3375
Sök

Köpa avställd bil kan man köra hem den det lagligt?

1 364 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Om man köper avställd bil kan man ställa på den så köparen får faktura på skatten eller går det på något annat sätt så man kan köra hem?

Jägermeister
910 Inlägg
14 mars 2011
Ställ på bilen, sen sätt datumet för ägarbytet några dagar frammåt så har den blivit påställd i nuvarande ägares namn och han får fakturan och är skyldig att betala skatten.

Du måste ju komma överens med köparen om att det är ok att du gör så samt se till att han/hon verkligen betalar skatten sen för annars blir det körförbud på bilen och det tar dig ett bra tag att få den laglig att köra sen.

Kom även ihåg att ringa in och ta försäkring i ditt namn from den dagen datumet är för ägarbytet samt posta ägarbytespappret mellan 4 ögon så ni båda ser att den går i lådan och skriv på kvittot att nuvarande ägare ska betala skatten om det är så ni kommit överens om saker och ting.

Ägaren måste ha giltigt försäkring som går in och börjar gälla om du/ni ska ställa på den, annars går det inte, han/hon får ju även en faktura för föräkringen, men det går att ringa in och bara få ett par dagar fakturerade sen efter att bilen bytt ägare så det blir inte så jättedyrt.

En gång är ingen gång...

Japan Quality
670 Inlägg
14 mars 2011

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

29 Inlägg
14 mars 2011
ska du köpa en bmw kombi ?? (=

1 364 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Okej ska kolla detta och tack för alla svar:) nej ska inte köpa bmw kombi :p

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 mars 2011
bara köpa bilen och när du fyller i pappret äre bara kryssa i rutan ställ på sen ringer du försäkringen så den blir försäkrad sen äre bara och köra så fort papprerna kommer in så är den påställd från de dautmet du köpte den nemas problemas

1 364 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Men bilen blir ju inte påställd bara för jag har ett papper:s vill Kunna köra hem så fort jag köpt bilen:(

Muttley
14 mars 2011
Om du ställer på via nätet och skriver ut det så är de ju klart den är påställd ?

1 364 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Om du ställer på via nätet och skriver ut det så är de ju klart den är påställd ?

Jo men då får säljar betala skatten sedan vilket han inte vill så klart;)

Muttley
14 mars 2011
Beangt skrev:
tkd_rille skrev:

Jo men då får säljar betala skatten sedan vilket han inte vill så klart;)

De är ju ett problem. Men om du verkligen litar på han så betala skatten och ställ på. Eller hyr ett släp. Nästan bästa sättet att transportera hem den.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2011
Beangt skrev:
Men bilen blir ju inte påställd bara för jag har ett papper:s vill Kunna köra hem så fort jag köpt bilen:(

bara köra vad är problemet?
+ att du lär ju ha skrivit ett kvitto / köpes kontrakt

så blir man stoppad är de bara fläska upp de säga att den är i kryssad för påställning och snutarna bryr sig inte mer om de. så länge den är trafikförsäkrad
de 2-3 sketna dagarna de tar innan allt är data reggat

eller oxå pyntar du den som äger bilen lite extra pengar dvs de belopp skatten kostar och mäniskan ställer på den direkt via internet.

alternativt 3 ta dit en bärgare är de för dyrt hyr 1 släp kräver dock E kort

så förstår inte vad problemen är?

663 Inlägg
15 mars 2011
Enklast är nog om du skippar detta bilköp helt...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 mars 2011
Om säljaren tar kontakt med skatteverket kan de besluta att det är den nya ägaren som skall stå för skatten...

Förstår inte varför alla är så rädda att lyfta telefon och snacka med myndigheterna, de kan faktiskt hjälpa oss också....

Ställ på bilen via nätet, skriv ut så du har ett bevis på att bilen är påställd. Teckna en försäkring i ditt namn, kör från platsen.

Säljaren kontaktar skatteverket och berättar att han sålt bilen och därför inte ska bli skattskyldig, skatteverket beslutar att du som köpare ska betala skatten... två månader senare dimer inbetalningskort ner hos dig.

Kontaktar inte säljaren skatteverket blir han skattskylldig så det ligger i hans intresse så att säga...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

362 Inlägg
15 mars 2011
jösses va ni gnäller, köp bilen, ring direkt innan du åker å ta en försäkring å kör hem. svårare än så är det väl inte?

om ja inte har helt fel så kommer väl bara skatten till nuvarande ägare om han/hon står på bilen den månaden den ska skattas? annars är det väl bara att kryssa i påställning på lappen så får väl den nya ägaren skatten?? så har det iaf gjort för mig om ja inte minns helt å skogarna

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

519 Inlägg
15 mars 2011
Om du väljer att ställa på den i samband med ägarbyte (finns en ruta för det på ägarebevispapprena) så kommer fakturan för skatten att komma till dig.

Det man kanske kan göra är väl att låta ägaren ställa på den, vänta tills h*n betalat fakturan. Du kan se på vägverkets sida om den är påställd. Och sedan köpa den när allt det är gjort...
Senast redigerat av Larschan (15 mars 2011)

Sök