3124
Sök

Problem med kopplingen saab 9000cse -92

43 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Körde hem från jobbet i morse 06:00, hade jobbat natt. Allt gick bra.

Sen när jag skulle köra iväg och handla idag vid 18 tiden så var kopplingspedalen helt slapp.

Det gick alltså inte att köra. Jag har bogserat iväg bilen nu till en vän. (bor i lägenhet, så bilen kan ej stå här utanför)

Bromsvätskan och kopplingsvätskan (eller vad det heter) är i samma behållare. Och det fanns gott om broms/kopplingsvätska. Så det är nog inget läckage där.
Och bromsarna fungerade felfritt.

På locket till broms/kopplingsvätskan hade någon borrat ett hål sen förut?

Någon som vet vad felet är? Har fått höra lite olika saker som att en packning till slavcylindern till kopplingen är trasig.
Eller att hela slavcylindern är paj. Jag kan skruva rätt så bra. Har en granne som är ganska duktig. Men vi vet inte riktigt vad felet är. Men har somsagt fått höra av några hobbymekare att den s.k. slavcylindern är trasig, eller packningen till den.

Bilen är alltså en gammal saab 9000cse -92, ej turbo. Regnr: ppj835

Någon som har en idé?

Tacksam för svar!

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
28 mars 2011
Du får hoppas på att det inte är slavcylindern som felar då du måste dela på motor och växellåda för att byta den men det kan även vara huvudcylindern som är trasig på din tror jag att den sitter nere vid kopplingspedalen (på tidigare modeller så satt den i akvariet)det brukar även bli stock i slangen till slaven men det borde inte ge slapp kopplingspedal.

PS. det finns repsatser att köpa på mekonomen,meca etc. och är ett klart billigare alternativ till en ny cylinder om det inte gäller slaven då den bör vara ny då det är så pass mycket jobb att byta den och då bör man även överväga att byta koppling samtidigt.

43 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Jävla skitbil. Borrade ett litet hål i locket till broms/kopplingsvätskebehållaren och drog i med tryckluft.
Funkar prima nu smile Ska sälja den fort som faan

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Sök