3906
Sök

Vad är dessa inställningar på nya stereon, JVC-KD-R412.

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Har ny huvudenhet, JVC-KD-R412.

http://www.mds.se/sv/product/5417/JVC-KD-R412

Har idag kopplat in min aktiva bas med lågnivå (Biltemas platta 180W), men jag har en del inställningar på stereon som bl.a rör basen.

L/O MODE
Alternativ: SUB.W eller REAR
Ska den vara på SUB.W eftersom jag har en aktiv bas inkopplad via lågnivå, eller har jag fel för mig?

SUB.W FREQ går bara att välja om man sätter SUB.W på L/O MODE
Alternativ:
LOW, MID eller HIGH
Står följande: Frekvenser lägre än 72 Hz går vidare till subwoofern (LOW)
Frekvenser lägre än 111 Hz går vidare till subwoofern (MID)
Frekvenser lägre än 157 Hz går vidare till subwoofern (HIGH)
Kan inget om billjus/bas, vill ju ha mycket bas, men vad bör jag välja?

SUB.W LEVEL
Fattar att dcet är uteffekten på basen, går att ställa 00 till 08, vilket värde bör man ligga på?

Dessutom undrar jag om basen automatiskt går vidare till subben om man kör med lågnivå, så att basen inte går till koaxialerna också, är rädd att spränga dem om jag drar på.
Eller ska lite bas fortfarande gå genom koaxialerna?

Tacksam för alla svar!

DLS
1 147 Inlägg
26 februari 2011
Sätt den på sub.w om du inte har ett annat steg som driver högtalarna, antar att du driver dom genom din stereo.

Sub.w FREQ är lågpassfilter där man kan ställa in vilka frekvenser basen inte ska spela över. Testa runt och se vad du tycker låter bäst. Ju lägre frekvens, ju "bröligare" bas... Högre frekvens, mer "skrikigt" ljud. Hoppas du förstår. Testa..

Level får du lyssna dig till, olika från spelare till spelare vart man bör ligga på. Prova dig fram.

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Sätt den på sub.w om du inte har ett annat steg som driver högtalarna, antar att du driver dom genom din stereo.

Sub.w FREQ är lågpassfilter där man kan ställa in vilka frekvenser basen inte ska spela över. Testa runt och se vad du tycker låter bäst. Ju lägre frekvens, ju "bröligare" bas... Högre frekvens, mer "skrikigt" ljud. Hoppas du förstår. Testa..

Level får du lyssna dig till, olika från spelare till spelare vart man bör ligga på. Prova dig fram.

Ja det är stereon & basens inbyggda steg som driver, så då tar jag sub.w.
Sub.w freq lägger jag på mid då, så blir det väl lagom.
Level får jag testa mig fram till då.

Tack för hjälpen smile

Förresten, sista frågan: Dessutom undrar jag om basen automatiskt går vidare till subben om man kör med lågnivå, så att basen inte går till koaxialerna också, är rädd att spränga dem om jag drar på.
Eller ska lite bas fortfarande gå genom koaxialerna?

Ngn som har ngt att säga om den?

DLS
1 147 Inlägg
26 februari 2011
Nej dom går inte till dina högtalare.

19 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Nej dom går inte till dina högtalare.

Går de per automatik till subben när lågnivåkablar är inkopplade då?

Sök