3409
Sök

Dålig komp på 855 t5 94

jag är en tönt i fåra kläder :)
37 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
hej, har en t5a som inte vill gå, den har gnist o får soppa, så jag kollade kompet, 2,9 , 3,1 , 3,2, 2,8 , 3,3. ngn som har en idee varför den är så här låg? kan det ha något med kam remmen att göra ? roll

man lever endast en gång..

344 Inlägg
1 mars 2011
E inte bra på sånt här egentligen, men har för mig de va samma på min kompis bil, och han bytte kolvringar, voila, som ny smile

8 252 Inlägg
1 mars 2011
Ta ur stiften och häll i en matsked olja i varje lopp, dra i stiften igen så ska det bara vara att starta.

37 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
okey, kan det va så simpelt, för vi har testat o dra i gång han men han tänder inte till ens... men då ska jag prova det smile tackar ...

37 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
hej, har testat med olja.. 3 varv på starten gav komp i motorn, sen va den komplös igen...kan alla 5 kolvarna va slitna på en o samma gång?

Tekniker
345 Inlägg
2 mars 2011
Låter som slitna kolvringar alt Topplockspakning
Senast redigerat av Bullen1 (2 mars 2011)

Det man inte dör av gör ont.

1 878 Inlägg
2 mars 2011
Låter osannolikt att alla 5kolvringarna skulle vara slut. kört med lite olja i maskinen?

8 252 Inlägg
2 mars 2011
pocke76 skrev:
hej, har testat med olja.. 3 varv på starten gav komp i motorn, sen va den komplös igen...kan alla 5 kolvarna va slitna på en o samma gång?

Ger den bättre komp om häller i olja så ligger problemet med stor sannolikhet i slitna cylinderlopp / kassa kolvringar. Och har motorn gått långt är det ingt konstigt om alla 5 cylindrar har kass kompression.

37 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
alla 5 koppar har fått en mängd olja, kompet blev lite bättre, men försvann efter tre varv på starten..

Snål gnällspik
402 Inlägg
2 mars 2011
Det är ett välkänt sak som kan hända med motorerna. Ofta när man har kanske flyttat bilen några meter bara och den sedan fått kallna.  Kolvringarna fastnar. Hände det plötsligt?
Hände för mig och jag nötte på startmotorn en bra stund, sen tuffade den igång.
Den borde starta till slut men det kanske är något annat fel som t.ex. kamaxellägesgivaren?

Volvo S80 2,9.

37 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
japp detta hände bara så där, har hällt i olja, o låtit stå samt, har till o med testat o dra i gång bilen, det händer inte ett skit... drog i nästan 5 km... inget... så nu åker bilen på blocket, tack för all råd..

49 Inlägg
3 mars 2011
låter ju skummt att det skulle vara kolvringarna men Volvo tillverkade väll en B5254S motor med kassa ringar orginal?

8 252 Inlägg
3 mars 2011
ticcen skrev:
låter ju skummt att det skulle vara kolvringarna men Volvo tillverkade väll en B5254S motor med kassa ringar orginal?

Alla femmor fram till mitten 95 hade dem sämre kolvringarna.

49 Inlägg
3 mars 2011
Alltså 3kg är ju välldigt lågt komp. Kan det vara så att kamremmen hoppat och avgasventilen öppnar tidigare än väntat och på så vis släpper ur kompet? nolla motorn

Sök