hej, har en t5a som inte vill gå, den har gnist o får soppa, så jag kollade kompet, 2,9 , 3,1 , 3,2, 2,8 , 3,3. ngn som har en idee varför den är så här låg? kan det ha något med kam remmen att göra ?
hej, har testat med olja.. 3 varv på starten gav komp i motorn, sen va den komplös igen...kan alla 5 kolvarna va slitna på en o samma gång?
Ger den bättre komp om häller i olja så ligger problemet med stor sannolikhet i slitna cylinderlopp / kassa kolvringar. Och har motorn gått långt är det ingt konstigt om alla 5 cylindrar har kass kompression.
Det är ett välkänt sak som kan hända med motorerna. Ofta när man har kanske flyttat bilen några meter bara och den sedan fått kallna. Kolvringarna fastnar. Hände det plötsligt? Hände för mig och jag nötte på startmotorn en bra stund, sen tuffade den igång. Den borde starta till slut men det kanske är något annat fel som t.ex. kamaxellägesgivaren?
japp detta hände bara så där, har hällt i olja, o låtit stå samt, har till o med testat o dra i gång bilen, det händer inte ett skit... drog i nästan 5 km... inget... så nu åker bilen på blocket, tack för all råd..
Alltså 3kg är ju välldigt lågt komp. Kan det vara så att kamremmen hoppat och avgasventilen öppnar tidigare än väntat och på så vis släpper ur kompet? nolla motorn