3905
Sök

Koppla in aktiv baslåda i Renault Kangoo (hur ska jag göra?)

19 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Hej
Första inlägget här, och jag börjar med att be om hjälp wink

Har en Kangoo (firmabil) och köpte idag en platt aktiv baslåda (biltemas) och jag behöver lite hjälp med inkopplingen som jag tänkte göra i morgon.. Har en ny stereo så jag ska använda lågnivå. Tänkte sätta den under passagerastolen.

Jorden är jag på det klara med.

Plus, ska ju till batteriet, vet ngn om det finns lämpligt hål redan i torpedväggen? Har kollat som hastigast, men såg inget då. Och hur kopplar jag lämpligast fast kabeln i batteriet? Räcker det att skala av 20mm och sen trycker ner det i hålet runt batteripolen innan man spänner till?
Eller bör man använda en liten kabelsko?

Remotekabeln är väl det största frågetecknet.
Jag måste väl skarva in mig på ISO härvan med remotekabeln från subben.
Räcker det med sockerbit, el.dyl?
Och var klipper jag och skarvar?

Tacksam för alla svar och synpunkter, är ganska färsk på bilstereo/el.

Har sökt, men hittade inte specifika svar på det jag undrade, därav denna tråd.

hellaflush!
1 266 Inlägg
25 februari 2011
Till batteriet ska du helst använda kabelsko, dels för bästa kontakt, och dels för det ser bättre ut.
Kolla din iso kontakt om du har någon kabel som är märkt "power antenna" alltså el antenn, där går bra att skarva på remote kabeln. Du kan använda sockerbit, men lite trevligare med kabelskor där också. Eventuellt lödda och krympslang runt.

Lycka till med din installation.

19 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Jag har remotekabel så jag tänkte använda den. Undrar mest var det är bäst att klippa & skarva remoten, eller det kvittar? Alltså mest om jag ska skarva in på stereons kontakt (som går till iso kontakten) eller om man ska skarva på bilens remotekabel (innan iso kontakten)?

3 187 Inlägg
25 februari 2011
Leaff skrev:
Jag har remotekabel så jag tänkte använda den. Undrar mest var det är bäst att klippa & skarva remoten, eller det kvittar? Alltså mest om jag ska skarva in på stereons kontakt (som går till iso kontakten) eller om man ska skarva på bilens remotekabel (innan iso kontakten)?

hmm, remote kabeln är oftast blå och vit, står typ "remote control" på den. det brukar finnas en klar skarv påd en bara sätta på en kabel sko som passar i det uttaget och sedna koppla in.
remote kabeln sitter på iso kontakten som följer med stereon.

19 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Min remotekabel har i ena änden en förgrening till två kontakter, en hona & en hane, och på den lilla förgreningen till hanen så är plasten runt kabeln avskalad ca 10mm. Är det av ngn speciell anledning?

För det finns väl ingen kontakt på iso kabeln som passar med ngn av de två på remote kabeln?

Så var ska jag då kapa kabeln för skarvning?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/kabel1.JPG
Senast redigerat av Leaff (25 februari 2011)

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Beror på vad du har för stereo, Pioneer passar rakt av.
Leaff skrev:
För det finns väl ingen kontakt på iso kabeln som passar med ngn av de två på remote kabeln?

Det är en JVC KD-R412, glömde skriva det tidigare.

http://www.mds.se/sv/product/5417/JVC-KD-R412
Senast redigerat av Leaff (26 februari 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Då får du klippa eller skala av den lite grann för att endera montera ihop dessa med kabelskor eller löda.
Hur man väljer att göra beror väl på vad man har verktyg till. Rekommenderar verkligen INTE s.k sockerbitar då de inte är tänkta att användas i en vibrerande miljö.
Kabelskor fungerar utmärkt om man har presstång, de här passar i vardera ände på remotens två kabelskor:
Hane Den monterar du på stereons remotekabel, änden mot bilen.
Hona Den monterar du på stereons remotekabel, änden mot stereon.
Remotekabeln på stereon är blå/vit.

Leaff skrev:
Det är en JVC KD-R412

Skulle ärligt talat vända på det.
Hanen på remotekabelns ände mot enheten.
Honan på kabeln från enheten.
Detta för att skydda mot kortslutningsriskom man kopplar ur remoten då hanen (oftast) är oskyddad medans honan (oftast) är skyddad. Men det är väl en smaksak wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Har tagit ett foto på isokabel, etc.

Den vita sm kommer ifrån bilen går ju till remotekablen, kan man skarva redan på den, eller bör man göra det på stereons kontakt (blå-vit) för att inte sabba orginalkablage(?)
Så skall man klippa kablen (blå-vit( ungefär där jag har gjort en pil, men vilken av sidorna skall jag koppla till basen? Den som kommer från bilen eller den som går från stereon?

Men oavsett så btryter jag ju förbindelsen om jag inte använder en sockerbit (jag kommer att använda en wagokontakt, eller tänker jag helt fel.
Sätter jag en wagokontakt så behåller jag väl förbindelsen eftersom jag genar ut remote till basen från samma kontakt?

Rätta mig om jag har fel och ge mig råd till bästa sättet wink

Wagokontakt:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/222_413.jpg

ISO härvan:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/iso.JPG

7 241 Inlägg
26 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Då får du klippa eller skala av den lite grann för att endera montera ihop dessa med kabelskor eller löda.
Hur man väljer att göra beror väl på vad man har verktyg till. Rekommenderar verkligen INTE s.k sockerbitar då de inte är tänkta att användas i en vibrerande miljö.
Kabelskor fungerar utmärkt om man har presstång, de här passar i vardera ände på remotens två kabelskor:

Detta för att skydda mot kortslutningsriskom man kopplar ur remoten då hanen (oftast) är oskyddad medans honan (oftast) är skyddad. Men det är väl en smaksak wink

Läs om, läs rätt eller somna om wink

Jag som tänkte på ändarna som skall kopplas till varandra ja, inte ändarna som sätts på kabeln som du menade big_smile
Nåväl. Missförstånd i text är lätt hänt.

Leaff skrev:
Har tagit ett foto på isokabel, etc.

Den vita sm kommer ifrån bilen går ju till remotekablen, kan man skarva redan på den, eller bör man göra det på stereons kontakt (blå-vit) för att inte sabba orginalkablage(?)
Så skall man klippa kablen (blå-vit( ungefär där jag har gjort en pil, men vilken av sidorna skall jag koppla till basen? Den som kommer från bilen eller den som går från stereon?

Men oavsett så btryter jag ju förbindelsen om jag inte använder en sockerbit (jag kommer att använda en wagokontakt, eller tänker jag helt fel.
Sätter jag en wagokontakt så behåller jag väl förbindelsen eftersom jag genar ut remote till basen från samma kontakt?

Rätta mig om jag har fel och ge mig råd till bästa sättet wink

Wagokontakt:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/222_413.jpg

ISO härvan:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/iso.JPG

Vad jag funderar på är vad originalremoten går till.
Är det till ett steg som fort. är aktivtäven med eftermarknadsstereo så skulle jag ordnat så att remoten på ISOn skapar ett Y. Dvs en kabel som går till originalkabeln och en som bryter ut och som kan styra saker parallellt.
Dvs i honan du sätter på kabeln från enheten sätter du en kabel till på 5cm som du sätter en hona i änden.
På så vis får du två uttag från enheten och du påverkar inte originalkablaget.

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:

Läs om, läs rätt eller somna om wink

Var det till mig eller Lonefox? wink

7 241 Inlägg
26 februari 2011
Swedenrockers skrev:
I´m ahead of you wink

Jag ska förtydliga mitt tidigare inlägg.
Om man pressar på en rundstiftshylsa (Honan) på stereons remote, kopplar in stegets medföljande remotekabels rundstift (Hanen) på den.
Sedan tar man stegets medföljande remotekabels rundstiftshylsa (honan) och kopplar den till stereons remote med hjälp av ett till rundstift, pressat på den änden på stereons remote som går vidare mot bilens ISO-kontakt.

På så sätt behåller man eventuella funktioner i bilen som kräver remotesignal.

Lonefox skrev:
Är det till ett steg som fort. är aktivtäven med eftermarknadsstereo så skulle jag ordnat så att remoten på ISOn skapar ett Y. Dvs en kabel som går till originalkabeln och en som bryter ut och som kan styra saker parallellt.
Dvs i honan du sätter på kabeln från enheten sätter du en kabel till på 5cm som du sätter en hona i änden.

Vad jobbiga vi är wink

*Tumme upp*
Nu jäklar kan det inte bli tydligare big_smile

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
I´m ahead of you wink

Jag ska förtydliga mitt tidigare inlägg.
Om man pressar på en rundstiftshylsa (Honan) på stereons remote, kopplar in stegets medföljande remotekabels rundstift (Hanen) på den.
Sedan tar man stegets medföljande remotekabels rundstiftshylsa (honan) och kopplar den till stereons remote med hjälp av ett till rundstift, pressat på den änden på stereons remote som går vidare mot bilens ISO-kontakt.

På så sätt behåller man eventuella funktioner i bilen som kräver remotesignal.

Lonefox skrev:

Vad jobbiga vi är wink

*Tumme upp*
Nu jäklar kan det inte bli tydligare big_smile

Så om jag anv wegokontakten som jag skrev tidigare, då blir det väl som Lonefox beskriver ovan?

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
En sak till, i manualen står det att endast 10a säkring får anv på +kabel, men på medföljande kablage sitter det en 15a(?) Det är en "vanlig" stift säkring som sitter i bilar.

Bör jag byta ner den till 10a, eller ska jag göra med medföljande 15a?
Senast redigerat av Leaff (26 februari 2011)

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Nu är allt inkopplat och det fungerar smile
Tusen tack för all hjälp som jag fått!

Undrar dock en sak, power lyser på basen ca 2min efter avstängning, är det som det ska eller är ngt fel med remoten? power tänds direkt vid start, men lyser som sagt i ca 2min efter avstängning av stereo/bilen.

Har funderingar ang inställningar i stereon, men det ska jag kanske ta i en egen tråd.

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det är nog i sin ordning, kolla vad manualen säger till aktiva basen.
Leaff skrev:
Nu är allt inkopplat och det fungerar smile
Tusen tack för all hjälp som jag fått!

Undrar dock en sak, power lyser på basen ca 2min efter avstängning, är det som det ska eller är ngt fel med remoten? power tänds direkt vid start, men lyser som sagt i ca 2min efter avstängning av stereo/bilen.

Har funderingar ang inställningar i stereon, men det ska jag kanske ta i en egen tråd.

Står inget om det alls...

7 241 Inlägg
26 februari 2011
Tror inte det är ngn fara.
Kan vara ngn kondning eller så som laddar ur sig.
Kan hända att det sitter en sådan på remingången som avstörningsfilter.

Sök