3496
Sök

Firman förstörde mina fälgar?

Finraggare
2 381 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Jag mailade runt lite och tog lite referenser på lack av mina fälgar och var överens om att pulverlack skulle hålla mycket bättre. Beslutade mig för ett företag, kom överens om pris, och skickade med en vän iväg fälgarna för lite styvt 4 veckor sedan. Ringde idag för att kontrollera hur det gick för dem och fick reda på

1) Fälgarna hade kommit tillbaka från blästring - firman själva blästrar inte utan lämnar bort för det jobbet vilket jag visste
2) Fälgarna hade kommit tillbaka från blästring och blivit pulverlackade svarta enligt överenskommelse
3) Fälgarna blev "prickiga" eller "lite gropiga" som han uttryckte sig. Han var inte alls nöjd med jobbet utan hade påbörjat att handslipa ner dem. Vissa alu-fälgar blev så vid blästring sa han. Han skulle återkomma i slutet på veckan med hur lång tid det skulle ta.

Därför undrar jag

A) Är det inte bara rent bullshit att vissa fälgar blir så? De har blästrat för hårt med för grov sand - jag trodde de skulle glasblästra iom att aluminium är så mjukt
B) Om han säger att han har fått lägga 30 timmar på slipning tex. och vill ha ersättning för detta - skall jag tvärvägra och hänvisa till det pris vi var överens om?
C) Hur tror ni fälgarna mår av detta? Kommer det se för taskigt ut med handslipade fälgar som sedan är lackade?
D) Om fälgarna ser för jäviga ut när de kommer, kan jag kräva ersättning, och isåfall vad är rimligt?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 Inlägg
8 mars 2011
Det pris ni kom överens om gäller, inget annat.
mvh Bullitt4407

711 Inlägg
8 mars 2011
Bullitt4407 skrev:
Det pris ni kom överens om gäller, inget annat.
mvh Bullitt4407

Gäller ju knappast vid felaktig/bristfällig vara.

Det var en firma va? Om du blir missnöjd borde du kontakta konsumentvägledare eller ARN.

192 Inlägg
8 mars 2011
Vilken skit! Jag skulle granska fälgarna, vid minsta missnöje tycker jag de borde ge full ersättning för en ny uppsättning.

612 Inlägg
8 mars 2011
Priset får avvika med 10% (eller var det 20?) från det som överenskommits utan att du informeras, för större skillnad ska dom meddela dig och få klartecken att jobba vidare trots ändrat pris.

305 Inlägg
8 mars 2011
jag tycker nog som så att du skall vara glad istället att han sa som det var att han inte blev nöjd och vill göra om det. Det vissar ju tydligt att han går in för sitt jobb och inte vill sprida skit omkring sig.
Visst det är tråkigt att vänta m.m. men det finns allderles för många företag som skulle skitit i saken och försökt att få dig o tro att det skall vara så.

Ta något gott och drick vänta några dagar med att hättsa. Sen om det inte blir ba ändå så kan man ju ta och diskutera saken. Lycka till iaf

Finraggare
2 381 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Sannt, det skall han ha heder för, men jag tänker förbereda mitt "case" om det går åt helvete med handslipningen samt har mina argument klara om det är så att han vill ha extra betalt för jobbet.

15% får det diffa enligt konsumentTJÄNSTlagen och man har rätt att kräva ersättning enligt en rad olika punkter. Skall läsa in mig helt så jag har koll till helgen när han skulle höra av sig igen.

Men vad tror ni - går det få fason på om blästringsfirman gjort bort sig?

325 Inlägg
8 mars 2011
hm alltså ett icke existerande problem? han vart inte nöjd och gör om dom.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 mars 2011
Jag skulle inte börja tjafsa utan att ha sett fälgarna.

Hur mycket ersättning/extra betalt vill han ha för arbetet?

Egentligen har du beställt ett jobb.. har dom sabbat något så fine. då ska dom stå för det. Men har dom en bra anledning t.ex att kvaliten på fälgarna inte var direkt perfekt så visst. men aldrig mera än dom extra 15%.

Gör klart för han att om du ska betala något extra så ska fälgarna tamefan vara perfekta och att han får göra om jobbet om du inte är nöjd.

Att dom blästrat för hårt är ingen fara för fälganra bortsett från att det krävs slipning för att få ner dom ojämnheterna som blästringen kan ha gett. Dvs bara extra jobb ingen skada skedd.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Finraggare
2 381 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
triplesixer skrev:
hm alltså ett icke existerande problem? han vart inte nöjd och gör om dom.

Som jag sa - jag förbereder mig inför det värsta. Förhoppningsvis blir allt frid och fröjd efter att han slipat dem och jag blir nöjd och glad, dock utan att betala mer än 15% över kostnaden som vi var överens om. Vill han ta mer får han cleara det med blästringsfirman.

Skönt att höra att det skall gå att slipa om utan att det blir faddas. Kvaliteten är det nog inget fel på hoppas jag. Orginalfälgarna till SRT-modellerna och de skall vara av bra sort med stryktåligt gods, dock undrar jag om de sandblästrat eller kört med glas/aluminiumsilikat.
Senast redigerat av kameramannen (8 mars 2011)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
8 mars 2011
Håller med dom andra. Ett icke existerande problem, bara bra att han säger till att det tar några dagar extra + varför det drar ut på tiden.

För övrigt så handslipar vi fälgar nästan dagligen.

Smoke Tires Not Drugs.

Finraggare
2 381 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Därför jag inte hänger ut dem heller - han har ju chansen att fixa till det och alla blir glada och nöjda, tänkte mer sondera vad ni tycker, är det fel hos blästringsfirman? Vad skall jag kräva om det blir skit?

Bara för att man är tidigt ute och förbereder sig är det inte ett ickeproblem.

Sök