Nä, de är verkligen inte onödiga, utan gör stor nytta till det som det är tänkta till.
Jag har för mig att det var EU-bestämmelserna som gjorde att vi inte fick ha kvar kraven på det i Sverige då det skulle vara samma inom hela EU och de övriga EU-länderna inte hade krav på det.
Men några livräddare skulle jag knappast vilja påstå att de är. Visst är det otrevligt att få bilen nedstänkt men man slår ju igång torkare/spolare långt innan det är så man inte ser tillräckligt bra. Visst är det bekvämt med strålkastarrengörare, men om man saknar sådana så får man ju gå ut och torka av lyktorna själv. Inte fortsätter jag ju blåsa på i full fart om lyktorna är så igenkladdade att man inte ser framför bilen.
Skulle snarare vilja påstå att skillnaderna i belysning mellan olika bilar är större än skillnaden mellan strålkastarrengörare och inte på samma bil...att införa hårdare krav på belysningen skulle nog minska olyckorna mer, för det är pinsamt dåligt ljus på många moderna bilar, visst, extraljus finns men det hjälper inte mot ett dåligt halvljus.