2549
Sök

Chippa ner en bil för att minska bränsleförbrukningen?

4 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#1
ja, går det att göra så? bensinpriserna är ju helt åt helvete...

Rush
10 Inlägg
15 mars 2011
#2
haha, aade är dom, om 2 år kostar de 17/L

________
Johanzone

925 Inlägg
15 mars 2011
#3
Beror nog på vad det är för bil.
MEN... först. Service. Lättrullande hjul, bromsar i perfekt skick.
Sänk farten och kör på "Rätt" sätt.

Vill du fortfarande sänka ytterligare. Prova chip. Men man måste göra dom andra sakerna först.

Alt byt bil.

Mats

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 mars 2011
#4
Oftast är det inte maxeffekten på bilen som bestämmer förbrukningen, utan förarens körvanor plus det som mats nämnde. En chippning som ger mer effekt minskar ju ofta förbrukningen om man kör på samma sätt som tidigare.

Edit: skulle du lyckas "chippa ner" bilen så skulle du förmodligen inte spara nåt bränsle utan ligga på högre gaspådrag o svära över att den är så trött... (det är inte alltid den minsta motorn i en viss bilmmodell som är den snålaste)
Senast redigerat av henke_99 (15 mars 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 005 Inlägg
15 mars 2011
#5
TM-Racing "räknade ut" att jag skulle få 6-8% lägre förbrukning på S90n. Men det skulle kosta 8000kr, så det skulle innebära att det skulle kosta några tusen mil för att löna sig.......... IFALL det verkligen är 6-8%.

Så nej. Bättre o köra lugnare och serva bilen ordentligt ofta.


181 Inlägg
15 mars 2011
#6
Det är som tidigare nämnt lite olika på olika bilmodeller. Det viktigaste är som också redan sagts hur man kör.

Det man kan göra är ett ekonomiprogram, där man på tex en turbo bensinare eller turbodiesel ställer på mer laddtryck på låga varv så att man lättare får upp bilen i fart utan att behöva varva lika mycket, dvs man möjliggör för föraren att hålla ett lägre snittvarvtal. Och så låter man effekten vara original på högre varv. Det kommer då kännas att det finns mer på låga varv och det underlättar för chauffören att hålla sig där.
Därmed räcker det inte att bara justera programmet utan man måste köra mer medvetet också.

Vad gäller äldre sugmotorer så är dem optimerade för ett lägre oktantal än vi har i sverige. Man kan då ställa tändniningen vassare och det kan i sin tur spara bränsle. Är såklart olika på olika motorer, men tex Bmw 535i E34, alltså stora sexan har jag haft bra resultat på och även andra äldre bmw bilar och porsche modeller där ägaren har orkat lägga energi på att faktiskt mäta skillnaden.

Så finns inga klockrena genvägar att programmera om och spara massor, men lite kan man göra såklart. Och som nämnts ovan även regelbunden service skapar en mer optimal motor med mer optimal förbränning.

En del väljer att E85-konvertera för att komma ner i kostnad och det man kan räkna på är att landa någonstans mellan 20-30% högre i förbrukning om man har ett bra anpassat E85 program. Och om E85 kostar 10kr/litern och bensinen 14kr/litern så finns det ju pengar att tjäna om man kör långa sträckor.

Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (15 mars 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

4 005 Inlägg
15 mars 2011
#7
Jag tycker hela den är bränsleförbrukningsdebatten är meninglös och märklig och rätt enkel?

Bryr man sig om om bensinpriset så köper man väl en liten fjantbil med max 1.0 liters motor och 60hp som dels inte väger så mkt, dels är effektiv, och är glad?

I annat fall så tankar man väl bara bilen när den blir full?


4 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#8
tack för alla svar, många frågetecken som suddats ut nu.
linuslinje: man kanske vill ha en fet lyxig vardagsbil som ändå är bensinsnål.
fattar inte varför det inte byggs några vettiga bilar fast med små bensinsnåla motorer, som vardagsbil skiter man ju i effekten, bara man åker bekvämt och tar sig från a till b.

nej små skitbilar är absolut inget alternativ.

5 710 Inlägg
16 mars 2011
#9
empo021 skrev:
fattar inte varför det inte byggs några vettiga bilar fast med små bensinsnåla motorer, som vardagsbil skiter man ju i effekten, bara man åker bekvämt och tar sig från a till b.
.

Vad som är vettiga bilar i dina ögon vet jag inte men visst finns det stora, bekväma och säkra bilar med små bränslesnåla motorer?
Bensinmotorer är inte det bästa när man pratar förbrukning så man bör hellre titta på diesel.
V70 eDrive med 109 hästars diesel? Tar enorm lite bränsle i förhållande till bilens storlek.....
A6/Superb med minsta dieseln?

Finns fler exempel.

MVH Jonas
..............

17 Inlägg
16 mars 2011
#10
Du kanske helt enkelt är ämnad för en hybrid bil?

925 Inlägg
16 mars 2011
#11
Vi vet inte ens vad han har för bil idag. Det är då svårt att spekulera i hur han ska sänka sin bränslekostnad. Den kanske inte är så farlig ändå.
Köper man en nyare bil blir kapitakostnaden väldigt hög istället vilket kompenserar den låga förbrukningen. Så att....
Hur långt är ett snöre.

Mats

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 mars 2011
#12
Teoretisk går det att chippa ner en bil så effekten och således vridmomentet blir lägre över hela registret, men vad tjänar du på det?

Största problemet blir att du genom att chippa ner bilen gör den sämre i verkningsgrad. Växellådan och motorn på en bil är från biltillverkaren anpassad för att göra bilen så körbar som möjligt både rent bränsleekonomiskt och accelerationsmässigt.

Ska man modifiera sin bil för bränsleekonomi och är berädd att lägga tusentals kronor på det tror jag man vinner mer på att byta växellåda till en med en dedikerad överväxel som kan användas på motorvägen/landsväg.

Totalt sätt behöver man ungefär 15-20kW för att hålla en bil i storlek av V70 i 110km/timme Då är frågan om du tror att det blir mer ekonomiskt att köra en 2,5l maskin ner trimmad med 50% öppet gasspjäll eller en 2,5l maskin upp trimmad och 10% gasspjäll? 

Eller en 1,0 liters maskin på 4500 rpm kontra en 2,5 litersmaskin på 1800 rpm...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 mars 2011
#13
Johanzone skrev:
haha, aade är dom, om 2 år kostar de 17/L

Mycket möjligt, men vad grundar du detta på? tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

124 Inlägg
17 mars 2011
#14
ett tips är till mig att byta filter oftare och kör ekonomisk, och använd fötterna.
ska du åka 1-2 km använd cykeln eller något.


925 Inlägg
17 mars 2011
#15
zovix skrev:
Teoretisk går det att chippa ner en bil så effekten och således vridmomentet blir lägre över hela registret, men vad tjänar du på det?

Största problemet blir att du genom att chippa ner bilen gör den sämre i verkningsgrad.

Mvh Magnus

Tvärt om vill jag säga. En modern bil är i huvudsak optimerad för att ge rena avgaser, tyvärr sammanfaller inte det med optimal verkningsgrad.

Rena avgaser, maximal verkningsgrad och max effekt har helt olika inställningar.


Men som som tidigare sagt, att gå korta sträckor är den absolut bästa besparingen! :-)

Mats
Senast redigerat av mats757 (17 mars 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#16
jonTe skrev:
V70 eDrive med 109 hästars diesel? Tar enorm lite bränsle i förhållande till bilens storlek.....

Finns fler exempel.

Det kuliga är att min V70 D5 drar lika lite om man vill, men den blir inte klassad som miljöbil eftersom de 225hästarna på körcykeln släpper ut mer än 120g/km.   Jag kör alltså "lika" snålt som en drivE OCH har effekt till att köra om.

Som sagt tidigare så handlar det om hur man kör inte vad toppeffekten är, eftersom att man per definition aldrig använder toppeffekten om man vill köra snålt.  Att tejpa en potatis under gaspedalen är alltså billigare än att miljöchippa ned effekten och ger samma resultat ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
17 mars 2011
#17
torpis skrev:
jonTe skrev:
V70 eDrive med 109 hästars diesel? Tar enorm lite bränsle i förhållande till bilens storlek.....

Finns fler exempel.

Det kuliga är att min V70 D5 drar lika lite om man vill, men den blir inte klassad som miljöbil eftersom de 225hästarna på körcykeln släpper ut mer än 120g/km.   Jag kör alltså "lika" snålt som en drivE OCH har effekt till att köra om.

Som sagt tidigare så handlar det om hur man kör inte vad toppeffekten är, eftersom att man per definition aldrig använder toppeffekten om man vill köra snålt.  Att tejpa en potatis under gaspedalen är alltså billigare än att miljöchippa ned effekten och ger samma resultat ;-)

Din V70 D5 drar inte lika lite som en DRIVe om körsättet är lika i båda bilarna.

Smoke Tires Not Drugs.

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#18
mickecorrado skrev:
torpis skrev:
jonTe skrev:
V70 eDrive med 109 hästars diesel? Tar enorm lite bränsle i förhållande till bilens storlek.....

Finns fler exempel.

Det kuliga är att min V70 D5 drar lika lite om man vill, men den blir inte klassad som miljöbil eftersom de 225hästarna på körcykeln släpper ut mer än 120g/km.   Jag kör alltså "lika" snålt som en drivE OCH har effekt till att köra om.

Som sagt tidigare så handlar det om hur man kör inte vad toppeffekten är, eftersom att man per definition aldrig använder toppeffekten om man vill köra snålt.  Att tejpa en potatis under gaspedalen är alltså billigare än att miljöchippa ned effekten och ger samma resultat ;-)

Din V70 D5 drar inte lika lite som en DRIVe om körsättet är lika i båda bilarna.

Det trodde inte jag heller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
17 mars 2011
#19
torpis skrev:
mickecorrado skrev:
torpis skrev:

Det kuliga är att min V70 D5 drar lika lite om man vill, men den blir inte klassad som miljöbil eftersom de 225hästarna på körcykeln släpper ut mer än 120g/km.   Jag kör alltså "lika" snålt som en drivE OCH har effekt till att köra om.

Som sagt tidigare så handlar det om hur man kör inte vad toppeffekten är, eftersom att man per definition aldrig använder toppeffekten om man vill köra snålt.  Att tejpa en potatis under gaspedalen är alltså billigare än att miljöchippa ned effekten och ger samma resultat ;-)

Din V70 D5 drar inte lika lite som en DRIVe om körsättet är lika i båda bilarna.

Det trodde inte jag heller.

Nä iaf inte i teorin.... som jag har förstått har teknikerna gjort ganska många åtgärder för att få hela bilen snål....jobb på motor...aerodynamik osv osv.
Det är inte ens samma motor i grunden va? 4 cylindrigt vs 5....1.6L vs 2.X...

Jag vet att D5:an är snål men är den verkligen lika snål som en DRIVe? jag tvivlar.

MVH Jonas
..............

925 Inlägg
17 mars 2011
#20
Nu ska vi inte blanda ihop diesel och bensin i den här diskutionen.
En diesel har helt andra förutsättningar vad det gäller dellast, då blandningsförhållandet inte alls är lika kritiskt som i en bensinare.

Mats


Sök