2786
Sök

Styrsystem stand-alone med programmerbar CAN-bus

33 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
Det har visat sig svårare än vad jag trodde att hitta ett styrsystem till bilen, en Peugeot 206 1.6 16v -02.
Jag har kommit fram till att för att köra bilen med original mätare, och utan att resten av bilen(BSI'n, centraldatorn, framför allt) klagar så behöver jag ett system som fungerar med BSIn, det vill säga ett system med CAN-bus. Det finns på marknaden, ja, men det som behövs är system som har programmerbara CAN-bus-adresser, så att rätt signaler går till rätt ställen. CAN-bus adresser kan jag få reda på, så det är bara en fråga om att hitta rätt system.
Jag behöver några tips om ni vet några sådana system? Jag har hittat några, Motec och Skynam, men vill ställa dom mot varandra, och jämföra pris med funktion.

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 mars 2011
#2
Inte för å va sånn men hade det inte vart extremt mycket lättare med ett piggyback???

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

33 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#3
Det beror på hur jag ska trimma efteråt. Jag förstår din tanke, och har haft den själv, men störs av begränsningarna i piggyback...

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 mars 2011
#4
E det verkligen så mkt begränsingar i piggy back då??? Finns ju en del Vipers som har över 1000hk med piggybacks å det borde väll räcka för dig eller?? Civinco har jag för mig har riktigt fina. Å dom styrsystemen du letar eftre känns som om dom blir sjukt dyra.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

33 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#5
Jo, det är ju det jag ställs inför, om piggy't verkligen kommer funka eller inte. Vad jag läst om olika system så står inte piggy's så högt i kurs mot hela system, och genom det har piggy't blivit ett andrahandsval.
Jo, en sak jag glömde att ta upp, jag tänkte gå från elektriskt spjäll till mekaniskt, vilket också ställer till det lite när det kommer till systemen.
Jupp, tyvärr sticker dom iväg, men jag vill kolla systemen på marknaden ändå och se vart det slutar smile

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 mars 2011
#6
Om piggy back inte hade funkat hade det inte funnits... å det finns många som använder det med bra resultat Så visst kommer det å fungera. Å om det e så viktigt för dig å ha alla andra funktioner fungerande på bilen så känns det inte som om en extrem tävlingsbil e nått du satsar på ändå. Å du kommer ju ivilket fall som helst aldrig komma att kunna besiktiga bilen med en tex turbokonvertering..

Va e dina planer egentligen vilka effekter?? Vilka användningsområden skall bilen ha??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2011
#7
JaggaChafen skrev:
E det verkligen så mkt begränsingar i piggy back då??? Finns ju en del Vipers som har över 1000hk med piggybacks å det borde väll räcka för dig eller?? Civinco har jag för mig har riktigt fina. Å dom styrsystemen du letar eftre känns som om dom blir sjukt dyra.

1000hk i en Viper ger bara 120hk per liter vilket fortfarande är ganska lågt och inte tokkritiskt mot exakt lambdavärde, tändläge etc.   En piggyback kan fungera i vissa applikationer, men det är mycket du inte kan justera.  Jag vet att vissa piggy backs inte kan höja tändning bara sänka. Du kan ju inte flytta varvstoppet, du kan inte höja tomgången,  aaa det är massa finlir man inte kommer åt. 

Samtidigt är det bekvämt att ha kvar original mätare, fläktstyrning, AC, kallstart closed loop lambda vid tomgång etc.

men som vi såg i en annan tråd är det inget vidare att kroka in sig på ett gammalt mer eller mindre ruttet originalkabelsystem och börja krana upp effekten :-/


Dessutom är prislappen på ett bra piggyback det samma som på exempelvis Nira I3+

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

33 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#8
Dansken- skrev:
Det kommer bli mycket komplicerat att få till CAN kommunikationen med ett eftermarknadssystem.
Vill du att BSI:n ska fungera, eller bara så den inte ställer till med felmeddelanden? Tänker du köra med original elektrisk gasspjäll? Har kartlagt CAN kommunikationen i bilen?

Det blev "glitch in the matrix" när jag skrev igår, varför mitt svar på ditt inlägg kommer först nu:
Jag tror inte att BSI'n är ett överkomplicerat system, efter det jag läst om det. Den ska huvudsakligen prioritera signaler från olika system och sen skicka igenom dom rätt. Jag har i princip CAN-adresserna som jag behöver, jag vet iaf hur jag ska få dom.
Jag vill att BSI'n ska fungera då den även tar hand om resten av bilens el, som t ex hastighetsmätaren via ABS-enheten. Så det vore trevligt om jag kunde få allt att lira.
Jag tänkte som jag skrev ovan dock, att byta gasspjäll, och då blir det mekaniskt istället för elektroniskt. Den signalen kan man iofs fejka, om man går över på piggy.


JaggaChafen skrev:
Om piggy back inte hade funkat hade det inte funnits... å det finns många som använder det med bra resultat Så visst kommer det å fungera. Å om det e så viktigt för dig å ha alla andra funktioner fungerande på bilen så känns det inte som om en extrem tävlingsbil e nått du satsar på ändå. Å du kommer ju ivilket fall som helst aldrig komma att kunna besiktiga bilen med en tex turbokonvertering..

Va e dina planer egentligen vilka effekter?? Vilka användningsområden skall bilen ha??

Skrev lite otydligt kanske, men jag menade att det skulle funka till min bil, och det jag tänkt göra. Jag är helt övertygad om att systemen funkar, men frågan för mig är om dom är lämpliga till min applikation, pga saker som torpis formulerade bättre än jag.
Nej, det är ingen extrem tävlingsbil. Än. Har väl planer åt det hållet senare, men det är en budgetfråga. Jag hade en förhoppning i början att det skulle kunna gå att hålla systemet kvar på vid besiktning, men har insett att det inte kommer gå pga OBD-läsning. Jag har redan en massa saker som måste av innan bes, så det ligger i planen att framtida system behöver tillbaka-konverteras.
Planerna är tvådelade än så länge, en rolig sugtrimning med 206ans S1600 trim, men med egen touch. Eller så blir det turbo, också med egen touch. Jag kan inte bestämma mig vilken väg jag ska gå. Båda är roliga, och har sina för och nackdelar.
Bilen har använts för konbanekörning, vanlig körning, samt inspirerad körning på allmän väg. Har besökt banor, men tycker inte dom är så roliga...

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 mars 2011
#9
Inte för å va sånn nu men finns inte din bil i en utgåva som heter RC med 180hk?? Det hade säkert vart en trevlig lump å slänga in lite kamma friare avgas osv på den så borde du kunna komme upp i 200 iaf å det känns ju som om det egentligen hade vart en lysande grejj iaf till konbana osv då effekten verkligeten inte e allt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

33 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#10
Jag förstår precis vad du menar och visst finns RC-motorn att tillgå, och den har mer hästar. Men det är inte bara effekt jag är ute efter. Jag vill bygga ihop en egen maskin, en underdog typ, för att jag har möjligheten. Effekt är ju som du säger inte allt, och jag vill ha en cool motor, vilken jag tycker en överladdad tu5jp4(min 1.6 16v) eller rå S1600-snurra är. Dessutom gillar jag karaktären på 1.6 mer än RC-motorn, iaf i original.

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 mars 2011
#11
Förstår precis vad du menar med att du vill bygga själv å visst går allt att lösa bara det att det kan kosta sjukligt mkt penger å ta sjukligt lång tid.

Men det e klart om du har lust å lägga 100.000 på å bygga en egen motorinstalation med stand alone motorstyrnigen som funkar ihop med resten av can systemet så ska du få göra det..

Dock har jag inga tipps ang sprut å använda

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök