3648
Sök

Saab 9000 Aero 2.3T -95a - Startproblem

Forummoderator
17 996 Inlägg
31 mars 2011
#21
Pumpfan vill ha 12 volt. Sno detta från batteriet. Då går den hela tiden så starta med en gång! Går den då så ligger väl felet i Startspärr/larm/bränslerelä regionen? Går den inte så är problemet löst tror jag. Finns beg på skrotar. 400-600 spänn vill de ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#22
Okej. Vi kommer ju inte åt att sätta direkt 12v på den eftersom den sitter i tanken. Men tack ändå!
Kollade på laga.se och de skulle ha 5-600 för varenda pump. En ny går på 550kr inkl frakt.


4 299 Inlägg
31 mars 2011
#23
st4hl skrev:
Okej. Vi kommer ju inte åt att sätta direkt 12v på den eftersom den sitter i tanken. Men tack ändå!
Kollade på laga.se och de skulle ha 5-600 för varenda pump. En ny går på 550kr inkl frakt.

Finns ett kontaktstycke till armaturen du kan lägga 12 volt på. Koll abara upp vilken färg som är "pump+" innan så du int elägger de på fel.

I annat fall kan du ju ta upp armaturen lite snabbt, är den trasig ska den ju ändå plockas ur.


Forummoderator
17 996 Inlägg
31 mars 2011
#24
Rallyhalle skrev:
st4hl skrev:
Okej. Vi kommer ju inte åt att sätta direkt 12v på den eftersom den sitter i tanken. Men tack ändå!
Kollade på laga.se och de skulle ha 5-600 för varenda pump. En ny går på 550kr inkl frakt.

Finns ett kontaktstycke till armaturen du kan lägga 12 volt på. Koll abara upp vilken färg som är "pump+" innan så du int elägger de på fel.

I annat fall kan du ju ta upp armaturen lite snabbt, är den trasig ska den ju ändå plockas ur.

Bild från min 900 -97. Ser det ut som nåt liknande?

http://www.garaget.org/?car=232053&image=2179480

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 299 Inlägg
31 mars 2011
#25
Dieselsmurfen skrev:
Rallyhalle skrev:
st4hl skrev:
Okej. Vi kommer ju inte åt att sätta direkt 12v på den eftersom den sitter i tanken. Men tack ändå!
Kollade på laga.se och de skulle ha 5-600 för varenda pump. En ny går på 550kr inkl frakt.

Finns ett kontaktstycke till armaturen du kan lägga 12 volt på. Koll abara upp vilken färg som är "pump+" innan så du int elägger de på fel.

I annat fall kan du ju ta upp armaturen lite snabbt, är den trasig ska den ju ändå plockas ur.

Bild från min 900 -97. Ser det ut som nåt liknande?

http://www.garaget.org/?car=232053&image=2179480

Typ precis likadant skulle jag vilja säga smile
Kommer däremot inte ihåg vilket stift som man ska lägga 12 volt på tyvärr hmm


Forummoderator
17 996 Inlägg
31 mars 2011
#26
Rallyhalle skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rallyhalle skrev:

Finns ett kontaktstycke till armaturen du kan lägga 12 volt på. Koll abara upp vilken färg som är "pump+" innan så du int elägger de på fel.

I annat fall kan du ju ta upp armaturen lite snabbt, är den trasig ska den ju ändå plockas ur.

Bild från min 900 -97. Ser det ut som nåt liknande?

http://www.garaget.org/?car=232053&image=2179480

Typ precis likadant skulle jag vilja säga smile
Kommer däremot inte ihåg vilket stift som man ska lägga 12 volt på tyvärr hmm

Har man en multimeter så kan man ju äta upp det! Jorden är ju "jord" kort och gott! (multimetern i läge OHM) siffra när noll) Den andra blir ju plus då...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#27
Tack för alla svar! Det ser precis ut som på bilden som las upp. Men det behövs inte mätas. Har redan konstaterat att den inte får någon soppa, och pumpen går inte. Lossade bränsleslangarna och det kom ingenting varken på tändningen eller när man drog runt motorn. Vilket det SKA göra.. eller? smile

Kan också tilläga att slangarna lossades vid fuelrailen och inte vid tanken.
Senast redigerat av st4hl (31 mars 2011)


4 299 Inlägg
31 mars 2011
#28
st4hl skrev:
Tack för alla svar! Det ser precis ut som på bilden som las upp. Men det behövs inte mätas. Har redan konstaterat att den inte får någon soppa, och pumpen går inte. Lossade bränsleslangarna och det kom ingenting varken på tändningen eller när man drog runt motorn. Vilket det SKA göra.. eller? smile

Kan också tilläga att slangarna lossades vid fuelrailen och inte vid tanken.

Kan vara bra att mäta upp eller lägga på 12 volt så du vet att det är just pumpen som är paj. Kan ju hända att det är reläet som har gett upp (även om just pumpen är ganska vanligt förekommande tongue)


Forummoderator
17 996 Inlägg
31 mars 2011
#29
Rallyhalle skrev:
st4hl skrev:
Tack för alla svar! Det ser precis ut som på bilden som las upp. Men det behövs inte mätas. Har redan konstaterat att den inte får någon soppa, och pumpen går inte. Lossade bränsleslangarna och det kom ingenting varken på tändningen eller när man drog runt motorn. Vilket det SKA göra.. eller? smile

Kan också tilläga att slangarna lossades vid fuelrailen och inte vid tanken.

Kan vara bra att mäta upp eller lägga på 12 volt så du vet att det är just pumpen som är paj. Kan ju hända att det är reläet som har gett upp (även om just pumpen är ganska vanligt förekommande tongue)

Precis! Kolla så den får spänning! Det kan ju faktiskt vara nåt hokus-pokus som blockerar pumpen! Rekommenderar en liten tjuvkoppling trots allt.

OT: Var på macken nu och tankade upp bilen. 1097:- spänn. Moped kanske?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#30
Okej! Får kanske ta och kolla upp det smile Prova o mäta och lite sånt. Tack för alla svar! Det uppskattas.

Dieselsmurfen, på tal om bensinpris.. För de första vill jag fråga vad f*n du har för jättemega tank i bilen du tankade? Och ja, det e svin dyrt vad man än tankar.


Forummoderator
17 996 Inlägg
31 mars 2011
#31
st4hl skrev:
Okej! Får kanske ta och kolla upp det smile Prova o mäta och lite sånt. Tack för alla svar! Det uppskattas.

Dieselsmurfen, på tal om bensinpris.. För de första vill jag fråga vad f*n du har för jättemega tank i bilen du tankade? Och ja, det e svin dyrt vad man än tankar.

Då jag är moderator är det inte lämpligt att komma för mycket OT. Kanske skapa en tråd om detta strax. Ska fundera på saken. 78 liter diesel är svaret...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#32
Dieselsmurfen skrev:
st4hl skrev:
Okej! Får kanske ta och kolla upp det smile Prova o mäta och lite sånt. Tack för alla svar! Det uppskattas.

Dieselsmurfen, på tal om bensinpris.. För de första vill jag fråga vad f*n du har för jättemega tank i bilen du tankade? Och ja, det e svin dyrt vad man än tankar.

Då jag är moderator är det inte lämpligt att komma för mycket OT. Kanske skapa en tråd om detta strax. Ska fundera på saken. 78 liter diesel är svaret...

Mvh
Alexander

Förstår! Hur som helst, tack för alla tips smile


Das Auto
455 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#33
Hej på er. Bytte soppapumpen idag, men inget resultat. Startade inte!
Så den fick ju ingen ström. Så kompisen ska försöka få tag på ett nytt bensinpumps-relä så ska vi se om den hoppar igång sen. Satte 12v direkt på den gamla pumpen och se på fan att den inte va trasig. Men men, det är ju bra att den är bytt iallafall. Jag skulle inte gråta, då vet man att den är ny, fräsch och att den förhoppningsvis håller. smile


2 174 Inlägg
4 april 2011
#34
Startspärren har gått i känns det som, sitter ett relä under ratten som brukar strula.


Das Auto
455 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#35
Ja det verkade vara något åt det hållet först. Men har provat massor me grejer och inget händer. Problemet som ligger med startspärren skulle isåfall vara ett den bryter bränsletillförseln, eftersom pumpen just nu inte får någon ström. Vad kan man göra med relät under ratten? Byta ut det? Kan de vara det som bryter strömmen till pumpen också? För hade som sagt tänkt byta ut relät som sitter på passagerarsidan till soppapumpen! smile
Senast redigerat av st4hl (4 april 2011)


Das Auto
455 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#36
Angående bränslepumpsrelä: MÅSTE det vara just ett originalrelä om man ska byta ut det? Går det att koppla förbi relät på något sätt för att se om problemet ligger där?


Forummoderator
17 996 Inlägg
4 april 2011
#37
Som jag sagt tidigare: Mata pumpen med 12 volt rakt av från batt. Vet dock inte om startspärr stänger av tändning också? Startar den så har du ju dock problemet inringat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#38
Dieselsmurfen skrev:
Som jag sagt tidigare: Mata pumpen med 12 volt rakt av från batt. Vet dock inte om startspärr stänger av tändning också? Startar den så har du ju dock problemet inringat.

Okej. Ska vi mata från batteriet bak till kontakten? Eller kan man tjuvkoppla relät typ?



Sök