3117
Sök

Effekt vid drifting?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
#81
KHRacing skrev:
MantaRobin skrev:
volvo_240_tic skrev:
jo men drifting i 2:an... men kom igen, i 2:an. Vilka hastig heter kommer du upp i när du "driftar" i 2:an??
80-90 på hjulen??

slulle mera kalla "drifting"i en sån hastighet för en lite bättre börn..

sista kurvan tog väl vissa i trean.. http://www.youtube.com/watch?v=0qr8KbAL-nA

Sveriges krokigaste & ser det ut som mest tekniska bana, jag blir förvånad om man kommer över 50-55kmh i den, dock inget att klaga på banan, då de helt enkelt inte hade större ytrymme.

inom driftingsporten finns det inget alls som förespråkar hög hastighet.

E du full eller???? Du kör alså drifting å klarar av å säga att det inte finns nåt som förespråkar hög hastighet???????

I lilla lilla Sverige kanske det inte gör det annars så bedöms det på hastighet med. Å när man kör 2 å 2 så e det ju dumt å bli frånkörd då vinner man inget vill jag lova.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

KHRacing
26 februari 2011
#82
JaggaChafen skrev:
E du full eller???? Du kör alså drifting å klarar av å säga att det inte finns nåt som förespråkar hög hastighet???????

I lilla lilla Sverige kanske det inte gör det annars så bedöms det på hastighet med. Å när man kör 2 å 2 så e det ju dumt å bli frånkörd då vinner man inget vill jag lova.

Har sysslat med detta i snart 9år så jag tycker jag vet vad jag pratar om ja smile

finns inget inom reglerna som säger att det måste vara full fart,

man bedömmer på fart, raceline & vinkel  - men såklart kan ett sjysst åk ge bättre poäng än
ett åk med hög fart & fel linje - så jag menade

O nej.. är inte full o tycker inte det var speciellt snällt sagt heller du.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
#83
KHRacing skrev:
JaggaChafen skrev:
E du full eller???? Du kör alså drifting å klarar av å säga att det inte finns nåt som förespråkar hög hastighet???????

I lilla lilla Sverige kanske det inte gör det annars så bedöms det på hastighet med. Å när man kör 2 å 2 så e det ju dumt å bli frånkörd då vinner man inget vill jag lova.

Har sysslat med detta i snart 9år så jag tycker jag vet vad jag pratar om ja smile

finns inget inom reglerna som säger att det måste vara full fart,

man bedömmer på fart, raceline & vinkel  - men såklart kan ett sjysst åk ge bättre poäng än
ett åk med hög fart & fel linje - så jag menade

O nej.. är inte full o tycker inte det var speciellt snällt sagt heller du.

Nu säger du ju själv att det bedöms på fart... Hur kan du då mena att det inte har nått med drifting å göra??

Ok kanske va lite hårt å ta i men jag vet att du har kört drifting i många år så jag undra va du sbamla om när du sa att fart inte har nån betydelse..

Å visst e det förmodligen bättre med 2 utav 3 än 1 utav 3 men 3 av 3 e ändå bäst så sjuk vinkel grym liinje å en jävla fart det e då du vinner. Så att säga att fart inte har något med drifting å göra e väll ändå inte rätt. Eller hur.

I dom högre klasserna i andra länder (läs Japan å USA) så har dom även bromsljus i framrutan å man får avdrag om man bromsar... Va å såg på Formula D på Longbeach förra året å känner en del folk som kör drifting professionellt me så jag vet att fart e bra
Senast redigerat av JaggaChafen (26 februari 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

67 Inlägg
26 februari 2011
#84
För att återgå till frågan,mitt svar skulle va att effekten i sig är ganska ointressant,handlar isf mer om karaktären på motorn,hur effekten kommer,utväxling och framförallt chassi,men sen räcker kanske inte 25hk,men 200hk räcker o blir över om inte bilen väger 4 ton.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
#85
Hannes skrev:
För att återgå till frågan,mitt svar skulle va att effekten i sig är ganska ointressant,handlar isf mer om karaktären på motorn,hur effekten kommer,utväxling och framförallt chassi,men sen räcker kanske inte 25hk,men 200hk räcker o blir över om inte bilen väger 4 ton.

Visst räcker det med 200hk för å drifta å ha riktigt roligt säkerligen tom till å placera sig bra vid tävlingar men å vinna serier som e lite större än vad som körs i sverige su skulle jag direkt säg att du e chanslös.

Men 450 som TS planerar kommer å räcka långt å speciellt om han får till ett bra chassi med MKT grepp så han får bra fart å fortfarande kan hålla kontrollen då blir det kungligt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 089 Inlägg
26 februari 2011
#86
jag vet ingenting om något men det måste ju vara roligare å komma i full karate in i en kurva och nära döda upplevelse? Och sen om man överlever kurvan så har man lyckats. eller funkar inte drifting så?tongue

\Lindgren

820 Inlägg
26 februari 2011
#87
Är inte däcken jävligt viktiga också? Såg inte om någon skrivit om det tidigare i tråden nämligen(kan ingenting om drifting).

Om man säger

TBM NINJA
917 Inlägg
26 februari 2011
#88
det handlar väl mykt om diffen också? AGA diffar man så behöver du knappt 100 ponnys för att göra lite sladderi? kan någon förklara va lamell diff och slungdiff osv är och fungerar?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

671 Inlägg
27 februari 2011
#89
Jag håller inte på med drifting och undrar då över vissa kommentarer som kommer upp i tråden.
Vad är det för fel med fart !
Volvoåkare som börnar på 4-5ans växel i pariserkurvan är väl ett bevis på ett bra motorbygge och hyfsat chassie.

Varför går inte drifttävlingar på snabbare banor inom driftingen i sverige.
Att köra på 2an och 3an gör väl ingen till världsmästare.

När jag själv åker på isbanor så kan jag erkänna att jag är sämst i de tvära vändningarna men det är roligare om banorna medger sladd på 3an o 4ans växel. Åker ofta o sladdar på 4an i skogen och på kurviga landsvägar.

Jag ser en likhet i hastighets resonemanget hos rallyåkare i sverige som inte gillar asfaltsrally för det går för fort.
En bekant som vunnit Junior SM förut tog mig till en SMsträcka och vi åkte den.
Återigen en sträcka på 2an och 3an..... ?
Jag ville att vi skulle åka några mil längre bort för o köra på min skogssträcka där det går på 3an och 4an genom sänkor och över krön. Klart mer hissnande upplevelse....
Men det ville han ej...?

Hur ska vi få riktiga världsstjärnor inom rally och drifting, utan fart...
Självklart är det en kombination med teknik och fart och våghalsighet..
Ja jag känner till S.Hubinette,P-G Andersson,Sandell...
Men de är inga dominanter direkt...

761 Inlägg
27 februari 2011
#90
endorfinslaven skrev:
Jag håller inte på med drifting och undrar då över vissa kommentarer som kommer upp i tråden.
Vad är det för fel med fart !
Volvoåkare som börnar på 4-5ans växel i pariserkurvan är väl ett bevis på ett bra motorbygge och hyfsat chassie.

Varför går inte drifttävlingar på snabbare banor inom driftingen i sverige.
Att köra på 2an och 3an gör väl ingen till världsmästare.

När jag själv åker på isbanor så kan jag erkänna att jag är sämst i de tvära vändningarna men det är roligare om banorna medger sladd på 3an o 4ans växel. Åker ofta o sladdar på 4an i skogen och på kurviga landsvägar.

Jag ser en likhet i hastighets resonemanget hos rallyåkare i sverige som inte gillar asfaltsrally för det går för fort.
En bekant som vunnit Junior SM förut tog mig till en SMsträcka och vi åkte den.
Återigen en sträcka på 2an och 3an..... ?
Jag ville att vi skulle åka några mil längre bort för o köra på min skogssträcka där det går på 3an och 4an genom sänkor och över krön. Klart mer hissnande upplevelse....
Men det ville han ej...?

Hur ska vi få riktiga världsstjärnor inom rally och drifting, utan fart...
Självklart är det en kombination med teknik och fart och våghalsighet..
Ja jag känner till S.Hubinette,P-G Andersson,Sandell...
Men de är inga dominanter direkt...

Det handlar mest om reglemente, för att få köra snabbare än 80km/h i drifting krävs en hel del, godkänd bur stolar, bälten, kläder och endel smågrejer som inte finns på standardbilar och delvis förstör för en gatbil.
I sverige finns så pass få bilar som upfyller kraven så det blir inga tävlingar av det, därav byggs det ju inte så många bilar till ändamålet heller.

Sen det här effektpratet förstår jag faktiskt inte.
Visst det gåååår att sladda med en effektsvag bil, men det går det med en framhjuldriven bil också, och hur roligt är det?
Att resonemanget grundar sig i att det inte behöver vara en dyr sport förstår jag, MEN effekt är INTE dyrt i dagens läge om man vill lägga ner lite jobb på turbobygge.
Det är skillnad för 15 år sen, då man fick ge 25-30 tusen bara för en intercooler och turbo.

Med turbo så behövs inte så mycket effekt, 200hk räcker gott då man får bra vrid med turbo, 300hk är absolut max vad som går att använda i klassen modified.


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 februari 2011
#91
endorfinslaven skrev:
Jag håller inte på med drifting och undrar då över vissa kommentarer som kommer upp i tråden.
Vad är det för fel med fart !
Volvoåkare som börnar på 4-5ans växel i pariserkurvan är väl ett bevis på ett bra motorbygge och hyfsat chassie.

Varför går inte drifttävlingar på snabbare banor inom driftingen i sverige.
Att köra på 2an och 3an gör väl ingen till världsmästare.

När jag själv åker på isbanor så kan jag erkänna att jag är sämst i de tvära vändningarna men det är roligare om banorna medger sladd på 3an o 4ans växel. Åker ofta o sladdar på 4an i skogen och på kurviga landsvägar.

Jag ser en likhet i hastighets resonemanget hos rallyåkare i sverige som inte gillar asfaltsrally för det går för fort.
En bekant som vunnit Junior SM förut tog mig till en SMsträcka och vi åkte den.
Återigen en sträcka på 2an och 3an..... ?
Jag ville att vi skulle åka några mil längre bort för o köra på min skogssträcka där det går på 3an och 4an genom sänkor och över krön. Klart mer hissnande upplevelse....
Men det ville han ej...?

Hur ska vi få riktiga världsstjärnor inom rally och drifting, utan fart...
Självklart är det en kombination med teknik och fart och våghalsighet..
Ja jag känner till S.Hubinette,P-G Andersson,Sandell...
Men de är inga dominanter direkt...

Det är ju inte farten i sig som är intressant, det är bara på Bonneville dom bryr sig om bara fart..
Bilkontroll, i både höga och låga farter är det intressanta. Men visst, farten spelar en liten roll, domarna i D1 har ju fartkameror så dom kan se vilken hastighet bilarna håller när dom initierar första driften, sen räknas de med i poängen. Du kan ju åka fort på 2an och 3an också? Det är ju naturen som begränsar hur fort du åker, och alla förare har ju samma förutsättningar, det är ju vem som kan åka fortast på 2an och 3an som vinner.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

80 Inlägg
2 mars 2011
#92
Anledningen till min kommentar är att alldeles för många tror man måste ha över 400 hästar för att ens våga prova och min aning hårda kommentar om volvo åkare i parisern beror på att dom tömmer alla växlar i lång kurvan men kan inte länka från första vänstern till parisern. Då är det inte drifting i mina ögon om man inte kan länka 2 kurvor utan bara powerslidar igenom EN kurva. Sen handlar Gatebil mycket om show och då är det klart fräckare kan jag erkänna med en bil som lägger en vröl fet rökridå igenom en lång kurva än en bil som laddar för allt vad det går och ändå får göra nått kopplingsjuck.

Sen ska en förare kunna köra snyggt oavsett hur banan ser ut eller fart. Att börja ner värdera hubinettes och p-gs insatser gör väl inget bättre? Sen är ju motorsport inte jätte poppis hos allmänheten och finns det ingen stor sponsor som är beredd å satsa pengar så går det sakta framåt. Utan pengar vågar färre satsa på sina bilar och färre "fräcka" bilar ger mindre puplicitet som sponsorn vill ha för att satsa, lite moment 22. sad Men det känns som det är riktigt på g även här, många som börjar ta steget fullt ut. Ska bli väldigt kul och följa utvecklingen här i sverige närmsta året. smile



Sök