3342
Sök

Volvo 940 turbo övertryck i kylaren

136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
hej har en fulltrycks turbo från -93 som får övertryck i överkylarslangen och expantionskälet.
men håller normal temp och kokar inte

bytt termostat
bra värme inne i bilen
kollat så inte det är tätt i kylaren
tar ingen vatten
inte olja i vattnet
inge grå olja.

det ända är att det inte sitter någon värmekran på  (AC i den)

är det någon som har en teori, eller haft lika problem?

man måste våga satsa för att kunna vinna

SKANK Performence
272 Inlägg
5 mars 2011
#2
Det är standard med övertryck i kylarsystemet på 940 turbona:)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#3
göra åt det då??

man måste våga satsa för att kunna vinna

2 266 Inlägg
5 mars 2011
#4
bara övertryck eller trycker den ur vattnet med? om du har utan locket på expansionkärlet så ska den inte bubbla ur sig de, kan vara locket som är helt stängt och släpper inte ut en del av övertrycket sitter som nåt övertrycksskydd i locken

svetsdiff !!!

136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#5
den trycker väl ur sen vattnet med, om man öppnar locket, men kör jag med locket halv öppet trycker den ur sig vattner runt gängorna runt locket

man måste våga satsa för att kunna vinna

136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#7
ja samma sak då:(

man måste våga satsa för att kunna vinna

1 008 Inlägg
5 mars 2011
#8
Alltså kylsystemet SKa vara ett slutet trycksatt, och vid för högt tryck så öppnar säkerhetsventilen i locket på expansionkärlet, kokpunkten höjs med slutna trycksatta system.
Öppningstrycket är märkt på locket.
Dock är det inte helt ovanligt att ventilen inte fungerar korrekt och man istället spräcker värmepaket,slangar eller kylare.
Får man onormalt högt tryck i kylsystemet så kan det vara topp packningen som är murken och skickar kompression ut i kylsystemet.


136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#9
jo tack har precis bytt cellpaket (inte det roligaste) pga att detta. men var tror du då? är det packningen andå?

man måste våga satsa för att kunna vinna

1 008 Inlägg
5 mars 2011
#10
Svårt att säga, går ju ta komressionsprov kanske, och/eller trycktesta kylsystemet om det håller tryck, men man tycker att det borde försvinna lite kylvätska om det är packningen, men det är inte säkert.
Men annars kan det som sagt även bara vara säkerhetsventilen i locket också som inte öppnar.


136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#11
men om jag kör men locket halvstängt så läcker det ur och blir att det fyller upp kälet

man måste våga satsa för att kunna vinna

2 266 Inlägg
5 mars 2011
#12
kan nog vara topppackningen ändå för på min 945 turbo spräckte jag kylet på samma fenomen som du, sen rev jag av toppen och renovera toppen de enda jag såg på packningen var att den hade rostat lite alldeles i hörnet på fyrans cylinder mellan vattenkanalen och cylindern

svetsdiff !!!

136 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#13
japp var iväg och kolla med en HC mätare och det blev HC som fan i vattnet i kälet och det är då en packning då:(

man måste våga satsa för att kunna vinna

2 266 Inlägg
136 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#15
jo det är ju det smile

man måste våga satsa för att kunna vinna


Sök