2821
Sök

Sommardäck nu? 6 mars

KHRacing
6 mars 2011
peegee skrev:
Tänk oxå på att gummiblandningen i sommardäck inte är gjorda för låga temperaturer... och backen är fortfarande kall i några veckor till, speciellt morronen då de flesta åker i sina bilar?

Försäkringsbolag betalar inte en spänn för bilskadorna på din och ev motpart/ annan egendom (staket etc) utan det får du pröjsa ur egen ficka om du är blir inblandad i en trafikolycka, speciellt om du är vållande, om det vid tillfället  (t.o.m 16 April) avgörs råda vinterväglag, som det ofta är i Mars ...speciellt denna vintern... roll

Där har du fel. Trafikförsäkrningen gäller alltid, om än med dubbel/trippel självrisk.

2 924 Inlägg
6 mars 2011
KHRacing skrev:
peegee skrev:
Tänk oxå på att gummiblandningen i sommardäck inte är gjorda för låga temperaturer... och backen är fortfarande kall i några veckor till, speciellt morronen då de flesta åker i sina bilar?

Försäkringsbolag betalar inte en spänn för bilskadorna på din och ev motpart/ annan egendom (staket etc) utan det får du pröjsa ur egen ficka om du är blir inblandad i en trafikolycka, speciellt om du är vållande, om det vid tillfället  (t.o.m 16 April) avgörs råda vinterväglag, som det ofta är i Mars ...speciellt denna vintern... roll

Där har du fel. Trafikförsäkrningen gäller alltid, om än med dubbel/trippel självrisk.

Nja inte helt fel men jag beskrev kanske lite väl generellt... men Trafikförsäkringen gäller aldrig för vagnskada och fel däckval har stått många dyrt när det kommer till ersättning från f-bolag vid trafikolyka de är vållande till, finns nämligen de som blivit helt nekad till ersättning pga det.

~ Life is short, have FUN! ~

KHRacing
6 mars 2011
peegee skrev:
Njaa inte helt men jag beskrev kanske lite väl generellt... men Trafikförsäkringen gäller aldrig för vagnskada och fel däckval har stått många dyrt när det kommer till ersättning från f-bolag vid trafikolyka de är vållande till, finns nämligen de som blivit helt nekad till ersättning pga det.

vet att det finns men svensk trafiklagstiftning säger att de skall gälla, FB kan aldrig ifrångå lagen.

Exempelvis så finns det ett fall med en kille som tog sin bil starkt berusad o krockade, hans trafikförsäkrning gällde där t.o.m.

5 198 Inlägg
6 mars 2011
trafikförs borde ju gälla,, den skall ju täcka motparten.. men däremot kan fb kräva skadestånd av föraren. och skador på egen bil tas ju på vagnskada som kan nekas.

KHRacing
6 mars 2011
gamlingen skrev:
trafikförs borde ju gälla,, den skall ju täcka motparten.. men däremot kan fb kräva skadestånd av föraren. och skador på egen bil tas ju på vagnskada som kan nekas.

Precis, tackar så mkt för klargörningen, jag missade bara litte.

själva trafikförsäkrningsdelen av ens försäkrning gäller alltid, finns typ inga undantag alls.
men efteråt, även många år efteråt,, allt beror ju på skadans del/orsak /mm så kanske det blir en stämmning

2 924 Inlägg
6 mars 2011
KHRacing skrev:
peegee skrev:
Njaa inte helt men jag beskrev kanske lite väl generellt... men Trafikförsäkringen gäller aldrig för vagnskada och fel däckval har stått många dyrt när det kommer till ersättning från f-bolag vid trafikolycka de är vållande till, finns nämligen de som blivit helt nekad till ersättning pga det.

vet att det finns men svensk trafiklagstiftning säger att de skall gälla, FB kan aldrig ifrångå lagen.

Exempelvis så finns det ett fall med en kille som tog sin bil starkt berusad o krockade, hans trafikförsäkrning gällde där t.o.m.

Stämmer säkert men även om Trafikförsäkring är giltig, så gäller den som sagt inte för Vagnskada oavsett händelese.
Det jag försöker säga är att om man pröjjsar för en saftig Helförsäkring på sin bil och har otur och blir vållande till trafikolycka, så riskerar man få 0 kr i ersättning för skadorna på egna bilen, om man kört på sommardäck nu och väglagets bedöms som vinterväglag och bidragande faktor vid olyckstillfället.

Du vet säkert detta Kristian och min avsikt aär bara att upplysa dem som inte vet wink

~ Life is short, have FUN! ~

3 059 Inlägg
6 mars 2011
Lite tråkigt bara om man slänger på sommardäcken ena dagen.. +6 grader o solsken.. nyputsade fälgar och allt.. Sen ska man köra till jobbet med bilen morgonen efter och det är -5 grader, smådimmigt och litta glatt på sina ställe.. Nog fasiekn ska det med 100% säkerhet vara en poliskontroll på vägen till jobb..
Tror vinterdäcken får sitta på nån vecka till..

170 Inlägg
6 mars 2011
Gött & köra på sommar däck när det varit underkylt regn å det är glashalt ute

Gbg

Sök