3694
Sök

Friktionsdäck

56 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#1
hej
får jag köra på sommaren mes M+S däck även om den har en snöflinga märkningen


Evildan
4 april 2011
#2
Yeaopp, det får du.
Det är dubbdäck som du inte får använda efter 15april om det inte råder vinterväglag där du åker eller dit du är på väg
Jag skulle dock inte rekommendera det sommartid då gummiblandningen är mjukare i M+S däcken än vanliga sommardäck, dom kommer därför inte greppa lika bra och dessutom slitas fortare.

KHRacing
4 april 2011
#3
Jag skulle nog påstå att de greppar så mkt mkt mera, men slits som attans

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 april 2011
#4
Så länge det inte sitter dubb så får du köra däcken på sommaren.

Därimot slits dom fort.. överhettar lätt och slits då ännu fortare.. Annars brukar dom greppa rätt hyfsat på sommaren.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

huh?
10 427 Inlägg
4 april 2011
#5
KHRacing skrev:
Jag skulle nog påstå att de greppar så mkt mkt mera, men slits som attans

Vi Bilägare hade ett friktionsdäck anpassat för norden med i sitt senaste sommardäckstest.
Det enda det var bra på var tydligen lågt rullmotstånd och ljudnivå i samma nivå som sommardäcken, men helt odugligt på vattenplaning, bromsning på vått & torrt (c:a 9m längre bromsträcka än sämsta sommardäcket på torrt och 15m längre på torrt).
De kunde inte ens mäta deras standard-hastighet för vattenplaning för att däcket vattenplanade redan från 65km/h som brukar vara start-hastigheten för deras vattenplaningstest tongue  (Sämsta sommardäcket vattenplanade vid 78km/h).


KHRacing
4 april 2011
#6
steifan skrev:
KHRacing skrev:
Jag skulle nog påstå att de greppar så mkt mkt mera, men slits som attans

Vi Bilägare hade ett friktionsdäck anpassat för norden med i sitt senaste sommardäckstest.
Det enda det var bra på var tydligen lågt rullmotstånd och ljudnivå i samma nivå som sommardäcken, men helt odugligt på vattenplaning, bromsning på vått & torrt (c:a 9m längre bromsträcka än sämsta sommardäcket på torrt och 15m längre på torrt).
De kunde inte ens mäta deras standard-hastighet för vattenplaning för att däcket vattenplanade redan från 65km/h som brukar vara start-hastigheten för deras vattenplaningstest tongue  (Sämsta sommardäcket vattenplanade vid 78km/h).

Inte alls omöjligt du, jag tänkte mest på att ju mjukare gummi = mera grepp, men glömde bort att ju flera lameller i däcket /mönstret så tappar däcket fästet emot den bara asfalten

Evildan
6 april 2011
#7
KHRacing skrev:
steifan skrev:
KHRacing skrev:
Jag skulle nog påstå att de greppar så mkt mkt mera, men slits som attans

Vi Bilägare hade ett friktionsdäck anpassat för norden med i sitt senaste sommardäckstest.
Det enda det var bra på var tydligen lågt rullmotstånd och ljudnivå i samma nivå som sommardäcken, men helt odugligt på vattenplaning, bromsning på vått & torrt (c:a 9m längre bromsträcka än sämsta sommardäcket på torrt och 15m längre på torrt).
De kunde inte ens mäta deras standard-hastighet för vattenplaning för att däcket vattenplanade redan från 65km/h som brukar vara start-hastigheten för deras vattenplaningstest tongue  (Sämsta sommardäcket vattenplanade vid 78km/h).

Inte alls omöjligt du, jag tänkte mest på att ju mjukare gummi = mera grepp, men glömde bort att ju flera lameller i däcket /mönstret så tappar däcket fästet emot den bara asfalten

Precis, det var därför jag skrev det wink


Sök