3357
Sök

Hur får jag bort prickarna i "tittögat" i min digitala systemkamera?

1 866 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
Har ett problem...
På alla bilder jag tar får jag en svart prick typ i mitten av bilderna. Har putsat linsen på utsidan av objektivet, har även monterat bort objektivet och putsat på insidan av det och även i huset men pricken kvarstår.....
snälla kan någon hjälpa mig?

PROBLEMET AVKLARAT!!

NÄSTA BEKYMMER ÄR ALLA SVARTA PRICKAR I "TITTÖGAT". DVS DET FINNS INGA PRICKAR PÅ SJÄLVA BILDEN NU MEN HUR RENGÖR JAG TITTÖGAT FÖR ATT FÅ BORT DE STÖRIGA PRICKARNA DÄR?
Senast redigerat av RichiB (12 mars 2011)

97 Inlägg
12 mars 2011
får nog köpa en ny kamra richi eller lämna indenn

1 866 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
andre83 skrev:
får nog köpa en ny kamra richi eller lämna indenn

jasså..
onödigt med ny kamera om det e objektivet det e fel på!

97 Inlägg
12 mars 2011
inte vet jag

1 510 Inlägg
12 mars 2011
Kan också vara damm på sensorn, isf. kan det hjälpa att blåsa med en bälg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 866 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
stickman skrev:

aha... var hittar jag sensorn? hur ser den ut?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
12 mars 2011
RichiB skrev:
stickman skrev:

aha... var hittar jag sensorn? hur ser den ut?

Sensorn sitter bakom spegeln i kameran (om du har en systemdigital).

Läs din manual om hur man fäller upp spegeln, vänd kameran så att är öppningen neråt och så blåser du in i kameran lite försiktigt.

Sensorn är extremt känslig, så du bör aldrig röra den rent fysiskt med varken fingrar och verktyg.

1 866 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
kanon tack för tipsen! :-)
Fick bort smutsen genom att fälla upp spegeln o blåsa! :-) Weee
Men hur får  jag bort smutsen i "tittögat" ?.
Dvs när jag ska ta en bild så ser jag flera svarta prickar i tittögat men det blir inga prickar på bilden i sig! Men dock störigt med dessa prickar!
Någon som har något tips ang detta?
kameran är en Nikon D40!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
12 mars 2011
Om du ser prickar i sökaren (som tittögat heter smile ) så är det troligtvis skit på spegeln (som du ser när du tar bort objektivet), plastbiten precis ovanför spegeln eller helt enkelt på själva sökaren själv.

Papperator
50 Inlägg
13 mars 2011
RichiB skrev:
Har ett problem...
På alla bilder jag tar får jag en svart prick typ i mitten av bilderna. Har putsat linsen på utsidan av objektivet, har även monterat bort objektivet och putsat på insidan av det och även i huset men pricken kvarstår.....

PROBLEMET AVKLARAT!!

NÄSTA BEKYMMER ÄR ALLA SVARTA PRICKAR I "TITTÖGAT". DVS DET FINNS INGA PRICKAR PÅ SJÄLVA BILDEN NU MEN HUR RENGÖR JAG TITTÖGAT FÖR ATT FÅ BORT DE STÖRIGA PRICKARNA DÄR?

Det är inte smuts eller så, det är prickar för att kunna veta vars exakta mitten är och lite sånt ska gå att stänga av nånstans. smile

1 866 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
addej skrev:
RichiB skrev:
Har ett problem...

PROBLEMET AVKLARAT!!

Det är inte smuts eller så, det är prickar för att kunna veta vars exakta mitten är och lite sånt ska gå att stänga av nånstans. smile

hehe nej nej det är det inte! :-)
De har tillkommit med tiden! Det är smuts!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
14 mars 2011
addej skrev:
RichiB skrev:
Har ett problem...

PROBLEMET AVKLARAT!!

Haha, snacka FAIL om det hade varit så. tongue Haha!

RichiB: Smutsen fortfarande kvar?

Den vita plasten jag pratade om förut är densamma som han byter i följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=3IjSPL584zg

Rengör den.
Senast redigerat av Bebben (14 mars 2011)

1 866 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
addej skrev:
RichiB skrev:
Har ett problem...

PROBLEMET AVKLARAT!!

Haha, snacka FAIL om det hade varit så. tongue Haha!

RichiB: Smutsen fortfarande kvar?

Den vita plasten jag pratade om förut är densamma som han byter i följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=3IjSPL584zg

Rengör den.

bara smutsen i tittögat är kvar! Det andra har jag lyckats få bort :-)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
15 mars 2011
Men då måste det vara skit på spegeln, fokusskivan eller glasskivan du tittar in igenom.

345 Inlägg
15 mars 2011
enkelt svar är att ta bort "gummi listen" som sitter runt titt hålet och sen tar du en duk som du har till tex glasögon och gnuggar.  ;D

Supra Club Sweden

1 866 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
RoberthR skrev:
enkelt svar är att ta bort "gummi listen" som sitter runt titt hålet och sen tar du en duk som du har till tex glasögon och gnuggar.  ;D

alltså skiten sitter på insidan av titthålet!
Har gnuggat på utsidan redan utan resultat!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
15 mars 2011
RichiB skrev:
RoberthR skrev:

Okej, ta bort fokusskivan som det visas i videon jag länkade innan och blås rent och se om det hjälper.

Funkar/Vågar/Vill du inte det så skicka in den på service. Lasses Kameraservice är mycket bra och välkända i nikonkretsar och rekommenderas ofta.

1 866 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
RichiB skrev:
RoberthR skrev:

Okej, ta bort fokusskivan som det visas i videon jag länkade innan och blås rent och se om det hjälper.

Funkar/Vågar/Vill du inte det så skicka in den på service. Lasses Kameraservice är mycket bra och välkända i nikonkretsar och rekommenderas ofta.

ok tack ska du ha för hjälpen :-)

Sök