3632
Sök

Byta bromsok - Värt att gå över till ventilerade skivor?

8 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Vänster bromsok fram på min volvo 240 har gett upp. Ett renoverat ok och nya bromsbelägg ska inhandlas. Är det värt att byta från solid skiva till ventilerad när oket ändå ska bytas? Såklart byter jag på höger sida då också. wink

Kan jag ersätta den korta biten bromsrör som går från oket med bromsslang? Alltså köra bromsslang hela vägen från ok till där det försvinner in under karossen.

Bilen det handlar om: En Volvo 240 från 1980. Har stått avställd sedan 2001.

Elektriker
718 Inlägg
5 april 2011
Kör du så hårt så du känner du behöver ventilerade? Det är väl den frågan du ska ställa dig själv.
Äre pendlar bilen till jobbet så knappast nödvändigt, slitsade skivor sliter bara mer på beläggen.

Som att kasta vatten i sjön.

854 Inlägg
5 april 2011
Ventilerade och slitsade skivor är inte samma sak...

Slitsar fyller ingen kylande funktion utan de rensar skiva belägg från vatten, smuts och de gaser som kan bildas. Detta för att beläggen ska få en bättre kontaktyta och på så vis bromsa bättre.

Ventilerade skivor har kylkanaler mellan anlägningsytorna för att hålla ner temperaturen och inte överhetta bromsarna med dålig bromsverkan (fading) som följd.

Elektriker
718 Inlägg
5 april 2011
Aha.. pinsamt de blev nu då! Antog han menade på slitsade, sorry mitt fel!
Så gåre när man uttalar sig utan å ha koll! När jag läser hans inlägg fattar ja ju vad han menar a.. aja.

Men då äre ju en annan femma också, inte alls dumt å ha det!

Som att kasta vatten i sjön.

8 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
monno - Jag trodde precis samma sak och tittade lite konstigt på försäljaren när han började prata om ventilerat. wink Det jag är nyfiken på är alltså dom större originalbromsarna som sitter på senare modeller av 240. Är det så att högra oket funkar bra så blir det icke ventilerade på vänstra. Annars byter jag till ventilerade skivor. Oken är billigare och lite tufft med större skiva. wink

854 Inlägg
7 april 2011
kawaii_akita skrev:
monno - Jag trodde precis samma sak och tittade lite konstigt på försäljaren när han började prata om ventilerat. wink Det jag är nyfiken på är alltså dom större originalbromsarna som sitter på senare modeller av 240. Är det så att högra oket funkar bra så blir det icke ventilerade på vänstra. Annars byter jag till ventilerade skivor. Oken är billigare och lite tufft med större skiva. wink

Vet inte om jag missförstår dig nu men du ska absolut inte ha olika ok/belägg/skivor på samma axel!

8 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Vet inte om jag missförstår dig nu men du ska absolut inte ha olika ok/belägg/skivor på samma axel!

Skrev kanske lite otydligt men jag menade att om båda är slut så byter jag båda till ventilerade. Är det högra bra så byter jag bara det vänstra till samma, solida skiva och därtill passande ok.

Sök