testa att vara ute i regn en halv dag o sätt dig i bilen o dra på bakrutevärmen. det syns tydligt om hela funkar eller om någon / några trådar är trasiga.. Heheh
testa att vara ute i regn en halv dag o sätt dig i bilen o dra på bakrutevärmen. det syns tydligt om hela funkar eller om någon / några trådar är trasiga.. Heheh
Om en tråd går sönder så funkar la ingen? Eller har jag fel?
Ja, jag har kollat säkringen och den är hel.. Måste man ha ett speciellt verktyg då eller?
En multimeter som kan mäta resistans(motstånd Ohm). Ta loss pluskontakten till slingorna och mät resistansen mellan pluskontakten och minuskabeln till slingorna. Om slingorna är hela så ska mätaren visa någon/några Ohm eller så.
När det gäller strömbrytaren så tar du bort den och kopplar bort kablarna, mät sedan på de stift som kablarna satt på. Tryck av/på på strömbrytaren och se om mätaren visar 0 Ohm i något läge, om den gör det så är strömbrytaren hel.
För att mäta spänningen på kabeln till strömbrytaren så måste mätaren vara inställd på spänningsmätning, tex 20V.
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2006)
Har för mig att man kan lokalisera var på tråden avbrottet finns genom att mäta (med strömbrytaren påslagen) spänningen över tråden först hela bredden och sedan minska avståndet. Vid hela bredden ska det vara ca 12V (läs 12-14) och om man placerar mätsonderna på samma sida om avbrottet så visar mätningen 0V. Sedan får man prova sig fram och när man har mätsonderna ganska tätt och mätningen visar 12V så borde man kunna lokalisera visuellt var avbrottet är.