3693
Sök

Chippa ner en bil för att minska bränsleförbrukningen?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 mars 2011
#21
mats757 skrev:
Nu ska vi inte blanda ihop diesel och bensin i den här diskutionen.
En diesel har helt andra förutsättningar vad det gäller dellast, då blandningsförhållandet inte alls är lika kritiskt som i en bensinare.

Mats

Helt rätt.

En dieselmotor kan gå med luftöverskott som bensinmotorn bara skulle kunna drömma om... Det är inte ovanligt att man kör en dieselmotor (sugis) på dellast på upp emot lambda 4 vilket är extremt. I en turbomatad kan man hamna på lambda 1,5 till 2 på dellast. Lägger man en diesel på lambda 1 så svartryker han, men gud vilken go effekt som finns där då...


Lamdbavärdet är kritiskt för att få en motor att gå snålt eller för den delen ge mycket effekt.

Ska motorn gå så snålt som möjligt så eftersträvar man hos bensinmotorn magerkörning d.v.s. ett lambdavärde större än ett, vilket kommer att på sikt förstöra katalysatorn.

För mycket effekt eftersträvar man ett lambdavärde under 1 d.v.s. fet blandning och kommer då garanterat att elda upp kalaysatorn.

För att göra miljön glad eftersträvar man ett lamdavärde på Exakt 1 (fortfarande bensinmotor) det här är en kompromiss, men katalysatorn fungerar optimalt altså får man ut mindre skadliga utsläpp än de andra alternativen.

Alla förändringar av lambdavärdet kräver att man följer med med tändning och ev. laddtryck för att motorn inte ska spika, framför allt vid magerkörning.

Den stora skillnaden mellan bensin och dieselmotorn är att mer bränsle kyler bensinmotorn men överhettar dieselmotorn, samt mer luft överhettar bensinmotorn men kyler dieselmotorn.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#22
jonTe skrev:
Jag vet att D5:an är snål men är den verkligen lika snål som en DRIVe? jag tvivlar.

Jag har själv kört en V50 drivE samma sträcka som jag kör V70 till och från jobbet, V50 drar i det närmaste samma som V70. I lägre farter så som 80-90km/h upplevde jag V50 som att dra mer än min V70. Japp, jag är också förvånad.

Skall se om jag kan prova en V70 drivE samma sträcka också.

Här är en intressant artikel, det ännu mer intressanta är att jag själv fiskört på samma sätt över 70mil och mätt förbrukningen och det var lägre än 0.38 med min D5:a :-) http://mobil.aftonbladet.se/kampanj/vol … 6153001.ab

Som jag sagt flera gånger tidigare så finner jag föga nöje i att försöka övertyga andra, för min del räcker det att själv VETA.  skulle jag låna en V70 drivE av volvoaffären så är det för egna intresset.

I slutänden kan man ju fråga sig om "drivE" inte handlar mer om reklamkampagnen att tvätta bort Volvos bränsletörst än att egentligen sänka förbrukningen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök