mats757 skrev:
Nu ska vi inte blanda ihop diesel och bensin i den här diskutionen.
En diesel har helt andra förutsättningar vad det gäller dellast, då blandningsförhållandet inte alls är lika kritiskt som i en bensinare.
Mats
Helt rätt.
En dieselmotor kan gå med luftöverskott som bensinmotorn bara skulle kunna drömma om... Det är inte ovanligt att man kör en dieselmotor (sugis) på dellast på upp emot lambda 4 vilket är extremt. I en turbomatad kan man hamna på lambda 1,5 till 2 på dellast. Lägger man en diesel på lambda 1 så svartryker han, men gud vilken go effekt som finns där då...
Lamdbavärdet är kritiskt för att få en motor att gå snålt eller för den delen ge mycket effekt.
Ska motorn gå så snålt som möjligt så eftersträvar man hos bensinmotorn magerkörning d.v.s. ett lambdavärde större än ett, vilket kommer att på sikt förstöra katalysatorn.
För mycket effekt eftersträvar man ett lambdavärde under 1 d.v.s. fet blandning och kommer då garanterat att elda upp kalaysatorn.
För att göra miljön glad eftersträvar man ett lamdavärde på Exakt 1 (fortfarande bensinmotor) det här är en kompromiss, men katalysatorn fungerar optimalt altså får man ut mindre skadliga utsläpp än de andra alternativen.
Alla förändringar av lambdavärdet kräver att man följer med med tändning och ev. laddtryck för att motorn inte ska spika, framför allt vid magerkörning.
Den stora skillnaden mellan bensin och dieselmotorn är att mer bränsle kyler bensinmotorn men överhettar dieselmotorn, samt mer luft överhettar bensinmotorn men kyler dieselmotorn.
Mvh Magnus