Det är som tidigare nämnt lite olika på olika bilmodeller. Det viktigaste är som också redan sagts hur man kör.
Det man kan göra är ett ekonomiprogram, där man på tex en turbo bensinare eller turbodiesel ställer på mer laddtryck på låga varv så att man lättare får upp bilen i fart utan att behöva varva lika mycket, dvs man möjliggör för föraren att hålla ett lägre snittvarvtal. Och så låter man effekten vara original på högre varv. Det kommer då kännas att det finns mer på låga varv och det underlättar för chauffören att hålla sig där.
Därmed räcker det inte att bara justera programmet utan man måste köra mer medvetet också.
Vad gäller äldre sugmotorer så är dem optimerade för ett lägre oktantal än vi har i sverige. Man kan då ställa tändniningen vassare och det kan i sin tur spara bränsle. Är såklart olika på olika motorer, men tex Bmw 535i E34, alltså stora sexan har jag haft bra resultat på och även andra äldre bmw bilar och porsche modeller där ägaren har orkat lägga energi på att faktiskt mäta skillnaden.
Så finns inga klockrena genvägar att programmera om och spara massor, men lite kan man göra såklart. Och som nämnts ovan även regelbunden service skapar en mer optimal motor med mer optimal förbränning.
En del väljer att E85-konvertera för att komma ner i kostnad och det man kan räkna på är att landa någonstans mellan 20-30% högre i förbrukning om man har ett bra anpassat E85 program. Och om E85 kostar 10kr/litern och bensinen 14kr/litern så finns det ju pengar att tjäna om man kör långa sträckor.
Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (15 mars 2011)
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.