3445
Sök

Min saab 9-5 2.0T krånglar på tomgången

29 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Tjena!

Har en Saab 9-5 2.0T -99 som inte vill gå riktigt som den ska på tomgång!

Ibland när jag startar den så dör den direkt, provar man igen och ger lite gas så startar den, ibland ojämn tomgång, och ibland ingen alls :S
Kör jag t.ex på 1ans växel, och sedan kopplar ur så lägger bilen av.

Någon som har en aning av vad det kan vara för fel? För jag fattar verkligen ingenting. Igår gick den felfritt..
Hör gärna av er med tips om vad det kan vara.

Tack på förhand
Mvh Mattias

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att sitta i baren :)

194 Inlägg
23 februari 2011
Vakumslang? smile Det är inte så att de sitter öppen dump på den?

Joodu_6

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
24 februari 2011
Låter som soppa problem. Kan vara ett relä till pumpen eller så kan de va pumpen som ha gått...

skogenracing.com for real people and cars..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 februari 2011
Hedin_ skrev:
Låter som soppa problem. Kan vara ett relä till pumpen eller så kan de va pumpen som ha gått...

Då borde problemet framträda tydligt vid fullgas och höga varv?

Rock'n Roll

513 Inlägg
24 februari 2011
Gaspjället styr tomgång. Som en slags tomgångsmotor. Gissar att den får fel värden från något, tex vakumslang. Hur går bilen under körning? Rycker vid gaspådrag eller nått udda?

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
24 februari 2011
TenZer skrev:
Hedin_ skrev:

Då borde problemet framträda tydligt vid fullgas och höga varv?

Tänkte mest på att pumpen går igång en stund o då matar fram soppa, men slutar att funka, vilket resulterar att bilen kan gå i gång en snabbis o sen dör. Var bara ett förslag då jag hade samma fel på en kunds saab 900...

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
24 februari 2011
Annars om det är nån vakumslang som spökar kan du alltid ta startgas o spruta lite på ledningar så ser du om du har hål smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 februari 2011
Skulle leta vacumslangar jag också, fick liknande symptom med min 9000 med tcs efter att en slang från insuget lossnat men då var omgången obefintlig och farthållaren strejkade också

Rock'n Roll

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 februari 2011
en rengörning av spjällhuset kan kanske hjälpa smile den misständer inte när den dör?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

29 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Ibland så rycker den under körning också.
Sen så ibland laddar den hela tiden, sen ibland blir den skit knepig och laddar bara sista 2000varven :s

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att sitta i baren :)

74 Inlägg
24 februari 2011
Kolla så att alla tryckslangar är täta mellan turbo och insug och att kontakten sitter ordentligt i luftmassamätaren.

190 Inlägg
24 februari 2011
Det låter som tryckslang, beter sig lite som min

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Sök