3606
Sök

Motorlampa till och från på v70n, fel eller ej?

117 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Hej jag har en volvo v70 2,4t -01.

Motorlampan har tänts förut, jag har då nollställt genom att dra ur batteriet. Bilen kan gå med lampan släckt i några månader, nu är det tredje gången den lyser.

Bör jag göra en felsökning på volvo eller bara nollställa och köra vidare.

Viktig detalj! Bilen går inte dåligt på något vis när lampan tänds, ingen indikation på fel eller så.

1 043 Inlägg
25 februari 2011
Läs ut felkoderna.

low_and_loud
8 mars 2011
typiskt jäkla volvofel samma på min men det verkar ju fasen inte finnas någon som vet vad det beror på

117 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Nä det är ju så, jag har också hört att många andra har det problemet. Har fått reda på att det som utlöser lampan är väldigt känsligt. T.ex om lambdasonden börjar bli dålig men inte är "helt" trasig så kan den tändas ibland eller samma om luftmassmätaren börjar bli till åren och sliten men fungerar fortfarande. Detta gör att felet blir väldigt svårdefinierat och det är i princip bara att köra tills något går sönder "på riktigt" så att lampan inte går att släcka utan att den tänds igen.
lol

low_and_loud
10 mars 2011
tur att man ska byt bil trött på denna modell

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
10 mars 2011
Min A2 lös lampan också på, för sisådär ett halvårsen... Lät det vara eftersom den inte gick sämre, och i förra veckan gav en tändspole upp.

Verkstan förklarade det med att en tändspole hade "felkodat" en kort stund, och när den inte felkodat på X antal mil så släcktes lampan.

Så ja, det kan vara något som är på väg att gå sönder så du bör läsa felkoderna.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 mars 2011
Läsa ut felkoderna å kansek en mjukvaruuppdatering av ECM ifall det nu e så att det e nått som ligger lite tajt i parametrarna...

Utan å ha felkoder e det väldigt svårt att säga felet. Men gör som du vill så länge bilen år bra e det inget allvarligt hade det vart det så hade bilen gått i limphome mode direkt. Men det kan ju va så att felkoderna indikerar nåt som kan va smart å få bytt så man inte plötsligt står där en dag på bilsemestern med en bil som inte går eller nått.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök