3234
Sök

Avgasläckage i motorrummet! Bes snart!

445 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Hej problemet är att det läcker vid grenröret, närmare bestämt vid EGR, ett av rören har rostat sönder. det har varit lagat innan av tidigare ägare med någon sorts lagningspasta. Nu undrar jag om det finns någon bra produkt att fixa detta med som gör att det håller.
Kom gärna med andra tips!

Bilen är en Volvo 740 Gle -87 (ingen kat)

1 316 Inlägg
23 februari 2011
Varför inte byta egr rör? hmm

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
23 februari 2011
Volvofarfar skrev:

+1

Annars finns det flera olika reperationsvarianter i din lokala biltillbehörsaffär. Fast de brukar bara hålla lagom tills nästa besiktning.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

445 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
SpittaN skrev:
Volvofarfar skrev:

+1

Annars finns det flera olika reperationsvarianter i din lokala biltillbehörsaffär. Fast de brukar bara hålla lagom tills nästa besiktning.

Men jag har inte tillgång till svets eller något sånt, så jag får helt enkelt försöka på annat sätt.
Ringde Mekonomen iaf om något som kunde vara bra. "Gun Gum" någon att rekomendera?

Mvh

445 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
jag pratar om dom där stålrören som går under grenröret, så att de inte är något missförstånd:)
Ett av dom har rostat sönder och jag försöker komma på hur man kan fixa det på ett bra sätt utan att svetsa.

mvh

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 februari 2011
whoiswho skrev:
jag pratar om dom där stålrören som går under grenröret, så att de inte är något missförstånd:)
Ett av dom har rostat sönder och jag försöker komma på hur man kan fixa det på ett bra sätt utan att svetsa.

mvh

Svetsa eller byta ut är enda riktiga reparationen, att använda "gun gum" m.m kallas inte reparation enligt mig, de bara skjuter upp problemet. Hör med nån skrotare om dom kanske kan ha ett rör över.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

445 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
whoiswho skrev:

mvh

Svetsa eller byta ut är enda riktiga reparationen, att använda "gun gum" m.m kallas inte reparation enligt mig, de bara skjuter upp problemet. Hör med nån skrotare om dom kanske kan ha ett rör över.

Jo det har du helt rätt i, men har inte pengar till att lämna ifrån den för svetsjobb just nu. det får nog bli att man tar gun gum och avgasbandage och tätar det.

eller att jag tar bort all tätningspasta som sitter på nu som någon ägare innan har gjort och ser hur mycket som ska tätas.

Mvh

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 februari 2011
whoiswho skrev:
MantaRobin skrev:
whoiswho skrev:

mvh

Jo det har du helt rätt i, men har inte pengar till att lämna ifrån den för svetsjobb just nu. det får nog bli att man tar gun gum och avgasbandage och tätar det.

eller att jag tar bort all tätningspasta som sitter på nu som någon ägare innan har gjort och ser hur mycket som ska tätas.

Mvh

Vad kostar de att köpa gun-gum plus avgasbandage? 100-lapp kanske? Har du tur så vill skroten ha en 50-lapp för ett sånt rör...

445 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
whoiswho skrev:
MantaRobin skrev:

Mvh

Vad kostar de att köpa gun-gum plus avgasbandage? 100-lapp kanske? Har du tur så vill skroten ha en 50-lapp för ett sånt rör...

Sant, men är det svårt att byta det ? det ser lite rostigt ut om man säger så mycket

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 februari 2011
whoiswho skrev:
MantaRobin skrev:
whoiswho skrev:

Mvh

Sant, men är det svårt att byta det ? det ser lite rostigt ut om man säger så mycket

Inte alls svårt. Kör bilen varm, på med handskar och byt röret. Går lättare när det är varmt smile

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
24 februari 2011
Det är nästan lättare att byta egr-röret än att laga det med tätning. Jag har för mig att det sitter med 2-3 muttrar som "bara" är att lossa och sedan har du egr-röret i handen.  Lycka till smile

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

445 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
haha, ja tack för tipset:) Får se hur det läcker nu när jag smetade på en halv burk gun gum. Grejen är att det är ganska rostigt. Tror jag kör in bilen på bes och ser om bilen är frisk under, är den de så kan man ju lägga ut lite mera pengar på att få den bra igen:)

Sök