Dansken- skrev:
Det kommer bli mycket komplicerat att få till CAN kommunikationen med ett eftermarknadssystem.
Vill du att BSI:n ska fungera, eller bara så den inte ställer till med felmeddelanden? Tänker du köra med original elektrisk gasspjäll? Har kartlagt CAN kommunikationen i bilen?
Det blev "glitch in the matrix" när jag skrev igår, varför mitt svar på ditt inlägg kommer först nu:
Jag tror inte att BSI'n är ett överkomplicerat system, efter det jag läst om det. Den ska huvudsakligen prioritera signaler från olika system och sen skicka igenom dom rätt. Jag har i princip CAN-adresserna som jag behöver, jag vet iaf hur jag ska få dom.
Jag vill att BSI'n ska fungera då den även tar hand om resten av bilens el, som t ex hastighetsmätaren via ABS-enheten. Så det vore trevligt om jag kunde få allt att lira.
Jag tänkte som jag skrev ovan dock, att byta gasspjäll, och då blir det mekaniskt istället för elektroniskt. Den signalen kan man iofs fejka, om man går över på piggy.
JaggaChafen skrev:
Om piggy back inte hade funkat hade det inte funnits... å det finns många som använder det med bra resultat Så visst kommer det å fungera. Å om det e så viktigt för dig å ha alla andra funktioner fungerande på bilen så känns det inte som om en extrem tävlingsbil e nått du satsar på ändå. Å du kommer ju ivilket fall som helst aldrig komma att kunna besiktiga bilen med en tex turbokonvertering..
Va e dina planer egentligen vilka effekter?? Vilka användningsområden skall bilen ha??
Skrev lite otydligt kanske, men jag menade att det skulle funka till min bil, och det jag tänkt göra. Jag är helt övertygad om att systemen funkar, men frågan för mig är om dom är lämpliga till min applikation, pga saker som torpis formulerade bättre än jag.
Nej, det är ingen extrem tävlingsbil. Än. Har väl planer åt det hållet senare, men det är en budgetfråga. Jag hade en förhoppning i början att det skulle kunna gå att hålla systemet kvar på vid besiktning, men har insett att det inte kommer gå pga OBD-läsning. Jag har redan en massa saker som måste av innan bes, så det ligger i planen att framtida system behöver tillbaka-konverteras.
Planerna är tvådelade än så länge, en rolig sugtrimning med 206ans S1600 trim, men med egen touch. Eller så blir det turbo, också med egen touch. Jag kan inte bestämma mig vilken väg jag ska gå. Båda är roliga, och har sina för och nackdelar.
Bilen har använts för konbanekörning, vanlig körning, samt inspirerad körning på allmän väg. Har besökt banor, men tycker inte dom är så roliga...