2751
Sök

Raka rör - 740!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 mars 2011
#21
Emilius skrev:
mk2_power skrev:
Sen vet alla som läst på lite att en originalmotor behöver mottryck från avgassystemet. Sätter man rakt 3" hela vägen går bilen sämre än med originalrör. Ju nyare bil desto känsligare.

Man sätter inte rakt 3" på en originalbil heller, då är man ju blåst.

Men något om mottryck har jag då fan aldrig hört, bara av folk som lyssnar på rykten och aldrig hört fakta om avgassystem.

Det är 2-takt som behöver avstämda ljuddämpare. 4-takt måste bara bli av med avgaserna så snabbt som möjligt.

Läs en bok, alla på hela garaget bör göra detta då ointelligensen flödar.

Jag rekommenderar "How to build horsepower" av David Vizard.

http://www.amazon.com/How-Build-Horsepo … 0931472245

Läs även denna tråden och främst Janne Lundins första inlägg i tråden.
Janne Lundin är byggare och förare av "Midnight blower" amazonen, som han varvade bra långt över 11 tusen med en överladdad gammal B20, i en sån bil är avgasflödet viktigt, så han kan ett och annat.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … amp;t=8013

Läs på gott folk och snälla sluta bre på myterna mer och mer.

har gått utbildning på avgassystem via jobb, och det med mottryck på nya bilar spelar stor roll. speciellt när det finns partikelfilter.
varför tror du det tillverkas ljuddämpare med flera rör och kanaler? det har inte bara med resonans och ljuddämpning att göra.
på vissa bilmodeller tänds motorlampan om mottrycket blir för högt eller lågt.

men som sagt detta blir viktigare ju nyare bilen är.

en 740:is avgassystem är inte optimerat ifrån fabrik med den tekniken vi har idag, därför finns extraktorrör och sportsystem som kan ge någon liten hästkraft.

jag ser ingen mening med att köra med raka rör då det är outhärdligt för omgivningen och det låter inte häftigt någonstans. det bästa jag har haft på någon av mina 740 var jt 3" halvsystem som lät precis lagom.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 mars 2011
#22
Om man ska göra rätt & riktigt så är ju extraktor, riktig dämpare & allmän flödesoptimering rätt väg att gå. Snackar man däremot om en vinterbil köpt för några tusingar som kanske håller till nästa besök hos spb så är vi ju på en helt annan nivå!
Att spendera pengar på avgassystemet på en sådan bil är väl rent jävla slöseri?
Däremot skulle jag aldrig montera biltemas lågbudget-dämpare på något seriöst.
Att köra med lågbudget-prylar är ju något man gör på lågbudget-bilar, skulle man följa logiken att alltid köpa det bästa även till vinterholken så skulle det bli överjävligt dyrt.
Kvalitet är ju mycket viktigt på en bil som man har lagt mycket pegar & tid på men man får fan inte bli löjlig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
1 714 Inlägg
14 mars 2011
#23
mk2_power skrev:
Emilius skrev:
mk2_power skrev:
Sen vet alla som läst på lite att en originalmotor behöver mottryck från avgassystemet. Sätter man rakt 3" hela vägen går bilen sämre än med originalrör. Ju nyare bil desto känsligare.

Man sätter inte rakt 3" på en originalbil heller, då är man ju blåst.

Men något om mottryck har jag då fan aldrig hört, bara av folk som lyssnar på rykten och aldrig hört fakta om avgassystem.

Det är 2-takt som behöver avstämda ljuddämpare. 4-takt måste bara bli av med avgaserna så snabbt som möjligt.

Läs en bok, alla på hela garaget bör göra detta då ointelligensen flödar.

Jag rekommenderar "How to build horsepower" av David Vizard.

http://www.amazon.com/How-Build-Horsepo … 0931472245

Läs även denna tråden och främst Janne Lundins första inlägg i tråden.
Janne Lundin är byggare och förare av "Midnight blower" amazonen, som han varvade bra långt över 11 tusen med en överladdad gammal B20, i en sån bil är avgasflödet viktigt, så han kan ett och annat.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … amp;t=8013

Läs på gott folk och snälla sluta bre på myterna mer och mer.

har gått utbildning på avgassystem via jobb, och det med mottryck på nya bilar spelar stor roll. speciellt när det finns partikelfilter.
varför tror du det tillverkas ljuddämpare med flera rör och kanaler? det har inte bara med resonans och ljuddämpning att göra.
på vissa bilmodeller tänds motorlampan om mottrycket blir för högt eller lågt.

men som sagt detta blir viktigare ju nyare bilen är.

en 740:is avgassystem är inte optimerat ifrån fabrik med den tekniken vi har idag, därför finns extraktorrör och sportsystem som kan ge någon liten hästkraft.

jag ser ingen mening med att köra med raka rör då det är outhärdligt för omgivningen och det låter inte häftigt någonstans. det bästa jag har haft på någon av mina 740 var jt 3" halvsystem som lät precis lagom.

Vad har det för betydelse vad du gått för utbildning?

Ingick det i utbildningen att bänka olika motorer med olika avgassystem och köra ljuddämpare i flödesbänk?

Eller jobbade du på simons där utbildningen i princip var "säg till kunderna att vi har bästa ljuddämparna ever för då säljer vi mycket"

Partikelfilter har väl inte allt för mycket med diskussionsämnet att göra. Då är vi inne på andra grejer.

Jag har inte sagt nånting om att göra mer hästar heller i denna tråden, undrar var alla får det ifrån.

Jag menar mest på att det är onödigt att kasta bort 10 hästar (alltså förlora) på att skaffa skräp avgassystem.

Jag har också tidigare i tråden sagt ifrån att köra med raka rör om du nu riktade det mot mig smile


Avstängd
1 714 Inlägg
14 mars 2011
#24
RD_87 skrev:
Om man ska göra rätt & riktigt så är ju extraktor, riktig dämpare & allmän flödesoptimering rätt väg att gå. Snackar man däremot om en vinterbil köpt för några tusingar som kanske håller till nästa besök hos spb så är vi ju på en helt annan nivå!
Att spendera pengar på avgassystemet på en sådan bil är väl rent jävla slöseri?
Däremot skulle jag aldrig montera biltemas lågbudget-dämpare på något seriöst.
Att köra med lågbudget-prylar är ju något man gör på lågbudget-bilar, skulle man följa logiken att alltid köpa det bästa även till vinterholken så skulle det bli överjävligt dyrt.
Kvalitet är ju mycket viktigt på en bil som man har lagt mycket pegar & tid på men man får fan inte bli löjlig.

Men alltså om skillnaden är 300kr, är det så extremt nödvändigt att köra med det sämsta man kan få tag på då?

Håller du också med om att det är bättre att slarva ihop ett billigt system än att låta bli att byta öht?


1 484 Inlägg
14 mars 2011
#25
KHRacing skrev:
Söker du ett avgassystem från företaget Raka rör .

eller vill du montera raka rör som avgassystem på din 740 ?

Om det senare så skippa det,, polisen lär jaga dig överallt & dina grannar
lär strypa dig innan polisen hittar dig typ.

Tro mig, jag vet wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

111 Inlägg
14 mars 2011
#26
man blir ju mörkrädd när man läser första inlägget i denna tråd hahahaha! Jag hade frågat på bsr om de inte kan fixa ett helsystem i titan av namnet "rakt rör" de finns säkert färdiga satser big_smile HAHA

Detta gjorde min dag!

MVH
m2


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 mars 2011
#27
Emilius skrev:
Men alltså om skillnaden är 300kr, är det så extremt nödvändigt att köra med det sämsta man kan få tag på då?

Håller du också med om att det är bättre att slarva ihop ett billigt system än att låta bli att byta öht?

Skillnaden är 300:- dvs 50%, i kronor & ören är det inte mycket att snacka om.
Men om man rakt av skulle köpa 50% dyrare grejor till en vnterbil så blir det mycket pengar i slutändan. Man kan ta min halvrisiga 164 som exempel, 5K i inköp och nästan lika mycket i grejor, skulle jag då ha lagt 50% till så hade det blivit ytterligare 2500 för en grejor som kanske är bättre, men knappast på bilen i fråga.
Anledningen till att jag svängde ihop ett biltemabaserat avgassystem var att jag ville ha ett lite ballare ljud och iaf inte sämre flöde för en så låg kostnad som möjligt. Oavsett vad jag skulle ha för system så ger det knappast mer effekt, då flaskhalsen är förgasare, kam & topplock. Rostskyddet på och hållbarheten är enligt mig alldeles utmärkt på biltemas universaldämpare.
Vad du än klämmer dit för avgassystem på en 740 lär du inte få någon betydande vinst utan att göra något annat. Jag skulle tippa att det lättaste & billigaste sättet att plocka ut en hk eller två är att byta till elfäkt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
1 714 Inlägg
14 mars 2011
#28
RD_87 skrev:
Emilius skrev:
Men alltså om skillnaden är 300kr, är det så extremt nödvändigt att köra med det sämsta man kan få tag på då?

Håller du också med om att det är bättre att slarva ihop ett billigt system än att låta bli att byta öht?

Skillnaden är 300:- dvs 50%, i kronor & ören är det inte mycket att snacka om.
Men om man rakt av skulle köpa 50% dyrare grejor till en vnterbil så blir det mycket pengar i slutändan. Man kan ta min halvrisiga 164 som exempel, 5K i inköp och nästan lika mycket i grejor, skulle jag då ha lagt 50% till så hade det blivit ytterligare 2500 för en grejor som kanske är bättre, men knappast på bilen i fråga.
Anledningen till att jag svängde ihop ett biltemabaserat avgassystem var att jag ville ha ett lite ballare ljud och iaf inte sämre flöde för en så låg kostnad som möjligt. Oavsett vad jag skulle ha för system så ger det knappast mer effekt, då flaskhalsen är förgasare, kam & topplock. Rostskyddet på och hållbarheten är enligt mig alldeles utmärkt på biltemas universaldämpare.
Vad du än klämmer dit för avgassystem på en 740 lär du inte få någon betydande vinst utan att göra något annat. Jag skulle tippa att det lättaste & billigaste sättet att plocka ut en hk eller två är att byta till elfäkt. smile

Jag har fortfarande inte nämnt ett enda ord om att plocka ut mer effekt?


865 Inlägg
14 mars 2011
#29
Emilius skrev:
RD_87 skrev:
Om man ska göra rätt & riktigt så är ju extraktor, riktig dämpare & allmän flödesoptimering rätt väg att gå. Snackar man däremot om en vinterbil köpt för några tusingar som kanske håller till nästa besök hos spb så är vi ju på en helt annan nivå!
Att spendera pengar på avgassystemet på en sådan bil är väl rent jävla slöseri?
Däremot skulle jag aldrig montera biltemas lågbudget-dämpare på något seriöst.
Att köra med lågbudget-prylar är ju något man gör på lågbudget-bilar, skulle man följa logiken att alltid köpa det bästa även till vinterholken så skulle det bli överjävligt dyrt.
Kvalitet är ju mycket viktigt på en bil som man har lagt mycket pegar & tid på men man får fan inte bli löjlig.

Men alltså om skillnaden är 300kr, är det så extremt nödvändigt att köra med det sämsta man kan få tag på då?

Håller du också med om att det är bättre att slarva ihop ett billigt system än att låta bli att byta öht?

ne klart man inte ska ha det sämsta som biltema och Apple racing när det finns Ferrita:lol:
Senast redigerat av no_fake (14 mars 2011)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 mars 2011
#30
Om man inte är ute efter effekt utan bara vill åt ljudet, så är det väl bara att ta det billigaste som finns med rostskydd på? Alla fullflödesdämpare oavsett fabrikat lär vara bättre än dubbla orginalburkar flödesmässigt. Jag kan inte förstå logiken i att köpa dämpare med optimalt flöde om man inte är ute efter effekt?
Det du säger då är ju att det billigaste duger men att man bör ta nåt dyrare iaf? Varför i hela helvete skulle man göra så?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
1 714 Inlägg
14 mars 2011
#31
no_fake skrev:
Emilius skrev:
RD_87 skrev:
Om man ska göra rätt & riktigt så är ju extraktor, riktig dämpare & allmän flödesoptimering rätt väg att gå. Snackar man däremot om en vinterbil köpt för några tusingar som kanske håller till nästa besök hos spb så är vi ju på en helt annan nivå!
Att spendera pengar på avgassystemet på en sådan bil är väl rent jävla slöseri?
Däremot skulle jag aldrig montera biltemas lågbudget-dämpare på något seriöst.
Att köra med lågbudget-prylar är ju något man gör på lågbudget-bilar, skulle man följa logiken att alltid köpa det bästa även till vinterholken så skulle det bli överjävligt dyrt.
Kvalitet är ju mycket viktigt på en bil som man har lagt mycket pegar & tid på men man får fan inte bli löjlig.

Men alltså om skillnaden är 300kr, är det så extremt nödvändigt att köra med det sämsta man kan få tag på då?

Håller du också med om att det är bättre att slarva ihop ett billigt system än att låta bli att byta öht?

ne klart man inte ska ha det sämsta som biltema och Apple racing när det finns Ferrita:lol:

Kör på din grej du, det blir säkert bra lol


Avstängd
1 714 Inlägg
14 mars 2011
#32
RD_87 skrev:
Om man inte är ute efter effekt utan bara vill åt ljudet, så är det väl bara att ta det billigaste som finns med rostskydd på? Alla fullflödesdämpare oavsett fabrikat lär vara bättre än dubbla orginalburkar flödesmässigt. Jag kan inte förstå logiken i att köpa dämpare med optimalt flöde om man inte är ute efter effekt?
Det du säger då är ju att det billigaste duger men att man bör ta nåt dyrare iaf? Varför i hela helvete skulle man göra så?

När har jag sagt att det billigaste duger då?

Och nej, jag ser ingen anledning att ta det sämsta, onödigt att ge upp hästar sa jag,
för ett biltemasystem betvivlar jag att det är bättre än original.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
#33
Emilius skrev:
RD_87 skrev:
Om man inte är ute efter effekt utan bara vill åt ljudet, så är det väl bara att ta det billigaste som finns med rostskydd på? Alla fullflödesdämpare oavsett fabrikat lär vara bättre än dubbla orginalburkar flödesmässigt. Jag kan inte förstå logiken i att köpa dämpare med optimalt flöde om man inte är ute efter effekt?
Det du säger då är ju att det billigaste duger men att man bör ta nåt dyrare iaf? Varför i hela helvete skulle man göra så?

När har jag sagt att det billigaste duger då?

Och nej, jag ser ingen anledning att ta det sämsta, onödigt att ge upp hästar sa jag,
för ett biltemasystem betvivlar jag att det är bättre än original.

Jag kan med största säkerhet säga att biltemas flödar bättre än orginalet, då det är raka burkar av fullflödestyp. Om man dessutom går upp i diameter är det en sjävklarhet med bättre flöde. Att det inte skulle duga till en gammal 740 utan övrig trimmning är bara strunt.
Som sagt, bra grejor till bra bilar, billiga grejor till billiga bilar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök