Jag mailade runt lite och tog lite referenser på lack av mina fälgar och var överens om att pulverlack skulle hålla mycket bättre. Beslutade mig för ett företag, kom överens om pris, och skickade med en vän iväg fälgarna för lite styvt 4 veckor sedan. Ringde idag för att kontrollera hur det gick för dem och fick reda på
1) Fälgarna hade kommit tillbaka från blästring - firman själva blästrar inte utan lämnar bort för det jobbet vilket jag visste
2) Fälgarna hade kommit tillbaka från blästring och blivit pulverlackade svarta enligt överenskommelse
3) Fälgarna blev "prickiga" eller "lite gropiga" som han uttryckte sig. Han var inte alls nöjd med jobbet utan hade påbörjat att handslipa ner dem. Vissa alu-fälgar blev så vid blästring sa han. Han skulle återkomma i slutet på veckan med hur lång tid det skulle ta.
Därför undrar jag
A) Är det inte bara rent bullshit att vissa fälgar blir så? De har blästrat för hårt med för grov sand - jag trodde de skulle glasblästra iom att aluminium är så mjukt
B) Om han säger att han har fått lägga 30 timmar på slipning tex. och vill ha ersättning för detta - skall jag tvärvägra och hänvisa till det pris vi var överens om?
C) Hur tror ni fälgarna mår av detta? Kommer det se för taskigt ut med handslipade fälgar som sedan är lackade?
D) Om fälgarna ser för jäviga ut när de kommer, kan jag kräva ersättning, och isåfall vad är rimligt?
I love being a nobody - because nobody is perfect.