3718
Sök

Förvirrad kring bromsvätska, Motul RBF600

807 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
Ska byta bromsvätska på supran med samband av uppgradering till UK spec bromsar. Vad jag har förstått så ska det in DOT 5.1. Jag har en liter oöppnad Motul RBF600 bromsvätska som legat i källaren typ 2 år.
mina frågor är:

1. DOT märkningen på denna vätska, står ingenstans på förpackningen!

2. Är det lugnt o använda olja som stått så länge? Känns dumt att snåla liksom...

3. Hur mycket går det åt?

I'd rather die like a man, than live like a coward

807 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#2
ingen som vet?

I'd rather die like a man, than live like a coward

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 februari 2011
#3
Verkar vara DOT4 enligt http://www.motul.com.au/product_line_up … rs04.html. Är förpackningen obruten så är det ingen fara. Jag TROR inte att RBF600 är (bör) blandbar med "vanlig" bromsvätska. Man bör nog skölja systemet iaf minst 1 gång om du skall köra med denna vätska, därför gissar jag på att du behöver minst 1 liter, snarare 2 för att vara på den säkra sidan. Ett "normalt" bromssystem rymmer under 0.5 liter har vi kommit fram till i en tråd på en annan sajt:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

807 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#4
hur sköljer man ett abs bromssystem? Borde räcka med vanligt byte, det står att den får blandas så länge det inte är silicon-based och det är det inte nu...
Senast redigerat av drazen_gti (12 februari 2011)

I'd rather die like a man, than live like a coward

114 Inlägg
14 februari 2011
#5
Abs'en har klart Broms vätska i sig och det är smart att byta den med men hur du kommer åt detta är oftast med hjälp av dator, OBD. Jag skulle inte använt den vätska, den har ståt i 2år och bromsvätska drar till sig fukt/luft/vatten vilket gör den väldigt dålig om inte äns farlig att köra med!


807 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#6
MikkoThaMan skrev:
Abs'en har klart Broms vätska i sig och det är smart att byta den med men hur du kommer åt detta är oftast med hjälp av dator, OBD. Jag skulle inte använt den vätska, den har ståt i 2år och bromsvätska drar till sig fukt/luft/vatten vilket gör den väldigt dålig om inte äns farlig att köra med!

men kan den verkligen dra åt sig fukt/luft/vatten i en oöppnad plastflaska som har legat i källaren i en låda? Självklart kommer jag inte slänga in skiten om det är så att den har bäst före datum, helt onödigt att snåla...

I'd rather die like a man, than live like a coward

114 Inlägg
14 februari 2011
#7
drazen_gti skrev:
MikkoThaMan skrev:
Abs'en har klart Broms vätska i sig och det är smart att byta den med men hur du kommer åt detta är oftast med hjälp av dator, OBD. Jag skulle inte använt den vätska, den har ståt i 2år och bromsvätska drar till sig fukt/luft/vatten vilket gör den väldigt dålig om inte äns farlig att köra med!

men kan den verkligen dra åt sig fukt/luft/vatten i en oöppnad plastflaska som har legat i källaren i en låda? Självklart kommer jag inte slänga in skiten om det är så att den har bäst före datum, helt onödigt att snåla...

Ska vi säga att fukten går genom kopparrör och andra bromsledningar så tror inte att PET flaskan är ngt problem för fukten! Och i källare brukar det väll vara hög fukt halt?

Mvh


165 Inlägg
14 februari 2011
#8
drazen_gti skrev:
MikkoThaMan skrev:
Abs'en har klart Broms vätska i sig och det är smart att byta den med men hur du kommer åt detta är oftast med hjälp av dator, OBD. Jag skulle inte använt den vätska, den har ståt i 2år och bromsvätska drar till sig fukt/luft/vatten vilket gör den väldigt dålig om inte äns farlig att köra med!

men kan den verkligen dra åt sig fukt/luft/vatten i en oöppnad plastflaska som har legat i källaren i en låda? Självklart kommer jag inte slänga in skiten om det är så att den har bäst före datum, helt onödigt att snåla...

Plast har porer och andas liksom kroppen.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 februari 2011
#9
Mikko: Mja....Hur länge tror du en flaska med bromsvätska kan stå hos en ÅF? Det kan säkert hända att de stått där i uppemot 2 år...Motorolja som förpackas i liknande förpackningar klarar av att lagras i många år, dock så är ju olja llångt ifrän lika hydroskopisk. Min personliga uppfattning är att en 2 år gammal OÖPPNAD föråpackning är helt OK, dessutom borde det stå ett "use before" datum på den om så inte var fallet...
Senast redigerat av dawwe (14 februari 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

114 Inlägg
14 februari 2011
#10
Jag tror inte att att Mekonomen ex har en flaska med vätska på fyllan i 2år!! Och Motorolja har helt annat syfte i bilar. Det är ju helt ur leken att jämföra Motorolja med bromsvätska. I bilar har man en bytes intervall på oftast max 2 år, bromsvätskan då. Och som nookie nämde har plats även porer så visst går fukten genom.

Mvh


114 Inlägg
14 februari 2011
#11
Kan då även tillägga att vätskan går säkert att köra med, Men när panik bromsningen kommer är man väldigt körd! då det inträffar fading..


807 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#12
MikkoThaMan skrev:
Jag tror inte att att Mekonomen ex har en flaska med vätska på fyllan i 2år!! Och Motorolja har helt annat syfte i bilar. Det är ju helt ur leken att jämföra Motorolja med bromsvätska. I bilar har man en bytes intervall på oftast max 2 år, bromsvätskan då. Och som nookie nämde har plats även porer så visst går fukten genom.

Mvh

om den har porer som kroppen så borde då flaskan svettas också, förpackningen borde vara oljig då. Sen så vill jag tro att dessa flaskor inte är riktigt samma som PET flaskor men jag kan ha fel...
Man ska alltså fråga när flaskan är fylld när man köper bromsvätska? Dom flaskorna jag har står det bara nån konstig kod o sen klockslag, helt omöjligt o veta...
Senast redigerat av drazen_gti (14 februari 2011)

I'd rather die like a man, than live like a coward

114 Inlägg
14 februari 2011
#13
gamla motorolje behållare är ofta ojla på utsidan men det är ju 2 helt olika saker ( olja och vätska ).
men ett märkbar skikt tror jag man inte kan få, specielt av bromsvätska. Det är möjligt att man kan märka på etiketten att den blir sunkig.. Jag tror även den andas ut och i flaskan som du har vätskan i nu. Enklaste sättet för dig att kolla detta är med en bromsvätske provare. se helt enkelt om den är bra eller dålig.. kanske lite onödigt att vi diskuterar detta när det kan vara vilketsom?
Där jag nämnde PET flaska ber jag om ursäkt, det var inte det jag menade utan flaskan man har till vätskan smile

mvh


807 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#15
jag kommer inte leka med mitt liv, bromsvätska är inte direkt dyrt. Tycker bara det är intressant fråga, öppnad flaska förstår jag att man inte ska använda men oöppnad borde inte spela större roll. Jag ska testa vätskan när det är dags för den o åka in i bilen, jag återkommer med svar:)

I'd rather die like a man, than live like a coward

114 Inlägg
14 februari 2011
#16
drazen_gti skrev:
jag kommer inte leka med mitt liv, bromsvätska är inte direkt dyrt. Tycker bara det är intressant fråga, öppnad flaska förstår jag att man inte ska använda men oöppnad borde inte spela större roll. Jag ska testa vätskan när det är dags för den o åka in i bilen, jag återkommer med svar:)

Jaja, klart väldigt intressant!! big_smile Hoppas vi på svar sedan som sagt tongue
Lycka till!

Mvh


6 Inlägg
11 april 2011
#17
Hej!

Bromsvätskeflaskorna är tillslutna så att de inte ska kunna dra till sig fukt om de är oöppnade. De är dessutom fyllda med kväve. Är den oöppnad och oskadad, kan du mycket väl använda bromsvätskan.

Tänk på att den ska klara sig bra i bilen, året runt i ur och skur m m. Den är alltså inte "superkänslig".  Om du kör racing med bilen, så byter du ändå efter varje race. Om du kör trackdays, så byter du varje år och stannar du så fort du känner svampighet i pedalen. Kör du på gatan, så tvivlar jag att du eldar bromsar så pass att du vätskan kokar. RBF600 har en våtkokpunkt på 216 grader, vilket är ganska mycket. Torrkokpunkten är 312 grader, vilket duger mycket bra till racing.

Vill du ha RBF660 istället, finns det här till lågpris: http://racefactory.jetshop.se/500ml-bot … c-226.aspx
Senast redigerat av BlueZ (11 april 2011)


807 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#18
BlueZ skrev:
Hej!

Bromsvätskeflaskorna är tillslutna så att de inte ska kunna dra till sig fukt om de är oöppnade. De är dessutom fyllda med kväve. Är den oöppnad och oskadad, kan du mycket väl använda bromsvätskan.

Tänk på att den ska klara sig bra i bilen, året runt i ur och skur m m. Den är alltså inte "superkänslig".  Om du kör racing med bilen, så byter du ändå efter varje race. Om du kör trackdays, så byter du varje år och stannar du så fort du känner svampighet i pedalen. Kör du på gatan, så tvivlar jag att du eldar bromsar så pass att du vätskan kokar. RBF600 har en våtkokpunkt på 216 grader, vilket är ganska mycket. Torrkokpunkten är 312 grader, vilket duger mycket bra till racing.

Vill du ha RBF660 istället, finns det här till lågpris: http://racefactory.jetshop.se/500ml-bot … c-226.aspx

just ja glömde detta:)

har bytt bromsar nu o slängt in nya vätskan, varit och bromsat in skivor och belägg utan att känna att pedalen mjukna... Så för att sammanfatta, vätska som varit oöppnad funkar bra även om den har nåt år på nacken!

I'd rather die like a man, than live like a coward


Sök