3901
Sök

Kan lamban va sönder(855)?

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
en liten fråga bara..finns det nån möjlighet att lamban e sönder utan att motorlampan börjar lysa?för har kollat o motorlampan funkar i instrumenten..för fick höga värden i bes o tror att lamban e sönder..
vill tilläga att det finns litet läckage bakom sista burken om det kan påverka?
mina värden:
co 1,6(0,5) Co 2500 1,5(0,3) hc 140(100) lamba 0,97 (0,96-1,04)
mvh

Låt Turbon Glöda

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 mars 2011
kan va så, men oftast tänder den lampan då. Katten kan vara uppeldad också tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 878 Inlägg
3 mars 2011
Första jag tänker på är var motorn samt katten varmkörda innan besmannen mätte?

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
ja körde rätt hårt 4mil till bes o bes gubben körde en bit innan mätning

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
vill tillläga att katten e en 3tum racekat som e typ 3-4år gammal

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 mars 2011
Men för i...Varför velar du? Din lambda är med största sannolikt ALDRIG bytt, o den reagerar säkerligen långt ifrån lika snabbt som en ny. Byt sonden, varmkör bilen ordentligt o mät avgasvärdena igen. Skulle det fortfarande vara knas så vet du iaf att sonden reglerar som den skall (köp en OEM-identisk sond, ingen universal där man behöver skarva sladdarna). Jag hade ,som jag nog redan nämnt, snarlika värden på min bil, inget velande från min sida, bytte sonden bums även om jag inte trodde det skulle hjälpa då BMW sa "Ja det kan vara vad som helst, tror inte på lambdan utan snarare sliten motor och/eller kass katt"...Iaf så bytte jag sonden o bingo. Förra året hade jag fin fina 8 i HC, o det är grymt bra på en gammal smutsig S38B38, och hittills har teknikerna aldrig behövt "varva" för att få ner värdena utan de har varit godkända med en gång.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Oki men idag när jag va ute o körde så började bilen bete sig jätte konstigt o motorlampan börja lysa o kändes som den gick på typ 3cylindrar eller som att man har kopplat bort lmm och ville dö hela tiden
men ska ta felkoder imorrn så återkommer jag med dom
Senast redigerat av sisu1986 (3 mars 2011)

Låt Turbon Glöda

94 Inlägg
4 mars 2011
Ett läckage i röret gör mer en vad man tror, specielt på värderna, men även trasiga givare kan göra mycke.

Jag hade ett litet läckage 15cm från slutröret o värderna blev hel fel, hade läckage efter katt okså, bes innan o då låg mina värden på.

Värden med läckage.
co 0.1
co 2500 0.1
hc 915
lambda 1.03

läckage utan läckage
co 0.0
co 2500 0.0
hc 10
lambda 1.03

Måste man så måste man.

Sök