LeafBox skrev:
rickylicious skrev:
LimpanS skrev:
Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.
Har du inte råd att äga din egna bil så ska du inte äga någon bil. Är det så jävla svårt att förstå? Man kan inte köpa saker man inte har råd med. Vad är det för fel på folk idag? Lyxfällan-fall allihopa?
Min första bil (Audi A3 1,8t) kostade en hel del att äga. Men har man jobb och verkligen vill ha den bilen så får man prioritera. Hade jag inte haft råd så hade jag aldrig köpt en sån bil. Ju dyrare en bil är att försäkra, ju dyrare brukar den även vara att serva, reparera, osv. Så en bra regel är väl att om man inte ens har råd att försäkra sin bil så ska man helt enkelt inte köpa den.
Tycker faktiskt att din pappa är en idiot om han är "snäll" och står som ägare på din bil. Saker i livet KOSTAR PENGAR, så är det helt enkelt. Har man inte råd så har man inte, och då får man antingen ge upp sin bildröm eller så kämpar man för att nå den.
Ge dej för fan nu.
Så du tycker att bara för att man ska vara korrekt ska man skriva av sin bil till försäkringsbolaget flera gånger om året!?
Min bil skulle kosta 22.000:- SEK att ha skriven på mej!?
En tjejkompis som skulle köpa en A4 - 28.000:-
Helt orimligt att ha den skriven på sej själv. Vafan ska man jobba som när man ska har råd att betala försäkring, hyra, mat, bensin osv på allt dethär när man är så ung?
Helt orimligt
Klart att det är helt orimliga priser och att få 18-19 åringar kan eller ens vill betala de priserna. Då slipper ju försäkringsbolagen en kund de inte vill ha, dvs en yngling med nytaget körkort i en bil som ofta är inblandad i olyckor med den åldersgruppen = hög sannolikhet att kosta FB pengar. Och FB hatar att betala ut pengar. Man ska göra miljardvinster varje kvartal, och det gör man inte på att vara generös utan på att vara ett svin.
Det är personskadorna som kostar, oavsett vad bilen är värd. En lite äldre bil kan ju vara farligare i en olycka än en lite nyare t ex.
Om du skulle fronta en annan bil och bli invalid utan arbetsförmåga resten av livet kostar det försäkringsbolaget enorma summor, miljontals kronor jämfört med de få tusenlappar de får betala för att lösa in bilen, betala motpartens bil och för bärgning. Motparten kan ju även denna bli svårt skadad. Eftersom du är ung har du också en längre förväntad livslängd som oarbetsför invalid om det vill sig illa än vad en medelålders hade haft.
Så visst uttrycker sig tidigare postare lite bryskt, medges, men du måste väl förstå vad han menar?
Det finns faktiskt bilar som inte kostar en arm och ett ben att försäkra i din ålder, men inte är de lika roliga. Många har gått den långa vägen från t ex Golf1 eller Ford Fiesta via Volvo 740 GL för att sedan efter ett par års försäkrande av "tråkigare" bilar i sitt eget namn faktiskt få överkomliga priser på att försäkra de bilar de egentligen vill ha, typ en turbomodell.
Audi 2,3E Coupé är ju ändå en typisk ungdomsbil. Man kan också se den totalsmälld här och var på Garaget, faktiskt rätt många vrak med tanke på hur få det finns jämfört med Volvo 740 t ex. Det är kalrt att det senare visar sig i premierna.
Kort sagt, det finns bilar som är billigare att försäkra, och vill du ändå ha en Audi Coupé bör du ju vara medveten om vad det kostar att försäkra den. Passar det inte så byt till en billigare bil.
Du skriver ju själv att man aldrig i livet har råd. Nähä? Då köper man inte bilen. Jag skulle gärna vilja ha nya 9-5:an, men jag har inte råd. Ska jag stjäla en då?