2743
Sök

Är detta ett fel som alla volvo s40 från 1997 har? låter mest i 50km-->

506 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
Halojj alla som är ute och slirar i snön^^!

Har ett problem med min bil.. Jag vill veta vad det kan finnas för fel på min "bakaxel" på bilen. Vet att det inte sitter en axel utan bakhjulen är separerade ifrån varandra. Det dunkar från bakänden på bilen. Det låter exakt som om man körde med en fälg där bultcirklen inte är centrerad i mitten på fälgen så det blir obalans och slår. Ja som om en fälg vore lite oval. Blir ett snabbara dunkande i högre hastigheter och det är väldigt irriterande. Man börjar höra det i 50km och uppåt. vid 70-90 hörs det oftast väldigt tydligt.

Vad i herransheliga namn kan detta vara?

Vad skulle det kunna vara för fel? Man känner att det vibrerar lite i benen när man kör i hastigheter fortare än 50km/h.

Sen sista frågan. Kan man göra hjulinställning på bakhjulen? Läst om vissa företag som gör 2 och 4 hjulig hjulinställning. Skulle detta kanske hjälpa?

MVH
Johan
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (20 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
20 december 2006
smäller den hela tiden eller är det bara i gupp?

Fartygsingenjör
550 Inlägg
20 december 2006
Hm detta har jag aldrig hört talas om ;S, det är inte nått wajsing med stötdämparna eller fästena till dämparna?

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

svetsare
119 Inlägg
20 december 2006
har du ballanserat hjulen då?
kan vara ett hjul som är lite skevt.

eller så kan det vara ett hjullager!!!

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

506 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
Jag har funderat på ifall det kan vara hjullagret men det sägs att inte dessa fenomen jag har betyder att de är dåliga.

Hertigen: Det smäller inte. Det dunkar som om ett däck vore lite skevt eller ovalt. Men det låter likadant på sommar och vinterdäcken. Och på sommardäcken skiftade jag bak med fram och det lät fortfarande. Är väl inget högtljud så sett men den som vet att det är där hör det rätt tydligt.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
20 december 2006
formulera kanske dåligt, är det bara i gupp eller är det på "vanlig" guppfri väg?

506 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
Det låter likandat alltid Hur än vägen ser ut. Visserligen högre och lägre eftersom man får lite olika däckljud på olika vägar.

svetsare
119 Inlägg
21 december 2006
har du kollat på själva anläggningsytan på bromsskivan ,kan ju vara så att du har lite rost avlagringar där så att hjulet inte hamnar plant.

men prova o byta lagret,skulle tro att det är det,dom brukar ju kunna ge ifrån sig alla möjliga skumma ljud.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

506 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
bullen30 skrev:
har du kollat på själva anläggningsytan på bromsskivan ,kan ju vara så att du har lite rost avlagringar där så att hjulet inte hamnar plant.

men prova o byta lagret,skulle tro att det är det,dom brukar ju kunna ge ifrån sig alla möjliga skumma ljud.

Jag har nyss bytt alla skivor runt om så där är inte en rostfläck så däcken ska nog sitta plant smile.. Ja jag får nog ta och byta det. Får bli snart då.. Skadar ju inte att ha de bytta. De ska ju bytas förr eller senare big_smile.. För det låter faktiskt bakifrån. Kan knappast vara så att själva hjulupphängningen kan fått sig en smäll så den har blett krokig eller så.. Låter lite långsökt smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 december 2006
RaGnaR RattmuFF skrev:
Sen sista frågan. Kan man göra hjulinställning på bakhjulen? Läst om vissa företag som gör 2 och 4 hjulig hjulinställning. Skulle detta kanske hjälpa?

MVH
Johan

Mkt tveksamt till att det hjälper... 4-hjulsmätning är det egentligen för bakvagnen går i princip inte att justera för 5 öre... Fram kan man ställa TOE och med lite tur även camber....

1 813 Inlägg
28 december 2006
kolla dina dämpare bak om dom sitter fast till 100%
hade klunkande ljud i min bil en gång fast det var fram å det låter typ som du beskriver det.. och då satt dämaren löst så spände jag det sen blev det tyst...
har du drag på din bil så ställ dej å hoppa där å be en polare lr någon lysna vart ljudet kan komma ifrån... annars e det bara raka vägen in till en verkstad som kan kolla upp det åt dig...  annars hissa upp bilen å kän på allt du tror kan vara löst baktill...  verkstaden hittar ju felet till dej men det  e det att då kostar det och skulle det då vara nått som e löst å bara ska skruvas fast så kunde du haft mkt mkt roligare för dom pengarna... iaf Lycka till!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

2 Inlägg
28 december 2006
är bak däcken ojämt slitna? så kan de vara hjulen som är i obalans men det orsakar oftast ett mera darrande ljud, hjulinställning påverkar mest på hur bilen går på vägen går den rakt å inte drar åt nåt håll eller nöter däck så är nog hjulvinklarna ganska ok

Baköijen Racing

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
Vi hade ett liknande problem på våran 850, fast fram.

Skakade vid en viss hastighet, och skakade bara mer. Vid 80-90 vågade vi inte köra snabbare.
Då vad det en bussning på fjädern. Eller nåt liknande iaf, kommer inte ihåg exakt. Volvo sa att om den va dålig och man körde på ett gupp i lite fart så kunde det lossna, och då skulle det inte gå att köra alls.

Kanske inte fungerar så bak?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök