du brände.

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 februari 2011
Hängde du verkligen med på fysik-lektionerna på högstadiet smile? Som sagt seriekopplat så får man 24V, parallel 12V. Thats a fact. Punkt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 024 Inlägg
23 februari 2011
Jo, en seriekoppling ger 24v men en koppling av detta slag är ingen seriekoppling, det är felkoppling och ger inga 24v någonstans.

TS, du kan börja med att kolla batteri och samtliga säkringar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 februari 2011
Om du kopplar 2 batterier på det viset i en bil får du 24 volt, men när du gör det med startkablar blir det en annan sak? En seriekoppling är ju just när du korskopplar 2 strömkällor. Det är ju så man gör med 2  6-voltsbatterier för att få 12 volt i tex land rover serie 2.

21 761 Inlägg
23 februari 2011
Visserligen blev det en seriekoppling när han hade anslutit första startkabeln, men sedan anslöts ju den andra startkabeln och då blev det en kortslutning av alltihop. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 februari 2011
Men det är ju så det fungerar i tex traktorer?
Då sitter ju batterierna brevid varandra kopplade just + till - bör ju lämpligtvis bli precis samma sak, enda skillnaden är att du har en meter mellan batterierna istället för 10cm.

21 761 Inlägg
23 februari 2011
Ja, man kopplar minus från ena batteriet till plus på andra batteriet, det stämmer. Men man kopplar ju inte ihop de andra två polerna med varandra också, då kortsluts allting. Det är detta som hände när trådskaparen kopplade startkablarna. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 februari 2011
Det är ju sant iofs, men i teorin får du en 24volts kortslutning momentant. Hur som helst är det stor risk att ha sönder nåt, företrädelsevis batteriet smile

Sök