3397
Sök

Saab 9-5 Elfel

508 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej !

Jag har ett elfel i min Saab 9-5 -99 och undrar vad det kan vara som spökar.

Det hela började med att batteriet var tomt en dag när jag skulle åka så jag kopplade på starthjälpen som jag har och bilen starade.

Jag tänkte att det är nog batteriet som börjar bli dåligt laddat av alla korta sträckor som man kör så in med det i värmen och koppla på laddaren så efter en dag så satte jag tillbaka det i bilen och så gick det två dagar så skulle jag åka igen och batteriet urladdat så på med starthjälpen igen och helt plötsligt startar fläkten på bilen när man kopplar dit starthjälpen och går ca 20-30 sekunder skumt tänker jag, kanske ska vara så jag tänkte inte så mycket på det .

Så jag provade med ett annat batteri men det drog också ur efter ett par dagar.

Så märkte jag en dag när jag stängde av bilen att det susar från högtalarna så jag provade att koppla bort stereon men ingen skillnad eller äns knaster när man kopplar ur den så då starta jag bilen igen och stängde av men samma sus i högtalarna så provade jag att starta bilen igen och trycka av klimatanläggningen så stängde jag av bilen och då försvan suset från högtalarna och bilen startade dagen efter utan att ha dragit ur batteriet .

Så vart kan man börja felsöka ?

Alla svar uppskattas så jag får bort detta spökandet i bilen :-)


11 Inlägg
17 februari 2011
#2
Har du ändrat någonting i elkonfigurationen, t.ex bytt stereo nyligen, eller kopplat in något nytt på samma säkring som många/några andra saker ligger på?

Du har säkert redan gjort det, men börja med att kolla säkringarna, och om ac'n drar mycket ström så kanske det är något fel med temperaturmätningen i kupén?

508 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Det enda jag har kopplat in är Xenon ljus och motorvärmaren.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 februari 2011
#4
På bägge mina 9-5´or så dånar kylfläkten igång någon minut när man "dragit ur" batteriet och hänger på en rejäl laddare/starthjälp. Stereon går ju så länge nyckeln sitter i tändningslåset. Låscylindern brukar kunna kärva, den ska ju hoppa upp när du drar ur nyckeln. Gör den inte det så ligger spänningen till stereon kvar.

Edit; Sen måste ACC´n kalibreras om när bilen varit spänningslös. Det självkalibrerar sig själv i regel efter du lyft på en batteripol på ett laddat batteri. Men ACC´n blir dum om batteriet blivit urdraget i bilen och då kan den inte självkalibrera sig. Nu minns jag inte exakt, men du håller in två knappar samtidigt.. Var det off + econ? Hmmm... kolla instruktionsboken.
Senast redigerat av hotrodder (18 februari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

508 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#5
Okej så fläkten ska bete sig så.

Ja lås cylindern har jag märkt kärvar men när den inte ploppar upp så går det inte att låsa bilen och när suset har uppstått så har det inte hjälpt något att trycka på låscylindern.

Har kollat över xenonljusen och såg att jag hade kopplat helljuset fel ena kontakten i ballasten satt fel vänd men det kan väl inte göra så det drar ur batteriet.

Har även mätt på batteriet när jag stängt av bilen om den drar någon ström mätaren ger inga utslag eller volt antalet sjunker inte.

Har nu laddat batteriet och drar den ur batteriet igen så tar jag bort xenonljusen eller säkringen till ljuset och provar.

Funkar inte det så tar jag bort säkringen till stereon.

Vad är det som går på samma säkring som stereon ?

Nu har jag inget susande när jag stänger av bilen.

Så vad kan jag prova mer för att hitta felet ?



Sök