2765
Sök

Jänkare förklaringar?

74 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Th400 växellåda?
12bult 10bult bakaxel, skillnad?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
14 mars 2011
th400 = namnet på lådan (så vitt jag vet).
Finns också th350, th700 osv.
Och om jag inte minns det helt fel så är th350 den sämsta lådan men det är den lådan man kan bygga så att den blir starkast av dom alla.

12 bult, 10 bult etc, det är bara talesätt för olika bakaxlar.
12 bult var den kraftigaste (efter Dana 60) och sedan kom 10 bult om jag inte har fel.

Kan inte det till 100% då jag inte är helt inne på GM men jag tror det är ungefär något sådant.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 mars 2011
Thunderbird88 skrev:
Och om jag inte minns det helt fel så är th350 den sämsta lådan men det är den lådan man kan bygga så att den blir starkast av dom alla.

12 bult var den kraftigaste (efter Dana 60) och sedan kom 10 bult om jag inte har fel.

Kan inte det till 100% då jag inte är helt inne på GM men jag tror det är ungefär något sådant.

Ehhh jasså... 10 eller 12 bult är faktisk antalet bultar som kronhjulet sitter med och dessa axlar hittas under GM´s bilar.
Th350 är absolut inte sämsta lådan och den går att bygga i princip skottsäker.
Th400 = En kraftigare variant än Th350 som tål mycket stryk original. Bägge är 3växlade
Th700 = En modern *nåja* 4växlad med loc-up turbin. Det är en låda som är ekonomisk men rätt kass och tål inte mycket våld. Går dock att förstärka så de klarar med.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 mars 2011
hotrodder skrev:
Thunderbird88 skrev:

Ehhh jasså... 10 eller 12 bult är faktisk antalet bultar som kronhjulet sitter med och dessa axlar hittas under GM´s bilar.
Th350 är absolut inte sämsta lådan och den går att bygga i princip skottsäker.
Th400 = En kraftigare variant än Th350 som tål mycket stryk original. Bägge är 3växlade
Th700 = En modern *nåja* 4växlad med loc-up turbin. Det är en låda som är ekonomisk men rätt kass och tål inte mycket våld. Går dock att förstärka så de klarar med.

Fel igen... 10 och 12 bult är antalet bultar på diffkåpan, och axlarna har sina namn/benämningar efter detta. (ibland även diametern på kronhjulet) Finns fler axlar än dessa två, så som 14bsf (semi float drivaxlar) och 14bff (full float drivaxlar, går att köra av drivaxeln på denna utan att tappa hjulet).

fler bultar motsvarar grövre axel, men även tyngre. 10b och 12b har så pass lika hållbarhet att dom inte är värda att byta mellan.

dessa fyra axlar och danas 44, 60, 70 och 70hd påträffas iaf på chevas van/pickup/suv. Många personbilar har vad jag vet 10b eller 12b.

Även th350 finns med lockup.
Främst är det planetväxeln till OD som är klen på en th700, håller man sig till 1-2-3 när man kör hårt så brukar det gå bra. Temperaturen är automatlådans fiende nummer 1, stor oljekylare är viktigt.
t.ex th350 står för övrigt för Turbo Hydramatic 350 (där siffran är benämningen på lådan, automatlåda för övrigt)
Senast redigerat av henke_99 (14 mars 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 mars 2011
Dana axlar hittas även på Mopar bilar.  10 & 12 bult är däremot endast GM.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Bounty hunter
671 Inlägg
14 mars 2011
RD_87 skrev:

offtopic
Dana var i arikiv x oxå..... tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 mars 2011
RD_87 skrev:

Och på mååånga fler än mopar... wink
Senast redigerat av henke_99 (14 mars 2011)

1 758 Inlägg
14 mars 2011
bobafett skrev:
RD_87 skrev:

offtopic
Dana var i arikiv x oxå..... tongue

Och på Volvo 2/7/9-serien! tongue
Kanske även äldre?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 mars 2011
Jo Danas axlar är väl bland de mest spridda, och Volvos 1031 är väl mycket riktigt baserad på Dana 33 om jag inte missminner mig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 758 Inlägg
14 mars 2011
RD_87 skrev:
Jo Danas axlar är väl bland de mest spridda, och Volvos 1031 är väl mycket riktigt baserad på Dana 33 om jag inte missminner mig.

Jorå, så är det.
Dana 30 är det om man ska vara petig. Sitter även på många Jeep.

74 Inlägg
15 mars 2011
TH betyder Turbo-Hydramatic.
Finns en låda som Heter PG = Power Glide. Är en två stegs låda som kan preppas för över 3000HK. Därmed den hållbaraste GMlådan som Preppade lådor.
350 är en låda dom flesta med lättare bilar väljer.
TH 400 - Skottsäker orginal låda bakom en orginal maskin. med andra ord den hållbaraste lådan orginal. Sitter oftast i dom tyngre bilarna.
Th700 - 3 växlad med lock ´up i turbinen. Hittar man vanligen i Vanar tongue dock finns det TH400 i några med.

4L60-E är en vidare utveckling av TH700R lådan med är lite kraftfullare.
4L80-E är en vidare utvecklad variant av TH400 med ett steg mer.

Dessa två lådor är El styrda och har samma box som motorns styrsystem.

Sedan finns det "Truck" lådor detta är att lådorna växlar lite hådare för att spara på lammelerna. LineTrycket har alltså större flöde och kraft.

GM är en koncern med fremst 70talat räknat Cheva, Buick, Olds Mobil, Pontiac och Caddilac. Cheva har eget bultmönstar på både låda och motor. medans Buick, Olds och Pontic´s mönstar kallas för BOP.

10Bult och 12Bultade bakaxlar är hur många bultar kron hjulet sitter fast med och GM har också tum storlek på en axel tex 8,5"

Även har finns truck axlar. Vanligast är att diffen i en personsbils axel passar inte i en truck axel och virce versa.

Motorer i Gm finns varliga 2bultat och Truck 010 4bultat. det är med hur många bultar vevaxelns överfall är fastskruvat med.
Som oftast sä är även truck blocket det bästa att utgå ifrån.
Senast redigerat av DragStrip (15 mars 2011)

2 182 Inlägg
15 mars 2011
Den låda som tål minst stryk är TH200 lådorna som bland annat satt på Caprice på 80 talet

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2011
DragStrip skrev:
Th700 - 3 växlad med lock ´up i turbinen.

10Bult och 12Bultade bakaxlar är hur många bultar kron hjulet sitter fast med och GM har också tum storlek på en axel tex 8,5"

4-stegad + lock up är mer korrekt...

Återigen, axlarnas namn handlar om hur många bultar DIFFKÅPAN har. INTE kronhjulet. T.ex har gm's 14bff (10,5") 12 st bultar som håller kronhjulet.

Tumstorleken däremot handlar om kronhjulets diameter.

74 Inlägg
16 mars 2011
henke_99 skrev:
DragStrip skrev:
Th700 - 3 växlad med lock ´up i turbinen.

4-stegad + lock up är mer korrekt...

Återigen, axlarnas namn handlar om hur många bultar DIFFKÅPAN har. INTE kronhjulet. T.ex har gm's 14bff (10,5") 12 st bultar som håller kronhjulet.

Tumstorleken däremot handlar om kronhjulets diameter.

Stort slarv fel av mig med TH700 lådan.

ang. axlarna så finns det delade meningar. kan också kommit ihåg fel där men jag argumenterar inter emot något efter som jag vet att jag kan ha fel där.

Men en funderare då. hur många bultar har en 8,5" på diffkåpan vs kronhjulet...

och hur många bultar har då en 12 bultare på diffkåpan vs kronhjulet.  det stämmer inte alltid mellan det antalet bultar som en 12 bultare har i diffkåpan vs kron hjulet. på en 12bultare så sitter kronhjulet fast med 12 bultar och kåpan kan sitta med 10 bultar. ska under söka saken djupare innan jag skriver något mer.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 mars 2011
Alla "truckaxlarna" (10b, 12b, 14bsf, 14bff) identfieras iaf med bultantalet på diffkåpan eller kronhjulsdiametern. Det är dom erfakenheter jag har från dom axlar jag köpt och bytt utväxlingar i. Kolla vilken shop som helst i usa... Stämmer inte bultantalet på kronhjulet mot kåpan, då är det antalet bultar på kåpan som gäller...

Sök